„Руски прилив", обобщава от първата си страница „Капитал Daily"
Увеличение на туристите и сбъднато очакване за силен ръст от източните пазари. Това са двете приятни новини на това лято. Има обаче и два охлаждащи факта - бизнесът расте по-бавно в сравнение с предходните две години и остава стандартният проблем със "скъсяващия се" туристически сезон. Описанието на лято 2012 е през погледа на хотелиери и туроператори.
Макар че липсва окончателна статистика, през тази година ще бъде реализиран ръст от 3-4% през сезона, като той ще се дължи предимно на раздвижването в Русия и Украйна, сочат прогнозите на икономическото министерство. Данните на бизнеса са сходни, като очакванията са приходите да бъдат също повече, но в рамките на до 2-3%.
Предварителните нагласи
На фона на успешната 2011 г. (когато броят на нощувките през сезона скочи с 19%) по-голямата част от хотелиерите и туроператорите очакваха ръст и през тази, но с по-бавен темп. Ранните записвания показваха увеличение на основните пазари, като най-голямото бе отчетено в Русия и Украйна. Някои от хотелиерите прогнозираха и по-висок интерес от българските туристи, като очакванията варираха до максимум 4-5 на сто.
Ръст, но малък
Въпреки че и тазгодишният сезон беше съпътстван с проблеми, данните на хотелиерите и туроператорите показват, че няма сериозни изненади спрямо предварителните прогнози. Фирмите от бранша очакват той да завърши с увеличение от около 2-3%, а от икономическото министерство - с между 3 и 4 на сто. От българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация обявиха, че през най-силните месеци юни, юли и август базите в големите курорти са били с добра заетост, като вероятно ще бъде записано и увеличение на приходите.
"Месец май беше слаб, но през юни, юли и август има доста туристи", коментира и председателят на съюза на собствениците в Слънчев бряг Елена Иванова.
Второ руско лято
За втора поредна година данните на хотелиери и туроператори показват, че почти сигурно най-големият брой чуждестранни туристи по морето ще бъдат от Русия. През 2011 г. те за първи път изпревариха германците по брой. Допълнителен фактор е и вече големият брой собственици на имоти в България, които пътуват индивидуално.
Според прогнозата на икономическото министерство ръстът в Русия и Украйна ще бъде над 15-20%, като през месеците досега е отчетено сериозно увеличение на издадените визи. "Руските туристи са най-многобройни и в по-малките курорти", коментира Михаил Ганчев, управител на семеен хотел в Равда.
Още от статията на „Капитал Daily"
„Лекуват ни сърби", четем от първата страница на „Стандарт"
Пациенти и лекари се изгубиха в превода в кюстендилската болница. Петима медици от Сърбия хвърлиха в ужас местните. Ползват странен диалект, нищо не им се разбира, жалваха се потърпевши. "Бият ни инжекции, ама какви и за какво, няма как да разберем", потвърдиха за "Стандарт" пациенти на клиниката. "При мен няма оплаквания", отсече пък шефът на болницата д-р Александър Величков. Специалистите от Босилеград са завършили медицина у нас и ползват чист книжовен български език. Бедата според него е, че именно местните хора говорят на особен неразбираем диалект, което затруднява общуването. "И петимата са нашенци от Босилеград, но предпочетоха да се реализират в местната болница, която е на няколко километра от домовете им в Сърбия", каза още д-р Величков.
Още по темата от „Стандарт"
„Чип за 200 лв. сваля тока със 70 на сто", разкрива от първата си страница „Монитор"
Чип сваля сметката за ток със 70 на сто. Поне така обещават тарикатите, които развиват доходоносен бизнес в Добрич за сметка на Енерго-Про (до скоро Е.ОН), научи „Монитор". Тарифата им е 200 лева, а срещу тази сума електромерът отчита само 30% от консумираната енергия.
