Вчера след обяд шефът на Airbus Луи Галоа представи програмата за икономии Power 8, която трябва да изправи европейския производител на самолети отново на крака. Ще бъдат зачеркнати 10.000 работни места. Само в Германия съкратени ще бъдат 3700 места, пише Die Welt. Във Франция съкращенията са 4,300 (от тях 1,100 в централата на Airbus в Тулуза), във Великобритания 1 600, в Испания 400. 

Пет хиляди от въпросните 10,000 съкращения ще се насочат към временно заетите или към поддоставчиците. В хода на програмата Power8 обаче уволнения няма да има. Договорените съкращения ще се реализират чрез естествено текучество, чрез договорености за доброволно напускане на работа и други мерки. „Засега управлението не вижда необходимостта от уволнения".

Според канцлера на Германия Ангела Меркел планът за саниране е „приемлив" - Германия и Франция са разпределили поравно рисковете и шансовете. Политикът е изтъкнала грешките на мениджмънта досега и е посочила, че решението, което засяга живота на конкретни хора, е дошло тежко и „ние съжаляваме". Все пак предприятието е трябвало отново да стане конкурентноспособно.

Последва стачка в заводите Фарел, Норденхам и Лаупхайм. Служителите са си отишли по домовете, като по думите на представител на профсъюза „на тях им е писнало". Airbus ще се освободи от тези три завода. Двата ще бъдат продадени, за третия ще бъде привлечен партньор. Предполага се, че работата в трите завода ще може да бъде подновена най-рано в петък.

За работниците в предприятията на Airbus в Германия и за техните профсъюзи като IG Metall Küste планът за саниране Power8 не е приемлив и е „погрешна стъпка". „Битката за бъдещето на Airbus в Германия едва сега започва". В петък в предприятията ще се проведат събрания на работодатели и работници.

Освен заводите във Фарел и Лаупхайм, и във френския Сен Назер работниците се противопоставят на „високите" планове. В тези три производствени звена мениджмънтът тепърва ще търси възможности за бъдеще, които освен продажба включват предаване на управлението или споразумения с други заводи. За заводите в Норденхам, за Филтон във Великобритания и в Мьолт във Франция Airbus предвижда „индустриално партньорство". За тези имало вече оферти на възможни инвеститори.

Хамбург ще бъде снабден с трета допълнителна линия за монтаж за самолета A320, посочиха също така от Airbus. Моделът се продава добре и германците ще поемат част от производството, което досега се извършваше изключително в Тулуза. В Хамбург досега се сглобяваха сходните модели A318, A319 и A321. Като компенсация Тулуза получава крайния монтаж на самолета за дълги дистанции A350.

Като цяло висшите политици приветстват решението, защото то „внася яснота" и вече е ясно какво трябва да се направи и каква ще бъде конкретната социална цена за европейското самолетостроене. Напротив, представителите на регионите, в които са разположени засегнатите заводи, критикуват мерките като „прекомерни". Засегнатите не забравят да напомнят, че става дума за мениджърско решение, което не е окончателно и пространството за преговори е отворено.