„Ужилване за €800 млн.", разкрива новата афера с БТК от първата си страница „Стандарт"
БТК отново се оказа в центъра на грандиозна афера. Новият собственик на компанията Ричард Ли иска да отпише дългове за 800 млн. евро към големи щатски и европейски банки и фондове. Парите са отпуснати преди 2 г. при покупката на телекома от американския гигант AIG. Тогава тя взе 1,6 млрд. евро, за да плати БТК на Тор Бьорголфсон. Сега Ричард Ли преговаря с кредиторите, за да отпадне половината задължение. Сред ужилените ще бъдат "Роял банк ъв Скотланд", Дойчебанк, щатски компании, както и американските данъкоплатци. Посолствата в София вече са запознати с проблема, сигнал е изпратен и до правителството заради липсата на защита на инвестициите в България. Банките настояват да заменят дълга със собственост върху БТК. Ричард Ли обаче планира да заличи кредитите, които не са обезпечени.
Още от статията на „Стандарт"
„МВФ съветва България да прави реформи и да не пипа данъците", информира от първата си страница „Сега"
Международният валутен фонд съветва правителството да се захване най-сетне с радикална реформа в пенсионната система и администрацията и да запази сегашните нива на данъците. Това става ясно от последния анализ на организацията, изготвен през юни.
Препоръката може да се смята за добра оценка за България, защото точно по настояване на МВФ закъсалата Румъния бе принудена да вдигне ДДС на 24%.
Според МВФ управляващите не бива да си правят данъчни експерименти както с вдигане, така и със сваляне на ставки и трябва да търсят бюджетен баланс при засилен контрол и най-вече със стегнати и добре прицелени разходи. В документа се посочва, че на България може да й се наложи да мисли за вдигане на ставки по ДДС и данъци по доходите или печалбата, но само ако не си контролира разходите. Подхвърлена е и идея за евентуално въвеждане в средносрочен план на модерни налози - например "зелен" данък.
ДДС е най-важният за приходите в хазната данък, а точно той намалява заради засиления износ. Вдигането на ставката обаче не е решение. В доклада се посочва, че ЕК е правила симулации за България през 2009 г. и те показали, че ползата от повишение на данъка би била малка. МВФ препоръчва засилен контрол с фокус върху по-големите фирми. Идеята е НАП да наблегне повече на проверки, базирани на анализ на риска, и да престане с поголовните ревизии за всяко връщане на ДДС.
В програмата си правителството предвижда насърчаване на икономиката чрез намаляване на ставки - ДДС и осигуровки, но според експертите на МВФ на този етап у нас няма мегдан за подобни стъпки. Облагането на доходите и в момента е най-ниското в целия ЕС и ново намаление само би свило постъпленията. Следващо сваляне на осигуровките може да се планира само ако е част от истинска пенсионна реформа, включваща постепенно вдигане на пенсионната възраст за жените до изравняване със силния пол, ограничаване на инвалидните пенсии и на ранното пенсиониране на военни, полицаи и др., изтъкват експертите от Вашингтон.
Още от статията на „Сега"
„Пазарът на електроника остава нестабилен", обобщава от първата си страница „Дневник"
Пазарът на потребителска електроника (черна техника, мобилни телефони и компютри) в България ще остане нестабилен през тази година, въпреки че вече има някои сигнали за постепенно излизане от кризата. Това показват проучване на международната изследователска компания Business Monitor International(BMI) и проверка на "Дневник" сред представители на сектора.
BMI публикува последния си ревизиран анализ за страната, според който оборотът в сектора за 2010 г. ще е за 1.2 млрд. долара. Това е с 200 млн. долара по-малко от прогнозата от края на миналата година. Пак по нейни оценки обемите през 2009 г. са били 1.1 млрд. долара, което все пак означава известно увеличение.
"През първата половина на годината обстановката на пазара остава трудна, тъй като растящата безработица и по-ниските доходи притискат потребителите", посочват от BMI.
Очакванията на някои от най-големите български вериги за техника също не са еднопосочни. "През първото полугодие наистина имаше спад. Не виждам как второто ще компенсира нещата. Причина са лошото състояние на фирмите и на икономиката. Индивидуалното потребление не може да поддържа целия пазар", коментира Николай Китов, управител на "Техномаркет".