Новата шашма се предлага активно преди началото на зимния сезон. Най-атакувани с такива оферти са хората, живеещи в къщи, твърди пред „Монитор" източник, получил офертата. „Каза ми: даваш ми 200 лева, аз бърникам из електромера ти в 3 часа посред нощ, щото тогава няма кой да ме види, слагам ти чипчето и ти отчита само 30 процента от реалния ток", обяснява тарикатът. В добавка се кълне, че само германска техника можела да докаже шашмата, а енергото нямало такава.
На всяка улица в Добрич има поне по няколко домакинства, които масово крадат ток, установи проверка на „Монитор". И то особено там, където електромерите все още не са на улицата, а са по домовете. На всичкото отгоре останалите съседи знаят кои са и ги посочват точно. „Тези отсреща и ония, другите, през три къщи, са прекарали кабели по таваните и през покрива са се вързали директно на стълба на улицата. Погледни що кабеляци има - то кабелни телевизии бол, интернет доставчици дал господ, не можеш разбра кой кабел закъде е. Ако нещо се накъса или даде накъсо, целият квартал ще изгори. Хората обаче зимата си ходят по потници и боси. Инкасатор не е стъпвал в къщите им. Като наближи време за отчитане на тока, лепват по едни големи табели с някакви цифри пред портите и това е", гневно обяснява 45-годишна жена, пожелала анонимност.
На друга улица пък комшии сочат с пръст две къщи крадци. Едните купили камина - показно я разкарали из цялата улица, всички да я видят. Да, ама в двора им и в мазето им няма нито едно дръвце, нито пък парченце въглища. Другите пък разпространили по уличната партенка, че започват да се отопляват с нафта и уж купили няколко тона. Само дето всички знаят, че нямат нито една нафтова печка.
Още от статията на „Монитор"
„Прокуратурата напълно оправда полицейското насилие в Кърджали", информира от първата си страница „Сега"
След две години проверки и процесуални разтакавания прокуратурата прекрати разследването за инцидента, при който след среднощно полицейско нахлуване в частен дом в Кърджали психически и физически пострада семейство Мустафови.
"Образуваното досъдебно производство е прекратено с постановление от 5 юли на наблюдаващ прокурор от Районна прокуратура-Кърджали", обяви пред "Сега" вчера говорителят на Окръжната прокуратура в Кърджали Димитрина Делчева. Държавното обвинение не е открило данни за извършване на престъпления, включително умишлена лека телесна повреда, неправомерно проникване в жилище и превишаване на власт и правомощия. Затова няма да има нито дело, нито повдигане на обвинения срещу служители на МВР.
В 23 часа на 23 юли 2010 г. четирима полицаи нахлуха в дома на семейство Мустафови. Те тръшнаха на земята бащата Сабахатин, бивш техен колега от МВР, сложиха му белезници, сцепиха главата на дъщерята Ширин и изхвърлиха грубо от леглото 19-годишния им племенник. Чак когато съпругата повикала съседите с удари по стената, групата обявила, че е от полицията и провежда операция. Случаят влезе като емблематичен пример за полицейско насилие в докладите на няколко международни и български правозащитни организации.
Първоначално дори премиерът Бойко Борисов се възмути от полицейското насилие и поиска тежки наказания от вътрешния министър Цветан Цветанов. МВР шефът се обади на семейството, за да се извини. Няколко дни по-късно обаче Цветанов вече твърдеше от парламентарната трибуна: "Няма полицейско насилие. Полицаите са си изпълнили своите задължения". Единственото нарушение било, че не са направили рапорти и съответния протокол. Това било отчетено като административно нарушение и те са получили своите наказания - "писмено предупреждение". Наказание, по-леко дори от "порицанието". Главата на Ширин била сцепена, защото "полицаите са влезли малко по-бързо".
Още от статията на „Сега"
„И соцпартията се возила с Авиоотряд 28", е водещото заглавие на „Труд"
Висшият съвет на БСП също е използвал Авиоотряд 28 за свои нужди. Това съобщи вчера пред "Труд" генералният директор на авиоотряда Пенчо Пенчев. "Има два полета с БСП, когато те са били на власт, партийни полети", заяви той.
