„Усвоили сме едва 3.6 млн. лв. от общо 43.4 млн. за туризъм", констатира на първата си страница „Класа"
Досега около 3.6 млн. лева от одобрени проекти за 43.4 млн. лева са реално усвоените средства по програма «Регионално развитие» за национален туристически маркетинг, което прави 8.3%. Това е сумата, за която има сключени договори с изпълнители по програмата от страна на агенцията по туризма, които след закриването й са наследени от икономическото ведомство. Направените авансови и междинни плащания от МРРБ като управляващ орган са 6.3 млн. лева, заявиха за „Класа" от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Сроковете на повечето проекти изтичат в края на 2010 г. , а договори за тях още няма. За други има договори, но те са само за съпътстващи дейности и не могат да изпълнят крайната цел да подпомогнат развитието на туризма.
Съществува реална опасност парите да не бъдат усвоени, коментира пред „Класа" бившият шеф на агенцията по туризма Анелия Крушкова. Много от документите са на етап съгласуване в МРРБ и чакат одобрение, каза в отговор заместник-министърът на икономиката с ресор туризъм Иво Маринов. В момента бизнесът e притеснeн от липсата на информация за етапа, на който се намират проектите. Няма яснота каква ще е реформата в туризма, което се отразява и на изпълнението на програмата, коментира Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма.
За национален туристически маркетинг са предвидени 32.7 млн. евро до 2013 г. Очакваме икономическото министерство да подаде още 5 проектни предложения за 20.5 млн. лева, допълниха от регионалното ведомство.
Повечето от договорите са сключени от Държавната агенция по туризъм още в началото на 2008 г. Реалното изпълнение на проектите е само в начален етап - за подготвителни дейности, проучване, изготвяне на информационни материали и флаери. Това са 5 от общо 9 одобрени проекта, за които има подписани договори с изпълнители.
Още от статията на „Класа"
„Всеки втори българин успява да се пенсионира предсрочно", разкрива от първата си страница „Сега"
Въпреки влошаващата се демографска ситуация и растящия дефицит на НОИ всеки втори българин намира начин да се пенсионира предсрочно. 57% от мъжете и 43 от жените са успели да ползват пенсионни права преди навършване на възраст за пенсия - съответно на 63 и 60 г. Това показва изследване на Световната банка за България.
Тенденцията се потвърждава и от последната статистика на осигурителния институт. През 2009 г. от новите около 51 000 пенсионери 11 800 мъже са ползвали права, преди да навършат 63 г., а 6800 жени - преди 60 г. Обикновено това става благодарение на смесен стаж - т.е. работа в I или II категория труд, при които всяка година стаж се брои за повече от една според длъжността. Тук попадат военни, летци, миньори, държавните служители в МВР, железничари и др. Другата възможност е чрез инвалидните пенсии.
Сега осигурителните експерти проучват как да се ограничи правото на ранно пенсиониране. Вероятно ще се редуцират позициите, които се признават за I и II категория труд, обясни проф. Нено Павлов, зам.-председател на Комисията за финансов надзор. От около 800 тези дейности са стигнали до стотина, съобщи вицепрезидентът на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов. През 2009 г. около 8000 са се трудили в по-тежки условия в I категория, а около 88 000 - във втора. Преди пенсионната реформа обаче броят им наближаваше половин милион.
Големият спор е защо доста леки служби в МВР и при военните позволяват ранно пенсиониране. Специалистите предлагат в двете ведомства драстично да се намалят позициите, произвеждащи "млади пенсионери". Това ще рече 47 за жените и 52 г. за мъжете при I категория труд и 52 - 57 г. за II категория. Сега е масова практика тези хора да продължат да работят и да получават пенсия едновременно. Отделно от списъка с тежките категории труд могат да излязат и някои фирми, които въвеждат нови технологии и подобряват условията на труд.