"Възстановяването през втората половина на годината ще компенсира лекия спад от първото. На годишна база очаквам ръст или поне да няма спад", каза изпълнителният директор на "Технополис" Божидар Колев.
През юни магазините отчитат увеличаване на продажбите на телевизори заради световното първенство по футбол в Южна Африка. От веригата за компютърна техника "Мултирама" обявиха, че имат увеличен оборот за полугодието. "Продажбите растат и това се дължи на преразпределение на пазара. Наблюдава се увеличение на продажбите на компютри на годишна база", заявиха от компанията.
Още от статията на „Дневник"
„US тест заменя BG матурата", съобщава от първата си страница „Монитор"
Общообразователен тест за всички изучавани предмети по американски модел ще замени формата на сегашните матури, планира просветното министерство. Тестът по общообразователна подготовка ще покрива всички знания от училище и ще се прави на компютър вместо на хартия, обясни министърът на образованието Сергей Игнатов вчера. „Така ще се спестят финанси и сложните човешки отношения при провеждането на зрелостния изпит", отбеляза Игнатов.
Идеята е специален софтуер да проверява тестовете за грешки в реално време и веднага след края на изпита резултатите да са готови. Според Игнатов новата технология може да се намеси дори и в оценяването на есето, като проверява за правописни грешки и за количество използвани различни думи.
По същия начин се провеждат стандартизираните тестове TOEFL, SAT, Cambridge за кандидатстване в американски и британски университети. Министър Игнатов подчерта, че промяната във формата на родните матури може да се осъществи след няколко години, докато се снабдят всички училища с достатъчно компютри за един цял випуск.
Дотогава обаче американският модел постепенно ще се следва с въвеждане на все повече нови технологии в провеждането на зрелостните изпити у нас. Още в края на следващата учебна година компютър ще генерира теста в деня на изпита, предлага МОМН. Предварително въпросите ще са разделени в сегменти по трудност. За всеки сегмент ще се включат различни въпроси и ще се джуркат като при тотото. След това журналист ще натисне един бутон на компютъра и тестът ще се генерира автоматично.
Според министъра новата система няма да усложни процедурата по подготовка за националния изпит. „Тегленето ще е с половин час по-дълго от сегашното, защото експерт ще провери дали в някои от въпросите на компютъра не е допусната грешки или повторение", обясни Игнатов.
Той настоява и темата за изпита да се смени с есе, като учениците да пишат на свободна задача от рода на: „какво е личното ви отношение към автора". „Ако искат, дори могат да напишат и собствено стихотворение за посочения автор", отбеляза Игнатов. Всички изучавани творци от учебника ще се включат в изпитния конспект, като в деня на матурата само един ще се падне, отново на лотариен принцип. Министърът подчерта, че предстоящите поправителни матури ще са по старата схема през септември.
Още от статията на „Монитор"
„Новите молове доведоха до драстичен скок на свободните търговски площи", прогнозира от първата си страница „Класа"
Драстично се е увеличил процентът на свободните търговски площи след построяването на новите молове както в София, така и в по-големите градове в страната. Това сочи доклад за второто тримесечие на 2010 г. на консултантската компания MBL за недвижими имоти, асоцииран партньор на CB Richard Ellis за България. Свободните площи надхвърлиха 160 000 кв. м, което представлява 18% от всички търговски пространства у нас.
През първото тримесечие едва 7% от площите са били незаети. Днес цифрата е подобна, но само за столицата, където свободни са 6%. Оказва се обаче, че в Пловдив почти половината от площите остават незаети (47%), във Варна - близо една трета (29%), като в доклада се посочва, че именно в тези големи градове е бил отложен срокът за пускане на нови проекти. Задачата на инвеститорите става доста по-трудна, тъй като голяма част от наемателите нямат намерение да разширяват бизнеса си в момента и не планират отваряне на нови магазини извън София, посочват още експертите. С отварянето на The Mall в София търговските площи само в столицата са достигнали 211 000 кв. м. Като се прибавят и двата новооткрити търговски центъра във Варна и Пловдив, обемът е вече 507 000 кв. м. Това е с 45% повече спрямо изминалото тримесечие.