От 26 юни до 1 юли 2008 г. социалистическата партия е използвала правителствения "Фалкон" по дестинацията София - Атина - София. Следващото пътуване е осъществено на 25-26 август същата година по маршрута София - Брюксел - София.
За полета до Атина от БСП са платени 14 738 лв., а за този до Брюксел 11 831 лв. "Фактурите са издадени от Висшия съвет на партията", каза Пенчев. Защо полетът до Атина е по-скъп, не е ясно.
Пенчев не можа да посочи от кого точно са поръчани полетите, но допусна като възможни поръчители Румен Петков и Румен Овчаров. Двамата не вдигаха телефоните си вчера.
"Ние с пътници не се занимаваме. Имаме бройката пътници. Кои са пътували мога да питам екипажите", обясни директорът на Авиоотряд 28.
Пенчев не можа да си спомни и поводите, по които членове на Висшия съвет на БСП са пътували до Атина и Брюксел. Справка на "Труд" показа, че от 30 юни до 2 юли 2008 година в Атина е проведен XXIII конгрес на Социалистическия интернационал. На него е присъствал лидерът на БСП Сергей Станишев, който по това време е премиер.
Още от статията на „Труд"
„Директорът на БДЖ слезе от влака", обобщава „Капитал Daily"
Вместо освобождаване от активи и служители БДЖ тази седмица се разтовари от изпълнителния си директор Йордан Недев. Новината съобщи във вторник транспортният министър Ивайло Московски, въпреки че по неофициална информация оставката е била подадена в четвъртък миналата седмица. По думите на министъра зад напускането на мениджъра стоят "лични причини", а постът му временно ще бъде зает от настоящия финансов директор на БДЖ Велик Занчев.
Не точно "лични причини"
Няколко часа по-късно обаче Недев опроверга министъра. "Причините са изцяло свързани с последните неща, които се случиха покрай бездействието на Министерството на финансите", заяви той пред БНР. От думите му стана ясно, че сред мотивите, повлияли на решението му, са както спирането на субсидията за БДЖ в средата на юли, така и коментар на зам.-министъра на финансите Владислав Горанов пред "Нова телевизия" от миналата седмица. "Зам.-министър Горанов даде доста ясна оценка за качеството на управление на холдинг БДЖ, където стана ясно, че ние не сме си свършили добре работата и ако не сме били побутвани от Министерството на финансите, е нямало да се състои никаква реформа. Оттам насетне мисля, че това еднозначно означава, че професионалист, за какъвто се имам, трябва моментално да подаде оставка", обясни Недев.
Още преди около месец мениджърът, който пое затъналата в задължения БДЖ преди повече от година, обяви, че ръководството на компанията вече не получава никаква подкрепа от правителството. В началото на август във връзка с спряната държавна субсидия Недев намекна, че ще напусне дружеството. "Изглежда, сме некадърни. Не се шегувам, наистина", коментира тогава той пред БНТ и допълни, че е логично да си подаде оставката. Парите, които "БДЖ - Пътнически превози" получава от бюджета, са 14 млн. лв. месечно, като със средствата се дотират преференциалните пътувания на някои групи клиенти. Вместо да ги преведе към дружеството обаче, финансовото министерство обяви, че с тях са били покрити плащания на БДЖ по необслужвания от 2010 г. насам заем на компанията от Световната банка, по който държавата е гарант.
Все така на ръба
Спирането на средствата изостри ситуацията в дружеството, което за пореден път се оказа "буквално заплашено от тотален фалит" (по думите на Недев) и неспособно да продължи да изпълнява плановете си за реформи. Пасивите на групата са от порядъка на 740 млн. лв. при годишни приходи от около 450 млн. лв., а според консолидирания й отчет за първото полугодие на 2012 г. е натрупана загуба в размер на 9.1 млн. лв. След серия преговори субсидията беше частично възстановена, след като ръководството на БДЖ обеща нови мерки за повишаване на приходите и намаляване на разходите. Новите предложения обаче гравитират главно около продължаването на борбата с пътуващите без билет и увеличаването на усилията за намаляване на кражбите на гориво и активи от дружеството.