Още от статията на „Сега"
„Крият приют на смъртта", съобщава от първата си страница „Стандарт"
Приют на смъртта погреба 26 малчугани само за 3 години. Домът за умствено изостанали деца в село Крушари обаче продължава да съществува. Прокуратурата в Добрич упорито не вижда основание да започне пълно разследване. Най-често като причина за фаталния край на невръстните жертви се сочи сърдечна недостатъчност. Лекари обаче имат съмнения, че повечето деца издъхват от недохранване.
Само двама от починалите възпитаници на приюта са стигнали до болница. Децата са погребвани от огняря, защото в селото няма гробар.
Има сигнали за брутално отношение към хлапета. Проверка установила, че много от тях са със синини и оттоци. Западни медии вече проявяват интерес към поредния кошмар, който връща спомена за сиропиталището в Могилино. Тогава скандалът стигна до Европарламента, преди властите у нас да вземат мерки.
Още по темата от „Стандарт"
„Погват енергийния Октопод", разкрива от първата си страница „Монитор"
Енергийният Октопод е сключил предсрочни 5-годишни застрахователни договори с държавни компании от отрасъла през миналата година, обяви вчера премиерът Бойко Борисов. Това се е случило в момент, в който Борисов е съставял новия кабинет.
Контрактите със застрахователното дружество "Енергия", 50% от акциите на което са собственост на "Алианц България", контролирана от Димитър Желев, са сключени преди изтичането на срока им. Абсолютно нищо не е налагало това да стане през 2009 г., тъй като до миналата година държавните енергийни фирми са имали договор със ЗАД "Енергия", който изтича сега - през 2010 г., уточни премиерът.
Борисов съобщи още, че само договорът с Националната електрическа компания (НЕК) е за 100 млн. лв. А АЕЦ "Козлодуй", а мините?, попита премиерът. "Съжалявам, че всеки ден, където и да пипна, излиза жива далавера, каза още той.
До два-три дни ще стане ясно и кой е подписал предсрочно споразуменията. Като ги уволня след два-три дни, ще разберете кой е подписвал", поясни министър-председателят.
Премиерът каза още, че е разпоредил проверка, свързана с договорите на трите електроразпределителни дружества у нас - ЧЕЗ, ЕОН и ЕВН, за изкупуване на електрическа енергия от НЕК. Причината отново е свързана с това, че те са неизгодни. Очаква се резултати от проверката да има в петък.
Както "Монитор" разкри преди месец, и в енергетиката у нас действа Октопод. Разследване на вестника установи, че Димитър Желев и „Алианц" чрез съвместно дружество са прилапали 200 млн. лв. от застраховки. Далаверата е ставала чрез застрахователни полици, сключвани от държавните енергийни компании с точно определен застраховател - ЗАД „Енергия". В него основни акционери са „Алианц България" и НЕК. На това основание огромната част от договорите са сключвани, без изобщо да се проведе търг или конкурс.
Още от статията на „Монитор"
„Спекуланти продължават да задълбочават гръцката криза", съобщава от първата си страница „Дневник"
Въпреки помощта, която европейските лидери обещаха на Гърция в края на март, страната продължава да е мишена на множество спекулации. Това повдига въпроса дали заявената подкрепа ще е достатъчна да реши проблемите на южната ни съседка.
Случващото се около страната доведе в първия работен ден след Великден до спад на еврото спрямо повечето основни валути, доходността по гръцките облигации се повиши, американските борси стартираха със спад, а медта се оттегли от 20-месечен връх.
В началото на деня "Маркет нюз интернешънъл" съобщи, че Гърция желае да избегне помощ от Международния валутен фонд. Цитирайки анонимни източници, агенцията заяви, че премиерът на страната Георгиос Папандреу не е готов да приеме тежките условия, които фондът ще наложи в замяна на евентуална финансова инжекция.
В същото време гръцкият вестник "Нафтемборики" обяви, че представители на Евростат са открили задължения, натрупани в здравния сектор, на стойност между 3.2 и 3.4 млрд. евро. Ако това се докаже, дефицитът на страната би достигнал 14.2% от брутния й вътрешен продукт, а не официално обявените 12.7 на сто.