Общо 15 търговски центъра с площ от 362 000 кв. м са в процес на изграждане, въпреки че завършването на част от тях е отложено с цел избягване на неблагоприятните пазарни условия, липсата на кредитиране и най-вече наематели. Според данните до края на годината още 148 000 кв. м ще излязат на пазара, но е много вероятно да не отворят пълни.
С отварянето на последния търговски център в София - The Mall, търговските площи в столицата достигнаха около 211 000 кв. м. Отвориха врати и два големи търговски центъра във Варна и Пловдив, с което съществуващите площи в търговските центрове в България достигнаха 507 000 кв. м.
Още от статията на „Класа"
„Банки изпращат SMS при измами", съобщава „Стандарт"
Банки предупреждават с SMS, ако блокират кредитната или дебитната ви карта, за да ви предпазят от измамници. Затова не се стряскайте, ако получите SMS от банката си, че картата ви е блокирана и трябва да отидете и да си вземете нова. Това не е приятно, особено ако сте в чужбина или имате намерение да пазарувате с картата. Но кредитните институции го правят за ваше добро.
Когато някой се опитва да бърка в сметката ви нерегламентирано, все повече банки изпращат SMS на клиента си, че картата се блокира и трябва да се подмени. Трезорите поемат всичко за своя сметка и правят това в най-кратки срокове. При най-малкото съмнение, че някой се опитва да "пипа" в сметката, веднага предупреждаваме клиента си и затваряме достъпа, поясниха от картовия център на голяма банка. Това се прави не само когато клиентът сам сигнализира за изгубена или открадната карта, но и в случаите, когато той дори не подозира какво се случва със сметката му, допълниха от банката.В "Стандарт" се обади притеснен клиент на банка, който беше получил такъв SMS.
Още от статията на „Стандарт"
"Застрахователи намират начини да не плащат на жертви от катастрофи", предупреждава „Сега"
Над 50% от хората, които са причинили смърт на пътя или са осакатили завинаги някого в резултат на катастрофа, се отървават с условни присъди, а много често делата стават административни. Това позволява на застрахователите да отказват обезщетения, алармираха вчера от Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при ПТП.
"Много често причинителите на средни телесни повреди се разминават само с административно наказание", заяви адвокатът Георги Вълков от асоциацията. На административните дела обикновено прокурорите не ходят, а потърпевшите не могат да бъдат страна. "Така шофьорът бива оправдан и потърпевшият, който има нужда от сериозни здравни грижи, може да не получи никакво обезщетение", твърди Вълков. По закон без документ за влязла в сила присъда пострадалият не може да получи парите от задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на виновния. Асоциацията настоява за промени в текста от Наказателния кодекс, който позволява присъдата да се заменя с глоба, но засега депутатите от правната комисия в парламента не възприемат идеята.
Още от статията на „Сега"
"Цената" на скъпия газ в Радомир и Перник", анализира „Дневник"
Знаете ли какво става с отпуските, дали ще трябва да ги вземем до края на годината. Това е въпросът, който интересуваше работниците от "Радомир метал индъстрийз" край радомирското село Червена могила. Заводът е част от обиколката на икономическия министър Трайчо Трайков, който в края на миналата седмица посети предприятия в Северна България.
"Поизчистиха леярския цех, за да мине да го види министърът, дано нещо добро излезе от срещата", коментира възрастен работник от "Радомир метал индъстрийз". Целта на министъра първоначално беше обявена като лично запознаване на Трайков с проблемите на дружествата след поскъпването на газа от 1 юли с 24.63%, но после се оказа, че е предварително планирана.
Двете посетени в понеделник предприятия - "Радомир метал индъстрийз" и "Стомана индъстри", се различаваха доста както по настроение, така и по своето състояние. Докато в Радомир основен въпрос бяха работните места и ниските заплати, в Перник говориха за бъдещето на дружеството и неговото участие при формирането на цените на синьото гориво.
В Червена могила министърът дойде навреме, посрещнаха го с погача и мед и започна "съвещанието" между екипа му, синдикатите и шефовете на предприятието. Срещата продължи час и половина. "Предприятието работи в сектор, който така или иначе е цикличен, освен пряка държавна помощ държавата не може да направи много неща", обобщи резултатите след срещата икономическият министър.