Още от статията на „Капитал Daily"
"Франция сваля акциза на дизела, ние го вдигаме", е едно от водещите заглавия на страниците „Бизнес" на вестник „24 часа"
Франция ще намали временно акциза на дизела, за да станат цените приемливи за шофьорите, обяви днес френският премиер Жан-Марк Еро. Мярката щяла да важи, докато се създаде механизъм за регулиране на цените на горивата.
Вчера вицепремиерът Симеон Дянков заяви в Панагюрище, че е невъзможно да се свали акцизът у нас, тъй като сме подписали през 2006 г. с ЕС договор за достигане на минималните ставки. Това било голяма грешка, тъй като доходите у нас са много по-ниски от средните в ЕС.
Страната ни ще достигне минималните нива за дизела догодина, когато акцизът става 64,5 ст. на литър. Във Франция е 84 ст., поради което там могат да го свалят и с 20 ст.
В момента дизелът у нас се продава за 2,71 лв. след последното поскъпване от понеделник. Във Франция е 3,20 лв.
Дянков допълни, че правителството ще промени наредбата и ще позволи съхраняването на горива в акцизни складове и извън територията на България, с което щяла да се повиши конкуренцията и цените да паднат с няколко стотинки.
Той обясни също, че през септември на среща с финансовите министри ще постави въпроса за използване на националните резерв от горива за намаляването на цените. Това обаче можело да стане с решение на ЕК за всички държави.
Според Дянков има и коалиция от източноевропейски държави, която да поиска от ЕС акцизът да се определя според стандарта на живот в съответната държава.
Още от статията на „24 часа"
„Цената на петрола достигна 112,28 долара за барел", пише на първата си страница „Класа"
Цената петролната кошница на ОПЕК (OPEC Reference Basket of crudes) се повиши със 79 цената късно във вторник до 112,28 долара за барел от 111,49 долара в предишния ден, съобщиха от организацията. Увеличението е от 0,71 процента.
Разтревожен от ръста на цените на горивата, премиерът на Франция Жан-Марк Еро обяви в сряда , че правителството ще понижи акциза за бензина, за да намали натиска от цените на горивата. В радиоинтервю той каза, че мярката е от временен характер и ще бъде направена преди въвеждането на по-постоянен механизъм за регулиране на стойността на петролните продукти.
Шансът Съвета на финансовите министри да приеме предложението ни за по-нисък акциз на енергийните продукти у нас е минимален, коментира в сряда пред Нова телевизия министърът на финансите Симеон Дянков. Причината е, че е необходимо одобрение от всички останали 26 държави в Европейския съюз. В някои от тях дори ще трябва да се проведе референдум. Предложението ще се разглежда през октомври, но дори и ако бъде прието, то ще може да се прилага чак от януари 2014 г.
Още през пролетта стана ясно, че България е предложила да се въведе диференцирана ставка за акциза на горивата в ЕС. Идеята е налогът да бъде пропорционален на БВП или на покупателната способност на глава от населението. Ако това бъде прието, нашите акцизи могат да станат много по-ниски от нивата им в момента, а това ще се отрази на цените на стоките, посочи още Дянков.
Цените на горивата у нас действително са рекордни към момента, но със сигурност ще паднат през есента, тъй като има буфери, които могат да погасят търсенето, коментира пред БТВ енергийният експерт Илиян Василев, с уточнението, че проблемът със стойностите на петролните продукти трябва да се търси извън уравнението „търсене-предлагане".
Още от статията на „Класа"
"Свалят цената на бензина", информира „Монитор"
С промени в част от нормативната уредба ще бъдат намалени цените на горивата. Става въпрос най-вече за законовите текстове, които уреждат конкуренцията, и за Закона за акцизите. Това коментира в Панагюрище вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков. Според него това ще облекчи с няколко стотинки ситуацията на пазара.