Въпреки че финансовото министерство на Гърция опроверга и двете публикации, те бяха достатъчни да разтърсят местните и международните пазари. Еврото тръгна надолу, достигайки 1.3380 за долар. Доходността по 10-годишните облигации на страната премина границата от 7% за първи път за последните 10 седмици, а застраховките й срещу фалит - кредитните суапове, добавиха близо 30 пункта към стойността си, достигайки 393. Американскита борсови индекси стартираха със спад, а голяма част от суровините поевтиняха.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"
„Съкращаването на разходи сблъска Цветанов и Дянков", информира „Сега"
Една от най-сериозните антикризисни мерки - за орязване на разходите на всички разпоредители с бюджетни кредити с 10%, е довела до сблъсък между финансовия и вътрешния министър, стана ясно от стенограмата на последното правителствено заседание. При обсъждането на мерките Цветанов изрично е питал дали съкращенията важат и за МВР и МО. В отговор Симеон Дянков го е уведомил за категоричното несъгласие на синдикалните партньори МВР постоянно да стои встрани от съкращенията.
До спора между двамата министри се е стигнало заради допускането на няколко изключения при рязането на разходи. Според одобрения от тристранката текст от намаляване на бюджета с 10% следва да бъдат освободени агенция "Митници", НАП, Агенцията по заетостта, Главната инспекция по труда, РИОКОЗ, Агенцията за социално подпомагане, ДВСК, РИОСВ и всички делегирани от държавата дейности като образование и социални грижи. Вътрешният министър Цветан Цветанов категорично се е противопоставил на изключенията, в които не попада неговото ведомство.
"С каква привилегия ще се ползва в момента агенция "Митници", при положение че не изпълнява в пълния си обем задълженията, които имат по закон. Ако погледнем това, което стана с незаконния алкохол, който по всяка вероятност е произведен в предприятията под митнически контрол, къде е контролът?", е атакувал Цветанов. В отговор на критиките към МВР той изрично дава да се разбере, че във ведомството му е имало достатъчно съкращения - 3000 души, освободени при Михаил Миков, и други 3000 кухи бройки.
Още от статията на „Сега"
„Питат застрахователи за колите над 70 бона", информира „Стандарт"
Заради данък "лукс" застрахователите ще трябва да дадат данни за колите, които се оценяват над 70 000 лв., научи "Стандарт". Една от мерките на кабинета срещу кризата е удвояване на данъка за имотите с оценка над 300 000 лв. и за колите за над 70 000 лв. Но в общините, където се плащат налозите за жилища и коли, няма данни за цената на лимузините, а само за конските сили и годината на производство, написани в талона на автомобила. Затова ще се ползват данни на застрахователите за полиците "Каско", като има два варианта за това, заявиха експерти. Първият е на общините да се даде каталогът "Шваке" за определяне на стойност на колите, по който работят всички застрахователи. След това всяка община да използва "Шваке", за да оцени колите, регистрирани при тях. Това обаче ще отнеме много време и не всички общини ще могат да се справят бързо със задачата. Вторият вариант е застрахователите да дадат информация за колите, за които има "Каско" на стойност над 70 000 лв., и данните да се предоставят на общините. Но заради кризата в момента реалната цена на колите често е доста под оценката по "Шваке".
Още от статията на „Стандарт"
„Пазарът на вредни емисии - надежди за милиарди", анализира „Дневник"
В средата на април България ще се включи в европейската въглеродна търговия и близо 140 предприятия ще получат реален шанс да си осигурят свежи пари. Това прогнозира преди седмица министърът на околната среда Нона Караджова.
Защо средата на април - тогава се очаква одобрението от страна на Европейската комисия на Националния план за разпределение на въглеродните разрешителни (квоти) за периода 2008 - 2012 г. План, който Брюксел връща за корекции на два пъти, откакто България стана член на ЕС през 2007 г. В резултат страната остана извън този пазар за повече от две години, което я лиши от милиарди потенциални приходи на корпоративно ниво.
Ако новината за старта на търговията не се окаже пак "предпоследна", българските предприятия ще получат дългоочакваните квоти по сметките си в националния онлайн регистър на транзакциите, администриран от изпълнителната агенция на ековедомството.