Той обясни, че ръководството на всяко предприятие носи отговорност за неговото бъдеще и е въпрос на междуфирмени отношения то да бъде изведено от кризата, в която се намира. "Добре е да научаваме какви ще бъдат цените на газа по-отрано, за да може да сключваме дългосрочни договори", поиска собственикът на "Радомир метал индъстрийз" Пламен Бонев.
Той не скри, че съществува възможност предприятието да сключи преки договори с Националната електрическа компания (НЕК), така че да спести пари и да компенсира поскъпването на газа. "Досега работихме с посредници, които допълнително оскъпяваха продукцията ни", допълни Бонев. Той припомни на министъра, че преди години предприятието е изпълнявало множество държавни поръчки за българските енергийни предприятия, а сега работи само инцидентно за различни ТЕЦ-ове.
"Като има работа, работим събота и неделя на три смени, единия ден леем, на другия - ковем, но като няма - няма", обясни млад работник. Обиколката на министъра мина през два цеха на компанията - в леярския имаше само двама души, за които външен човек не можеше да прецени с какво точно се занимават.
"Личи си, че нямат поръчки", коментираха от местната власт, чиито представители също бяха на срещата. "Имаме нова машина за шлифоване на валовете, много е модерна - "Херкулес" се казва", коментира приповдигнато бригадирка от цеха за готова продукция. "Но не я използваме, защото нямаме поръчки", продължи със съжаление тя. В цеха за готова продукция върху приблизително 1000 кв. метра имаше повече хора - пет-шест работници.
Новата машина беше пусната, а по земята бяха наредени огромни валове, повечето от които ръждясали. "Това са елементи на големи машини и дори може да изработваме части за корабостроенето, но няма пазар", допълни жената. "Абе лошо е положението, заплатата ми е 250 лв., за толкова работя", допълни възрастен работник. В предприятието в момента работят 510 души, като най-вероятно до края на месеца ще бъдат съкратени 100 от тях, обясниха от ръководството.
"Ще направим всичко възможно да задържим работниците, но не знам дали ще успеем", каза Бонев. "Сега, като приемат за изчистването на отпуските, всичките ще ни пуснат в неплатен и така", обобщи ситуацията работник, когото срещнахме в лавката на завода. Единственият обяд, който може да се купи оттам, е сандвич за 85 ст. с шпеков салам и кашкавал.
Още от статията на „Дневник"
„Договорихме 1,386 млрд. лв. от парите за регионално развитие", съобщава „Монитор"
За над 44 на сто от средствата от еврофондовете, или 1,386 млрд. лв., по оперативна програма „Регионално развитие" (ОПРР) вече са сключени договори за финансиране на проекти в общините. Това съобщи вчера Лиляна Павлова, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството. Цялата програма е на стойност 3,181 млрд. лв., уточни тя.
На бенефициентите вече са разплатени 154 млн. лв., похвали се още Павлова. От началото на годината са обявени 7 нови схеми за финансиране на проекти за над 440 млн. лв. Като цяло са обявени мерки за 2,184 млрд. лв., което е над 70 на сто от ресурса по ОПРР. Амбицията ни е до края на годината за половината от парите по европрограмата вече да има договорени проекти, допълни зам.-министърът.
Спешно се отпускат над 73 млн. лв. за проекти за изграждане на инфраструктура, намаляваща рисковете от наводнения в населените места. Проектите могат да бъдат на стойност между 200 000 лв. и 1 млн. лв. за малките общини и общините от градските агломерации. Изключение правят седемте големи града, за които минималният и максималният размер на проектите са съответно 500 000 лв. и 2 млн. лв. Безвъзмездната финансова помощ по двете схеми не може да надвишава 95% от общата стойност на проектното предложение. По тази причина кандидатите следва да осигурят задължително 5% собствен принос. За безвъзмездната финансова помощ до 1 ноември 2010 г. могат да кандидатстват всички 264 общини. През 2011 г. при необходимост за изграждане на инфраструктура срещу наводнения ще се търсят начини от пренасочване на средства. Тя съобщи още, че големите общини по поречието на Дунав вече имат готови проекти и бързо ще кандидатстват с тях за средства по оперативната програма.