Финансовият министър допълни, че в средата на септември ще има среща с финансовите министри на страните членки на Европейския съюз, на която смята да повдигне въпроса.
„За съжаление обаче не можем да намалим акциза, тъй като още с договора за присъединяването ни към Евросъюза през 2007 г. страната ни се е задължила да следва минималните прагове, считано до 2014 г.", обясни Дянков Той определи като грешка разписаното споразумение по този начин тъй като доходи и акцизи трябва да са пропорционални.
В момента акцизът на бензина е под минималния праг и ако искаме да го намалим още надолу, трябва да имаме съгласието и решение на всичките 26 правителства на страните от ЕС и на Европейската комисия. Другият вариант е в 9 от тях да се проведе референдум, но това няма как да стане веднага, защото изисква време. Идеята за ползване на националния резерв също не може да се задейства, защото тя трябва да се изпълни едновременно от голяма група държави в ЕС, допълни министърът. Във вторник финансовият министър Симеон Дянков прогнозира, че бензинът и дизелът ще поевтинеят през септември-октомври.
Той обясни, че горивата са сезонна стока и цените им винаги се увеличават през лятото и намаляват през есента. В момента горивата са скъпи навсякъде по света, а българското правителство има малко механизми да влияе на цените, уточни той.
Още от статията на „Монитор"
„Дянков олекна с 56 млн. лева", четем в „Стандарт"
На първото си заседание след лятната ваканция правителството раздаде няколко десетки милиона лева, а други над 250 млн. планира да изхарчи през следващата година. Кабинетът прие и ударно повече от 50 решения, които се бяха натрупали, докато министрите почиваха. Въпреки че в много от точките ставаше дума за пари, финансовият министър Симеон Дянков си тръгна от заседанието час след започването му, за да посети Панагюрище. На излизане той споделил на шега, че всички му искали пари и си тръгва, научи "Стандарт".
Само МВР и армията получиха вчера 27 млн. лв., за да платят просрочените си задължения. 5 млн. лв. бяха предоставени на икономическото министерство, които ще бъдат използвани за Националния иновационен фонд. Регионалното министерство пък получи допълнително 18 млн. лв. за изграждането на пътища. Те ще се използват за отсечката от Шумен до Белокопитово, от Белокопитово до Каспичан, 8-километровата връзка между автомагистрала "Хемус" и Софийския околовръстен път, четирилентовия път от Бургас за Слънчев бряг, рехабилитацията на пътищата по Южното Черноморие.
10 млн. отпусна кабинетът за създаване на спортни зали в 10 училища на 9 големи общини. "Идеята е това да бъдат не просто физкултурни салони, а многофункционални спортни зали", каза пред "Стандарт" просветният министър Сергей Игнатов. 4 милиона от парите са от бюджета на МОМН, а 6 млн. - от централния бюджет. Училищата са в София, Бургас, Пловдив, Стара Загора, Благоевград, Велико Търново, Ловеч, Русе.
Още от статията на „Стандарт"
"ЛУКойл" отряза държавата за по-ниски цени на битума", разкрива „Сега"
Преговорите между "ЛУКойл" и пътните фирми за отстъпки от цената на битума при определени количества са се провалили, призна шефът на пътната агенция Лазар Лазаров. Преговорите бяха инициирани от регионалния министър Лиляна Павлова, за да потушат скандала с драстичните разлики в цените и абсурдните суми за миене на табели и храсти, по които държавата плаща на фирмите за поддръжка на пътищата. В началото на април Павлова бодро заяви, че до седмици "ЛУКойл" ще предложи варианти за отстъпки в цените за фирмите при различни количества. "Искахме да направим нещо добро, но не се получи", призна вчера Лазаров.
Вчера започна изграждането на 3-километров участък от Западната дъга, който ще струва рекордните 62 млн. лв. Пътят ще свързва магистрала "Люлин" с Околовръстното, като така ще се реши проблемът с тапата в края на магистралата, свършваща в нищото. При пътния възел с бул. "Сливница" ще се изгради кръстовище на три нива. Строителството струва 50 млн. лв.