След това ще могат да се включат на пазар, който само в Европа към края на 2008 г. се изчислява на 63 млрд. евро (92 млрд. долара). Голяма част от предприятията, които трябва да се включат в търговията, свиха производствата си заради кризата и по принуда спестиха много от позволените им по плана квоти.
Така сега те ще имат шанс да си осигурят свежи "въглеродни пари". Общото количество безплатни квоти за тях е 42.3 млн. тона вредни емисии (еквивалент на въглероден диоксид - СО2). Ако сегашните цени на европейския пазар се запазят, всяка квота ще им носи приход от около 25 лева.
Свежи пари, но за какво?
Темата за квотите стана актуална, след като правителството, работодателите и синдикатите съзряха в тях скрити резерви от парични постъпления и утвърдиха план за скоростна продажба на свободни квоти, които страната притежава по сравнително най-новия трети механизъм на Протокола от Киото - Международната търговия с емисии (IET).
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"
„Кристалина инвестира парите си в акции", информира „Монитор"
Българската еврокомисарка Кристалина Георгиева е вложила парите си в инвестиционни фондове. Това става ясно от нейната декларация за конфликт на интереси, която е публикувана на новооткритата й блог страница в сайта на Европейската комисия.
Георгиева очевидно има развит бизнес нюх, след като от документа става ясно, че тя разполага с дялово участие в няколко компании, които инвестират на капиталовите пазари. Според декларацията еврокомисарката ни притежава дялове на обща стойност почти 200 хил. долара, като най-солидната сума е вложила в инвестиционната програма на "Дженерали Интернешънал" "Вижън план". От декларацията става ясно още, че Георгиева разполага с два апартамента в София и семейна къща в американския щат Мериленд, където прекара дълги години, докато заемаше поста вицепрезидент на Световната банка.
Някои от колегите на Кристалина в новата Еврокомисия участват в компании с дялове за далеч по-солидни суми от нея. С около 0,5 млн. евро разполага например белгиецът Карл Де Гухт, а германският представител Гюнтер Ойтингер е инвестирал дори повече. По отношение на имотите рекордът държи испанецът Хоакин Алмуня. Той се шири в цели четири апартамента, разпръснати в различни краища на Европа. Така еврокомисарят може да разчита на уюта на своите жилища както в испанската столица Мадрид и провинциалното градче в неговата родина Хорхе, така й във Виена и в Брюксел, където работи.
Още от статията на „Монитор"
„Държавен частпром", е озаглавен анализът за заменките на „Дневник"
Държавата е съвкупност от институции, които изпълняват функциите й по управлението и администрирането на страната. Но ако институциите правят всичко възможно, за да превъзмогнат съществуването си, държава просто няма или се е превърнала в собственото си отрицание. В историята, която следва, нещата изглеждат точно така:
От 2003 до края на 2008 г. в страната са оформени сделки за 29 235 дка гори при основна схема - имот в Балкана срещу терен на морския бряг. Държавата сама си е нанесла щета за над 3 млрд. лв., като е прилагала изключително плоски и арогантни номера, за да слугинства, вместо да служи. Пример за това е схемата за придобиването чрез замяна на терен от 93 дка край Варна от бившия зам.-министър на вътрешните работи Явор Хайтов и съпругата му. Тя не е изключение, а е само детайлна илюстрация как държавни институции са накърнили обществения интерес в полза на частния. Тази сделка е и първата, за която варненската областна администрация е подала искова молба за разтрогване.
Правителствената резиденция "Евксиноград" край Варна заедно с парка и сградите си е публична държавна собственост. По закон имотът или части от него не могат да бъдат обект на сделки. Теренът е в регулация и попада в най-защитените зони А и Б по Закона за устройство на черноморското крайбрежие. Когато Хайтов пожелава част от него обаче, няколко институции "произвеждат" гора за нуждите на замяната, а след това обратно "урбанизирана територия" за нуждите на застрояването й.