На нашия екип се наложи да увеличим скоростта на договаряне по ОПРР 6 пъти, а на разплащането - 14 пъти, и това вече се случи, каза строителният министър Росен Плевнелиев. Убеден съм, че до края на годината ще достигнем 1,5 млрд. лв. договорени средства по европрограмата. С тези 44%, които сме постигнали досега, ние сме далеч пред средното ниво за ЕС, което е 27 на сто, добави министърът.
Още от статията на „Монитор"
„ДПС разби пазара на тютюн", казва в интервю за „Сега" депутатът от ГЕРБ Георги Андонов
Г-н Андонов, субсидиите за тютюнджиите бяха в епицентъра на скандал в парламента. Финансовият министър отказа да даде 143 млн. лв. субсидии за този сектор за догодина, докато колегата му Мирослав Найденов не посочи алтернатива. Как хората от Родопите приемат тези послания на кабинета?
- Първо искам да кажа, че напълно подкрепям министър Мирослав Найденов, защото той предлага от догодина тютюнът да се субсидира по нова схема, , между другото, от 3 години насам се прилага в Гърция и дава реални резултати. Нейната цел е да преструктурира самият сектор, за да стане конкурентноспособен и да не разчита на премии в недалечното бъдеще. И освен това стимулира пренасочването към друг поминък. Не бива да се мисли, че някой иска България да зачеркне производството на тютюн. Напротив - верният път е да се накара не държавата, а пазарът да издържа тези хора.
Но как може да стане това?
- Как беше досега? През последните 3 години премиите за тютюн се раздаваха по схема, въведена от ДПС. Производителите бяха задължени да продават тютюн на фирми изкупвачи. Самите фирми декларираха пред фонд "Тютюн" изкупеното количество, получаваха субсидията, която после разпределяха между производителите. Истината е, че намесата на държавата по този начин тотално изкривява пазара. От години сме свидетели на парадоксална ситуация, при която фирмите изкупуват тютюна на безценица, на цена в пъти под реалната, а загубите на тютюнджиите се компенсират от държавата чрез въпросните премии. Нека да говорим в цифри - разходите по производството на 1 кг. тютюн са над 5 лв., а забележете, средната му изкупна цена е 4.65 лв., но минималната е около 2.50 лв. за килограм. Или казано с други думи - субсидирането на сектора позволи фирмите да извиват ръцете на земеделците и да изкупуват тютюна им на половин цена. На практика обаче държавата по този начин субсидира и производителите на цигари, като им гарантира суровина на безценица.
Но най-абсурдното е, че това изкривяване на пазара съзнателно бе направено от партията, управляваща 8 години земеделието - ДПС. Премиите, чрез които хората в тези региони оцеляват, гарантираха на ДПС гласоподаватели за изборите. Редица са сигналите за източване на фонд "Тютюн". Публична тайна е, че голяма част от фирмите изкупвачи всъщност са и регистрирани тютюнопроизводители. Т.е. те изкупуват собствения си тютюн и взимат отгоре на това държавни премии. Разбира се, работи се със свързани лица, като тази свързаност много трудно може да се установи чрез публичните фирмени регистри. ГЕРБ се опита да провери кой какво е изкупувал и за какво е взимал пари предходните години, но е трудно да се хванат следите. Първо, съмнението за надписано количество тютюн с цел източване на премии може да се оправдае, като се каже, че тютюнът е тежал повече, защото е бил по-влажен, а при проверката вече е изсъхнал. И второ - голяма част от него вече е изнесен, така че складовете са празни.
Добре, но какво по-различно предлага ГЕРБ. Идеята е отново да се дават субсидии и остава впечатлението, че просто ГЕРБ се цели в гласовете на същите хора?