Още от статията на „Сега"
„Руски туристи пак зарязани след фалит на туроператор", информира „24 часа"
Българската туристическа компания Bulgarian Vip Tours е уведомила руските си партньори, че спира дейността си и обявява фалит.
Това е съобщил вчера прессекретарят на Руския туристически съюз Ирина Тюрина, цитирана от РИА Новости.
"Фалирането на един от нашите основни партньори, жестоките условия от кредиторите, ни доведоха до състояние, в което не можем да продължаваме дейността си", пишело в писмото, казва Тюрина.
Тя заявява още, че фалитът на тази компания може да засегне почивката на 400-500 руски туристи, които се намират у нас.
Според Тюрина от туристите, обслужвани от въпросната фирма, вече е поискано в някои хотели отново да си платят стаите.
В писмо до медиите дружеството потвърждава фалита си.
Още от статията на „24 часа"
„Държавна ТЕЦ търси оборотни средства чрез заем", съобщава „Труд"
Държавната ТЕЦ "Марица-изток 2" се нуждае от допълнителни оборотни средства и за тази цел търси банка, която да отпусне кредит от 15 млн. лв. Това показва поръчка на дружеството, в която могат да се включат институции, отпускали подобни заеми през последните три години.
В обявлението не е уточнено какво се разбира под "подобни". Кредитът ще бъде структуриран като овърдрафт. От теца са изчислили, че за обслужване на заема ще трябва да платят допълнително около 2,8 млн. лв. през следващите 3 години.
Справка в регистъра за обществените поръчки показва, че "Марица-изток 2" е втората държавна енергийна компания след "Булгаргаз", която търси банков заем за оборотни средства през последните 2 години. Газовото дружество има кредитна линия за 60 млн. лева към Корпоративна търговска банка.
За първите шест месеца на 2012 г. тецът отчита с 16,87% по-малко продаден ток в сравнение с година по-рано. Приходите на компанията са намалели с около 13,6 млн. лв.
Още от статията на „Труд"
"Американският консорциум CHMR представи добив на шистов газ без фракинг", пише „Класа"
Нов метод за извличане на природен газ и петрол от шистови образувания, който не използва спорната технология хидрофракинг, по-евтин е и добива повече суровина, представи в началото на август американският енергиен консорциум "Чимера" (CHMR) с регистрация в Хюстън, Тексас, съобщи Mediapool. "Чимера" е позната като един от лидерите в производството на поликристалинни диаманти, предназначени за длета за сондиране.
Откритието е разработено в Китай и с първите му изпитания е постигнат с 65 на сто по-голям добив в сравнение с досегашната технология за хидравлично разбиване на шистите, съдържащи газ и нефт.
В основата на технологията стои изкуствено създаване на екстремална топлина в шистовия пласт, чрез екзотермична реакция, водеща до увеличаване на възможността за извличане на въглеводороди. Методът е с пъти по-евтин от познатия хидрофракинг и дори от последния представен през февруари тази година алтернативен начин за извличане на газа от шистите чрез втечнен пропан (LPG) вместо с вода.
Сега се очаква отговорът на петролните и сервизните компании.
Досегашните сондажни практики включват хоризонтални сондажи, търсещо-проучвателни сондажи от типа "дива котка" (Wildcat), хидрофракинг като операция чрез компютърно моделиране, при която се нагнетява под високо налягане флуидна смес от 99% вода, 0,5% пясък и 0,5% химически компоненти. Но този метод дава добри резултати при извличането на газ, но при нефтените въглеводороди ефективността е по-ниска.
На годишното изложение в Хюстън през февруари 2012 г, повечето презентации визираха друг вид интензификация на пласта, чрез нагнетяване на втечнен пропан (LPG). Необходимостта от осигуряване на по-големи количества вода вече не съществува, а е налице изключителна ефективност при извличането на шистов газ и нефт. На практика LPG-фракингът изпълнява същите функции както и хидравличния.
Още от статията на „Класа"