Най-напред компанията, натоварена с изготвянето на новата кадастрална карта на Варна, съобщава на Регионалното управление на горите, че терен, съвпадащ с придобития по-късно от Хайтов, всъщност е гора, която е убегнала от погледа на Държавното лесничейство. Държавното лесничейство във Варна възлага на друга частна компания, натоварена с изработването на лесоустройствения му проект, да го коригира и да включи в него въпросния терен.
От компанията обаче съвестно отговарят, че той не е гора и не може да бъде "лесоустроен". Системата засича, но не задълго. За да заобиколи препятствието, директорът на Регионалната дирекция на горите във Варна иска от Областната дирекция "Земеделие" да промени "начина на трайно ползване" на имота. Но преписката пак удря на камък. Този път в Общинската служба "Земеделие" във Варна, откъдето настояват, че територията е урбанизирана и законът не позволява да бъде променена в гора.
Следва нов фокус - директорът на Областната дирекция "Земеделие" във Варна назначава четиричленна комисия, която "да направи оглед на имота" и да установи желаното - че той не е населено място, а гора. Огледът е направен, съставен е протокол, но представителят на варненската Общинска служба "Земеделие" в комисията отказва да подпише вероятно защото не е видял гората. В подобни случаи в администрацията се прилага изтезанието "ти работа ли ще вършиш или ще създаваш проблеми?".
Още от статията на „Дневник"
„Ще сключим договори за 2 млрд. лв. в жп сектора и магистралите", казва в интервю за „Класа" Ивайло Московски, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Г-н Московски, министърът по еврофондовете Томислав Дончев разпореди да разделите проектите по Oперативна програма „Транспорт" на три - зелени, жълти и червени, в зависимост от това, дали са безпроблемни, рискови, или направо няма да се усвоят средствата. Как ги разпределихте?
- Без риск са жп проектите за проектиране на строителството на линията София-Видин, електрификацията на жп линията Свиленград-турска граница, отсечката Пловдив-Бургас. В зелената зона са и магистралите „Марица" и „Тракия", софийското метро и речната информационна система по р. Дунав.
В „жълто" са проектите за модернизация на жп линията София-Пловдив, пътят Кърджали-Подкова, връзката на „Хемус" с Околовръстния път на София - там не бяха осигурени пари за отчуждения на имоти, както и лот 1 и 4 на автомагистрала „Струма".
Пак като рисков определихме проекта за интермодалния терминал в София, тъй като има дело в съда и засега не знаем какво ще бъде окончателното решение по исканията на собствениците на отчуждени терени. В тази зона е и информационната система за трафика на морски плавателни съдове, но за този проект съм оптимист, че може да мине в зелената зона.
Проектите, които отбелязахме в червено заради липсата на проектна готовност, са изграждането на лот 2 и 3 на магистрала „Струма", път Е79 Видин-Монтана, модернизацията на участък от Е79 Враца - Ботевград, подобряване на корабоплаването по Дунав в участъка Батин-Белене. В тази група е и проектът за модернизацията на жп линията София - Драгоман, но по съвсем друга причина - изчерпване на бюджета на програмата в частта за жп транспорта.
Като изключим София-Драгоман, на каква стойност са проектите в червено?
- Около 500 млн. евро.
Преди известно време от министерството отчетохте, че през 2008 г. от Оперативна програма „Транспорт" са усвоени 1,7 млн. лв. през 2008 г. и 79,7 млн. лв. през 2009 г. Колко средства според вас ще успеете да договорите и да усвоите тази година?
- Очакванията през 2010 г. са да бъдат договорени големите инфраструктурни проекти в жп и пътния сектор. Двата големи жп проекта са за около 1 милиард лв., като точната сума на приноса на Кохезионния фонд ще бъде изяснена към момента на одобрение на формуляра за кандидатстване от страна на Европейската комисия. В пътния сектор очакванията са договорите за доизграждането на автомагистралите „Тракия" и „Марица" да бъдат на обща стойност също около 1 милиард лева. По отношение разплащането за 2010 г. се предвижда да бъдат разплатени с бенефициентите около 350 млн. лв.
Как върви работата по жп проектите?