- Коренно различна е схемата. Вече пари няма да се дават за изкупени количества тютюн, а семействата ще получават помощ, която е средноаритметична от взетите премии за последните 3 години. Парите ще се получават дори и тогава, когато домакинството започва да се занимава с друг поминък. Предварително обаче правителството и аграрният екип на ГЕРБ трябва да подпишат споразумение с всички браншове, в което ясно да пише, че държавната спира да субсидира бранша до 3 години. През тези 3 години трябва да се предизвика пазарът и фирмите изкупвачи да започнат да плащат постепенно реалната цена на тютюна. За да стане това, помощта за тютюнджиите ще се намалява с всяка изминала година. Идеята е те да компенсират отрязаната част от премията, като вдигат с толкова цената на тютюна. Така постепенно, а не шоково браншът ще се откъсне от зависимостта си от държавата и ще оцелява и печели само от изкупната цена на тютюна.
Още от интервюто на „Сега"
„Кабинетът се движи според обществените очаквания", казва в интервю за „Монитор" доц. Антоний Гълъбов, социолог
Доц. Гълъбов, каква е оценката ви за едногодишното управление на ГЕРБ?
- Строго погледнато, днес (бел.ред. вчера) се навършва една година от парламентарните избори, а не от официалното поемане на властта от ГЕРБ. Тази разлика е съществена, защото е важно да се види какво се промени в нагласата на българските избиратели. Преди една година обществото промени партийната система, независимо че на някои им изглежда същата. В момента имаме една доминираща сила, а всички останали формации са на съществена дистанция от нея. Ако до преди няколко години две или три политически сили бяха със съизмерими резултати, то последните няколко избора освободиха пространство и по същество от една година ние сме различна партийна система. Това е и контекстът, в който функционира правителството.
Премиерът Борисов заяви, че българите са си върнали усещането за държавност. Споделяте ли това твърдение?
- Това, което се вижда, е по-бавен спад на доверие към правителството, отколкото сме наблюдавали предишни години. Една година по-късно подкрепата за ГЕРБ намаля с около една трета, което може да означава и че това са онези избиратели, които са решили да подкрепят ГЕРБ, без да симпатизират на тази политическа партия трайно. Само като сравнение - предишните управляващи започнаха да губят много по-бързо подкрепа за много по-кратък интервал от време. Разбира се, че и сега има спад на доверието, само че сега той е по-нисък. Това най-вероятно се дължи на споделеното усещане от управляващи и общество, че страната се намира в криза. Независимо от говоренето на политиците, които се опитват да припишат кризата на ГЕРБ, истината е, че състоянието на страната се възприемаше като кризисно много от преди старта на управлението на новото правителство. Затова казвам, че има обществено разбиране, че проблемите са сериозни. Трябва да отбележим и още нещо. Тъй като много се говори за спад на доверие, че това ще предизвика предсрочни избори, нека не забравяме толкова бързо онова, на което бяхме свидетели до преди една година. Доверието към кабинета на Сергей Станишев през последните осем месеца от управлението му беше под 10%. Подчертавам това. Истинският проблем не е в размера на доверието или недоверието. А в това, че доверието като че ли няма пряко влияние върху политическото действие. Истината е, че осем месеца това правителство оцеляваше с доверие под 10%. Така че всички приказки за това колко критичен е спадът на подкрепата за ГЕРБ трябва да бъдат пречупени през призмата на политическата ни култура.
Как се промени политическото говорене?
- Политическото говорене стана по-радикално през последната година. Тази тенденция много ясно се очерта още в предизборната кампания. Имаме доста по-агресивно говорене от страна на опозицията. Затова категорично мога да заявя, че българското общество не вижда в момента алтернатива на ГЕРБ. Независимо от говоренето хората разбират, че нито една от останалите политически сили не желае властта. Нямаме заявка за власт. Нямаме желание за поемане на отговорностите да управляваш. Точно обратното. Има опити да се понижи доверието към ГЕРБ, но не и да бъде свалено правителството.
Тоест изключвате възможност за предсрочни избори?
- От днешна гледна точка подобно твърдение ми се струва меко казано неаргументирано. Няма ситуация, в която българските избиратели да виждат легитимна алтернатива на това управление. Така че засега не виждам ситуация за предсрочни избори.
Още от интервюто на „Монитор"
„Платеното обучение е нож с три остриета", казва в интервю за „Класа" Огнян Стоичков, председател на образователната комисия в НС
Г-н Стоичков, ще успее ли българската образователна система да поеме децата от 5-годишна възраст, каквито промени бяха приети от образователната комисия в НС? Има ли материална база и експертен потенциал за това?
