Собствениците на билбордове скочиха срещу внесените от правителството в парламента предложения за изменение и допълнение на Закона за пътищата.

Ние сме за предприемане на всякакви мерки за ограничаване на катастрофите и намаляване жертвите на пътя, но предприетите срещу нас мерки няма да имат положителни резултати, заяви по време на пресконференция в БТА Атанас Атанасов, говорител на Обединението на собствениците на билбордове и асоциации за външна реклама в България.

Той подчерта, че до този момент представители на бранша не са канени на нито една кръгла маса, организирана по въпроса. "Този закон се движи много бързо и за нас това е напълно необяснимо", каза още Атанасов.

Йоана Василева припомни, че една от промените е свързана с въвеждането на забрана за специално ползване на автомагистрали и скоростни пътища чрез изграждане на билбордове в обхвата на пътя и в обслужващата зона. За останалите пътища от републиканската пътна мережа (първи, втори и трети клас) се допуска да има билбордове, които обаче да са на не по-малко от 8 метра от края на пътната настилка.

Василева подчерта, че сред основните мотиви за тези промени са "да се повиши сигурността и безопасността на пътя; да се намали броят на катастрофите със смъртни случаи и ранени."

В отговор на тези мотиви тя представи и статистика на НСИ, според която през 2010 година са загинали 11 души след удар в "крайпътно съоръжение", което е 1.4% от общия брой на загиналите в катастрофи през този период. Никъде обаче не се посочва, че става дума за инциденти с билбордове. Затова пък категорично се знае, че загиналите след удар в дърво са 13.3% от общия брой загинали в катастрофи през 2010 година.

Йоана Василева представи и друга статистика. Според нея най-голяма концентрация на билбордове има по магистралите. На тях обаче през миналата година са загинали 36 души, като 9 от тях в една катастрофа. Общото число на загиналите за същия период е 421.

Изводът, който се налага е, че там където има най-много билбордове - край магистралите, има най-малко загинали, заяви Василева. Тя обаче си послужи и с други данни, с които обори това твърдение. През 2005 година на републиканската пътна мрежа са загинали 527 души, при около 4000 билборда; 2010 година - 464 загинали, при брой на билбордовете - 7000; и 2011 година - 421 загинали, при 7000 билборда.

Тези данни показват, че броят на загиналите намалява, а на билбордовете се увеличава. При тази тенденция е нелогичен извводът, че наличието и броя на билбордовете влияе върху броя на катастрофите и са опасни за шофьорите, категорична е Василева.

Георги Ненков, председател на Българска асоциация за външна реклама, изтъкна, че икономическите последици от тези промени ще са катастрофални. "Прави се опит лека полека този бранш за бъде зачеркнат", заяви Ненков.
По думите му, държавата ще загуби над 6 милиона лева такси годишно, както и ДДС от всяка сделка.
Реалната заплаха, ако бъдат приети промените, е да останат без работа хиляди души, добави още Ненков.

От Обединението настояват за строги правила, които да спрат нерегламентираното разполагане и използване на билбордовете по пътищата, без разрешение и съответно заплащане на определените такси.

Готови са да съдействат на АПИ за премхване на незаконните билбордове, както и да се премахнат рекламните съоръжения, разположени в участъци с концентрация на ПТП-та, но на основата на проучвания, представени от АПИ и КАТ.

Готови сме със собствени средства да направим светлоотразителни рамки на билбордовете от страната пътя за подобряване на видимостта им през нощта, както и да предоставят безвъзмездно билбордове за осъществяването на информационни превантивни кампании за безопасността по пътищата.

От обединението настояват и за кръгла маса, на която да се обсъдят проблемите и да се намери адекватно решение.