- По проекта за рехабилитация и изграждане на нови участъци по жп линията между Пловдив и Бургас тръжната процедура върви. Комисия в НКЖИ работи по подадените оферти за строителство на кандидат-изпълнителите. Съвсем скоро ще стартира процедурата за строителния надзор. За жп линията София-Пловдив получихме от германския консултант проект с недобро качество. Компанията пое ангажимент извън рамките на договора да се направят корекции и това вече е факт. Документите са внесени в НКЖИ. Апликационната форма ще бъде готова в края на лятото. До 2014 г. ще работим по линейните участъци София-Елин Пелин и Септември-Пловдив. Планинският участък Елин Пелин-Септември е предвиден за изпълнение през следващия програмен период след 2014 г. За този участък са необходими средства - над 500 млн. евро, които не са предвидени в този период. Освен това планинската отсечка излиза от досегашния сервитут, ще има отчуждителни процедури, ОВОС и други проучвания, които ще отнемат доста време.
За модернизацията на линията София-Драгоман проектът е готов и е предаден в НКЖИ. Там може да тръгне тръжна процедура. Както вече казах, дали ще работим по линията, зависи от бюджета на програмата. За жп транспорт са предвидени към 500 млн. евро, а само модернизацията на линията София-Драгоман струва над 133 млн. евро. Засега не е ясно дали ще останат пари.
Имаме един резервен жп проект София-Перник-Радомир. Въпреки че е готов, той е резервен, тъй като е извън бюджета на жп направлението в програмата.
При електрификацията на линията Свиленград-турска граница сме вече на ниво издаване на строително разрешително. Това може да стане до няколко седмици.
По магистралите как се работи?
- По „Тракия" всичко върви по план. За „Марица" има сериозна проектна готовност.
Работата по софийското метро, което е към интермодалните проекти, е в график. Излезе една археология, надявам се тя да не забави много нещата. Градът стана труднопроходим, но хората трябва да разберат, че това е необходимо, за да приключи строителството. При корабоплаването вече посочих, че няма готовност по проекта Батин-Белене. Работата по създаването на речна информационна система БулРИС върви. Минаха тръжните процедури, има обжалвания. Очаквам скоро да сключим договор с изпълнителя, но това ще стане, след като се произнесе Върховният административен съд.
Още от интервюто на „Класа"
„Криза се бори не с пари, а с нови правила", казва в интервю за „Сега" зам.-лидерът на ДСБ Димитър Бъчваров
Г-н Бъчваров, какви са разликите между 60-те мерки, одобрени от правителството, и плана "антикриза" на ДСБ? Имате ли диалог с ГЕРБ по тези въпроси?
- Част от одобрените мерки са бавни, други са неработещи. И приватизация не се прави за месец-два. Няма и бързо концесиониране. Бързо може да е само откриването на процедури, после има срокове, класирания, обжалвания, после трябва да дойде концесионерът, да се чакат първи резултати и едва тогава ще дойдат концесионни такси. Никой не плаща такси в аванс.
За нас най-спешната мярка е свързана с неуредените задължения към фирмите. Държавата им дължи около 1.5 млрд. лв. Те очевидно не могат да бъдат разплатени веднага. От друга страна, те "заразяват" цялата икономика. Защото тези 1.5 млрд. лв. се умножават по веригата и всъщност блокираните средства на бизнеса се оказват 3-4 пъти повече.
Предлагаме държавата да признае своите безспорни изискуеми задължения, като направи централен публичен регистър - на кого дължи, колко дължи, основание, падеж - дата, до която тя ще се издължи, лихва. Ако правителството публикува такъв списък, всеки кредитор на държавата (който на свой ред е длъжник към банка, доставчик, бюджета и т.н.) ще може да отиде в банката и да получи по-лесно кредит. Ние вече разговаряхме с 11-те най-големи банки в България и всички те заявиха, че ако има такъв регистър и техният клиент го има там, те на драго сърце ще го кредитират.