- Към момента измененията в Закона за народната просвета предвиждат задължителна предучилищна подготовка на 5-годишните, което е в унисон с европейските директиви за обхващане в училищата на децата. Според Стратегия 2020, до тази година трябва да бъдат поети дори децата на 4-годишна възраст. Към момента обаче, поне моето мнение е такова, нашата образователна система не може да осигури необходимите условия за поемане на децата от 5-годишна възраст още от тази учебна година. Липсват условия като материална база, адаптирана към възрастовата граница, за да може да се осигури целодневното обучение и грижи, тъй като ще са необходими квалифицирани преподаватели и възпитатели в следобедните часове, столово хранене. Транспорт също е необходим, тъй като в България има отдалечени населени места. В този смисъл, идеята е добра, но не сме подготвени за нея. Това гласеше и писмото на Националното сдружение на общините, че мрежата на детските години към момента не може да поеме повече деца, особено в големите общини - Столична, Варна, Пловдив. Там не могат да поемат предучилищните малчугани. Училищната мрежа пък не е адаптирана с малки чинове, столчета и т.н.
Откога можем да очакваме реалното влизане в сила на обучението от 5-годишна възраст?
- Това става с пари и организация. Към момента предвидените средства са 7,5 млн. до края на тази календарна година, но дори и да счетем средствата за достатъчни, въпреки че от общините казват, че те ще стигнат за едва половината от тези дейности, самите пари трябва да се „овеществят", ако мога така да се изразя. За това в закона е предвиден срок от една година. По тази причина веднага след гласуването му в пленарна зала трябва да се предприемат необходимите мерки за изпълнението на закона. Предвидена е глоба от 2000 лв. за родители, чийто деца не посещават училище. Това е немислимо. Не може, от една страна, да казваме на общините да започнат да прилагат нормативния акт, когато и където могат да осигурят условия, а от друга, да предвиждаме глоба за родителите. Лично моето мнение е този закон да се гласува, но да влезе в сила една година след обнародването му, докогато всички необходими условия ще могат да се въведат в България и в началото на 2011 г. да могат да посрещнат учениците.
В момента тече и реформа във висшето образование. Образователната комисия прие проекта за въвеждане на платено обучение в университетите. Ще окаже ли тази мярка желания ефект, или ще е нож с две остриета, който вместо да донесе приходи на ВУЗ-овете, ще изгони студентите от България?
- При всички положения ще се окаже нож не с две, а с три остриета. Първото острие е именно увеличението на таксите. Да вземем за пример медицината, която отива на нива 16 - 17 хил. лв. на година. Умножете го по 6 и ще видите, че един студент по медицина, независимо дали е български или чужд гражданин, трябва да плати 120 хил. лв. за обучението си. Питам се, ако след това той започне да работи със заплата от 1500 лв., колко години, образно казано, ще му трябват да „избива" образованието си. При тези условия мисля, че въвеждането на платено обучение няма да реши проблема с обучението. Правителството даде добър сигнал с възможностите за студентско кредитиране, знаете, че 40 млн. лв. са отпуснати от държавата по закон. Тези пари обаче трябва да се дадат за това студентите да инвестират в знанията си, в своята подготовка, а не да инвестират, плащайки на ректора си. Ако е такъв замисълът, просто нека държавата да даде 40 млн. на ректорите. Като второ острие може да смятаме именно бюджета на държавата. Платеното образование няма да попълни дупките си, защото атрактивните специалности като право, икономика са със зает капацитет, а ние сме тръгнали да запълваме не атрактивните специалности с платено обучение. И на последно място, самите ВУЗ-ове също няма да си решат проблема. Платеното обучение все още не е прието в пленарна зала и дано да не бъде прието. Аз самият ще бъда противник на това. То няма да реши проблемите на висшите училища, а само ще им затвори вратите пред управляващите. Защото следващата година, когато университетите не могат да си платят парното и излязат на протест, управляващите ще кажат, нали искахте платено обучение, дадохме ви го, какво повече искате. Реално погледнато, въвеждането на платено обучение само ще пренесе кризата в университетите и те ще са изправени пред още по-големи трудности. Защото вече ще са затворили вратичката си към искане на помощ от държавата.
