Мрачни прогнози за морската индустрия Тази и другата година обемите в индустрията ще се свият с 50% Хиляди ще загубят хляба си, предсказват специалисти Черни облаци надвисват над българското корабостроене и кораборемонт. Според стряскаща прогноза незапомнената криза ще доведе тази и идната година до свиване обемите на работа наполовина. През този период работата си ще загубят 50% от хората в бранша, прогнозира председателят на съвета на директорите на МТГ "Делфин" инж. Димитър Стоянов. Държавата трябва да е готова да осигури средства за потока от безработни. Според сметките в момента в корабостроенето и кораборемонта се въртят около 500 милиона долара годишно. Пряко заетите са около 8000. Още десетки хиляди си изкарват хляба в други дейности като подизпълнители. Главната причина е сривът на световния пазар на морските превози. В момента почти не се строят нови кораби, а цените им са паднали в пъти. Инж. Димитър Стоянов припомни старата идея държавата да създаде гаранционен фонд, който да обезпечава кредити, които компаниите в бранша взимат за строителство на плавателни съдове. Размерът му трябваше да бъде около 200 милиона долара годишно, но сега тази идея си остава само на думи. Заради липсата на национална организация досега браншът нямаше достъп до програмите на Европейския съюз, нито пък силно лоби в парламента. Корабостроенето трябва да се превърне в приоритет на държавната политика, отбеляза Стоянов. Той отбеляза, че за разлика от туризма, който разчита на природни дадености като пясък и море, то корабостроенето създава високотехнологичен продукт и в него са заети висококвалифицирани специалисти. Два завода мислят за орязване на персонал Според източници на "Народно дело" намерения за съкращения има в поне два от варненските корабостроителни заводи. В "Булярд" все още на дневен ред стои намерението за съкращение на 200 души, което бе избегнато преди месец и половина чрез въвеждане на намалено работно време. По непотвърдена информация в КРЗ "Одесос" са на ръба да вземат решение за пускане на персонала в неплатен отпуск. Там чакат поръчка за ремонт, но дали ще има заявка, ще стане ясна през май. Национална организация поведе битка за оцеляване В дух за обща мобилизация стартира учредителното събрание на Националната асоциация по корабостроене и кораборемонт. Шефът на Параходство БМФ кап. Христо Донев пък нарече бъдещите усилия, които ще полага организацията, битка за оцеляване. 31 фирми бяха поканени да участват в учредителното събрание. От тях се регистрираха 22, сред които са най-големите играчи в бранша като "Булярд", МТГ "Делфин", "Корабно машиностроене" и др. Избран бе управителен съвет от 7 души. За председател бе избран изпълнителният директор на МТГ "Делфин" Светлин Стоянов. Първата задача на новата организация е да подготви документи за включване в Европейската конфедерация на корабостроителите. Държавните помощи са допустими Децентрализация на морското стопанство е необходима, заяви председателят на Общинския съвет Борислав Гуцанов, който взе участие в откриването на учредителното събрание. Той заяви, че местната власт ще съдейства на бранша, от който до голяма степен зависи икономическото развитие на морската столица. "Морската индустрия трябва да се командва от Варна и Бургас. Трябва да се преборим за това" - заяви Гуцанов и добави, че се водят разговори за държавна помощ за бранша. Водният транспорт е чувствителен отрасъл, за него Европейската комисия има създадена цяла директива, заяви шефът на Морска администрация кап. Николай Апостолов. Държавна помощ за корабостроенето е допустима. Въпросът е как да се убедят политиците, че това трябва да се случи. Трябва сред 242-мата депутати да намерим подкрепа за бранша, посочи Апостолов. Първата стъпка е да се определят точното място на водния транспорт в българската икономика, делът му от БВП и реалният брой на заетите в него. Синдикати Да минат на 7-часов работен ден Събираме постоянно информация за случващото се във варненските заводи за корабостроене и короборемонт, но ситуацията е такава, че може само да наблюдаваме сухите цифри, заяви шефът на КТ "Подкрепа" във Варна Васко Василев. Според него трябва да се направи всичко възможно да бъдат върнати качествените кадри, които работят в корабостроителници по цял свят. С тях у нас ще дойдат и поръчките за нови кораби. Необходимо е да се подобрят и условията за кредитиране на бранша, който не може да съществува без заеми заради огромните вложения, които се изискват за реализация на проектите. Според Василев не е задължително мрачните прогнози за хиляди съкратени да се сбъднат. Бизнесът трябва да използва и други възможности за излизане от положението, например чрез въвеждане на 7-часов работен ден. КРЗ "Одесос" отчете 45% понижение на продажбите КРЗ "Одесос" отчита 45% спад на продажбите на годишна база до 6,6 млн. лв. за първото тримесечие на т.г. Спадът на нетната печалба е с 50% до 1,15 млн. лв., показва отчетът на дружеството, публикуван чрез БФБ - София. Разходите за персонала намаляват с 25% на годишна база до 3,6 млн. лв. за първото тримесечие на т.г. Разходите за материали се понижават с 54,5% до 809 000 лв. Средносписъчният състав на дружеството през отчетния период е 903 души при 881 за първото тримесечие на м.г. Средната работна заплата на 1 лице от персонала за периода е в размер на 1052 лв. спрямо 1198 лв. за същия период на м.г. Според междинния доклад за дейността няма събития през изтеклото първо тримесечие на т.г., които да оказват съществено влияние върху дейността на дружеството. От началото на годината до края на първото тримесечие на т.г. в КРЗ "Одесос" АД са ремонтирани общо 5 кораба, от които 2 на български компании. Основният фирмен риск за КРЗ "Одесос" АД е свързан с възможните изменения на търсенето и предлагането на кораборемонтните услуги в световен мащаб, се казва в междинния доклад за дейността. За последните 12 месеца акциите на дружеството поевтиняват с 61,31% до 103,1 лв./акция и 60,5 млн. лв. пазарна капитализация. Мартин Марков