В регистъра трябва да влязат данни за всички министерства и други държавни възложители на обществени поръчки, в това число и едноличните държавни дружества - НЕК, БЕХ, "Булгаргаз", БДЖ и т.н. Министерството на финансите трябва да обобщи всички задължения, а Министерският съвет да определи сроковете за погасяване на всяко задължение - например между 6 и 18 месеца. Списъкът трябва да включва размера на непогасеното задължение, основанието, кой е получателят, срока на погасяване и лихвата. В интернет трябва да се поддържа и списък на погасените задължения - от страна на държавата или чрез факторинг - по същия начин - размер, бенефициент, дата на погасяване. За да няма корупция и "пререждане", по погасяването на задълженията трябва да следва принципът "Първи по време, първи по право". По-нататък по веригата финансовият поток ще се отпуши и колелото на икономиката ще се завърти.
Споменахте "факторинг"?
- Имам предвид възможността фирмите да могат да продават, да прехвърлят своите вземания от държавата, вписани в централния регистър, на трети лица. Те трябва само да информират МФ за това прехвърляне и то да бъде отразено в регистъра. Когато тази система заработи, а това може да стане много бързо, централният регистър ще дава надеждна информация и фирмите - кредитори на държавата, ще могат да продават своите вземания по пазарни правила, разбира се.
Още от интервюто на „Сега"
„Чакаме 28 млн. лв. от европейски проекти", казва в интервю за „Монитор" Тодор Попов, кмет на община Пазарджик
Г-н Попов, по какви проекти за привличането на средства по европейските фондове работите?
- В момента работим по 9 проекта на стойност над 28 млн. лв. По-важните са за ремонт на централните градски части по „Регионално развитие" за 10 млн. лв., на 5 от големите училища в града - на стойност около 5 млн. лв. заедно с техническото оборудване. Реализираме проекти за ремонт и подобряване на обслужването в социалните патронажи, в Дневния център за деца с умствени увреждания, който е на стойност около 1 млн. лв. Продължаваме да работим за изграждането на пречиствателни станции и отходна канализация, за подмяната на водопроводната мрежа в 12 населени места в общината. Тази година ще кандидатстваме с 2 важни проекта - за ремонт на сградата на Диспансера за пневмофтизиатрични заболявания и за античната могила в Юнаците, която е на 10-ина км от Пазарджик и където е открито най-старото селище, най-древните следи от човешки живот. Там сме подготвили проект за 5 млн. лв. и се надявам да привлечем туристи, подобно на Старосел.
Споменахте за проекта за промяна на визията на центъра на Пазарджик за 10 млн. лв. 39 фирми са купили тръжна документация. Откъде е този интерес?
- Нормално е при този свит строителен пазар, а и големите компании разчитат на такива държавни поръчки. Сумата не е малка, но реално участвалите в търга бяха 9 компании и това, което ме изненада, е, че няма нито една пазарджишка или от региона. Сигурно летвата е била висока и са преценили, че не могат да отговорят на условията. Реализацията на проекта ще бъде на 7 етапа и се надявам за година и половина Пазарджик да промени изцяло облика си в централната градска част. След като бъде сключен договорът с фирмата изпълнител, ще разговаряме да наемат местни работници, така че нашите граждани да не се чувстват ощетени.
Притеснява ли ви изискването на обществените поръчки да присъстват представители на управляващия орган, в случая на МРРБ и на областния съвет срещу корупцията?
- Не, на всички обществени поръчки, които провеждаме, каним журналисти, представители на областния съвет срещу корупцията. Търговете са прозрачни и открити и задължително на тях присъства и външен експерт. Европейските проекти се следят още по-стриктно и е крайно време да се научим, че Европа не дава пари, защото сме готини или пък за да ги крадем - просто хората следят за какво се харчат общите пари на данъкоплатците.
Кои са най-сериозните проблеми, които общините срещат при европейското финансиране?
- Първо, това беше ограничителният праг за финансиране - след одобрение да намериш и собствено финансиране за участие. Авансово ти се плащат до 20% и след реализацията на проекта ти се възстановяват тези средства. Общините няма как да извадят толкова пари от собствени приходи, затова теглят банкови заеми. В същото време в Закона за общинския дълг е записано, че задълженията на една община не могат да надхвърлят 25% от нейните приходи за предходната година, което беше доста ограничителна мярка. При бюджет от 10 млн. лв. и реализиране на европейски проекти за 20 млн. лв. тя не би могла да получи финансиране, затова по настояване на НСОРБ това беше променено. Определено това беше стъпка в правилната посока от управляващите в момента. Втората пречка е съдебното обжалване и обжалването пред КЗК, което отнема доста време и спъва реализацията на проекта. Трябва да се променят процедурите, да се искат по-високи гаранции при обжалването и да се съкратят сроковете за произнасяне на КЗК и ВАС.
Още от интервюто на „Монитор"
„Ще проверим магистрати, свързани с "Октопод", казва в интервю за „Стандарт" шефът на етичната комисия на ВСС Цони Цонев
Г-н Цонев, защо етичната комисия към ВСС първо се зае да разгледа случая с действията и репликите на прокурор Роман Василев по време на ареста на ексминистър Николай Цонев, а не със съдия Петър Сантиров, който беше арестуван заради подкуп?
- Защото изчакваме да бъдат събрани първоначални доказателства за съдия Сантиров. Ще обсъдим случая в понеделник.
Какво решение взе етичната комисия към ВСС по отношение на Роман Василев?
- Комисията взе решение да образува 5-членен състав и той да внесе предложение до ВСС за образуване на дисциплинарно производство и реализиране на дисциплинарна отговорност от г-н Василев за действията, репликите и цялостното му поведение по време на ареста на бившия военен министър Николай Цонев.
Какво е предложението за наказание?
- Ние ще внесем предложение и в него ще мотивираме основанията, които налагат по наша преценка да бъде потърсена дисциплинарна отговорност, без конкретно визиране какво точно наказание да бъде приложено. ВСС ще прецени и ще определи наказанието по вид и размер съобразно изискванията на Закона за съдебната власт.
Какви са възможните варианти за наказание?
- Наказанието, което може да бъде наложено на Василев, ще варира в цялата палитра от предвидените в Закона за съдебната власт - като се започне от забележка и се стигне до най-тежкото - дисциплинарно уволнение.
Какви са мотивите ви, за да искате да бъде наказан прокурор Василев?
- Присъствието на Василев като прокурор би било обяснимо при самото задържане на лицето само с оглед да предотврати евентуални закононарушения, да не позволи налагането на сила, ако от нея няма необходимост. В конституцията е записано, че по отношение на обвиняемите не се допуска ограничаване на техните права повече, отколкото е необходимо, за да може да бъде осъществено правосъдието. Г-н Василев е пропуснал и не е съобразил в момента друго основно правило, развито в конституцията, че обвиняемият се счита за невинен до доказване на противното с влязла в сила присъда. Николай Цонев не е имал в онзи момент дори качеството на обвиняем. Също в конституцията е записан и друг принцип, че никой не може да бъде подлаган на унижаващи достойнството му действия. Акцентът на разговора ни с Василев беше онази част от клипа на МВР, която показва, че след като на Николай Цонев са поставени белезниците, той е принуден да застане на колене и някакъв мъж е насочил пистолет в тила му. Това са неща, които нямат никаква връзка с евентуални съмнения, че може да окаже съпротива при задържането. След като са му поставени белезници, просто е трябвало да бъде изведен - нищо повече.
А прокурор Василев какво обясни пред комисията?
- Изрази преди всичко изключително голямо съжаление за действията и репликите си. Поднесе отново извиненията си. Обясни цялостното си поведение с огромното напрежение, под което се е намирал през последните десетина дни. Както по работата по този случай, така и във връзка със задълженията си по други дела. Той заяви, че съзнава, поема и носи цялата отговорност за този арест, извършен по неуместен начин. Категорично заяви, че подобен случай в бъдещата му практика, както неговата, така на прокурорите от звеното, което ръководи, няма да се допусне. Това не го оправдава и не го оневинява и затова комисията взе решение, независимо от неговото самокритично поведение, да бъде внесено предложение за образуване на дисциплинарно производство.
Още от интервюто на „Стандарт"