Още от интервюто на „Класа"
„Който се промени, ще оцелее в кризата", казва в интервю за „Стандарт" Ираван Хира, генерален директор на "Хюлет-Пакард България"
Той е завършил е магистърска степен по изчислителна техника в Техническия университет - София. Работи в компанията още от създаването й през 1998 г., като е заемал длъжността търговски директор. По време на работата си за HP два пъти е избиран за член на "Клуба на победителите" на компанията заради постигнатите високи лични резултати. "Стандарт" потърси оценката на г-н Хира за едногодишното управление на кабинета "Борисов", за диалога между властта и инвеститорите и за възможностите пред бизнеса за преодоляване на кризата.
Г-н Хира, как оценявате управлението на правителството, което скоро ще навърши една година?
- Аз съм оптимист и гледам да търся положителното в ситуацията. Имаше нужда от промени в страната, така че със сигурност политическата промяна беше за добро. Решителността, която правителството демонстрира, ми допада. Надявам се тази решителност и воля да се запазят. Хубаво е да има силен старт, но е нужна и последователност. Така че тази воля и енергията на правителството трябва да се запазят и занапред.
Успява ли бизнесът да представи на правителството своите проблеми и предложения за решаването им?
- Това, което наблюдаваме от известно време, е подобреният диалог между правителството и бизнеса. Едно от доказателствата за това е организираната от Българската агенция за инвестиции среща, на която взеха участие представители както на водещи компании от различни сектори на бизнеса, така и представители на управляващите. Точно такъв формат на разговори е много полезен. Защото, от една страна, правителството представя своите резултати, а от друга - споделя какви са намеренията му и трудностите пред икономиката. В същото време бизнесът има възможността не само да зададе своите въпроси, но и да даде конкретни предложения. Смятам, че тази практика трябва да се продължи и утвърди. Ние като бизнес имаме нужда да усещаме, че пред нас стоят хора, които се интересуват от проблемите ни и търсят решение.
А какви конкретни стъпки може да предприеме правителството?
- Има три неща, които са важни за бизнеса, и в частност за голям чуждестранен инвеститор като нас. Първото, което е от изключителна важност, е да има политическа и икономическа стабилност. Другото много важно решение е да има предсказуемост на средата. Понякога трябва да се вземат и по-тежки управленски решения, но когато се знае причината и защо всъщност са наложителни дадени мерки, бизнесът работи в една предсказуема среда и има възможност да реагира на промените. Третият фактор е наличието и подготовката на квалифицирани кадри. Именно затова са нужни повече мерки в областта на образованието и повишаването на квалификацията. Така чуждите инвеститори ще имат допълнителен стимул да изберат България.
Има ли приоритетни области, с които правителството да се заеме?
- Решението на правителството в коя област да инвестира първо, ще е трудно. Разбира се, инфраструктурата е изключително важна. Трябва да се обърне допълнително внимание и на широколентовия достъп до интернет, за да се засили комуникационната свързаност. Показателите на София в това отношение я поставят на едно от първите места в Европа. Същевременно България като страна заема едно от последните места по отношение на широколентовия достъп на гражданите до интернет. Т.е. има дисбаланс между столицата и останалите градове у нас.
Още от интервюто на „Стандарт"
„Банката помага независимо от финансовото състояние на фирмите", казва в интервю за „Дневник" Димитър Димитров, изпълнителен директор на Българската банка за развитие
Миналата седмица Камарата на строителите се оплака, че Българската банка за развитие (ББР) не разплаща всички вземания на държавата към фирмите. Отделно отстъпката за банката, която трябваше да бъде 7% според постановлението на правителството, се оказала малко повече. По този повод репортер на „Дневник" разговаря с изпълнителния директор на ББР Димитър Димитров.
На абсолютно всички компании ли плащате задълженията на държавата?
- Механизмът е оповестен публично, но като че ли има някакво неразбиране. Компаниите идват в ББР с удостоверения, издадени от съответните министерства. В тях е посочено, че те имат вземания от държавата, ликвидни и дължими към 31 декември 2009 г., които не са платени до 31 март 2010 г. Когато фирмите дойдат с тези удостоверения, ББР купува техните държавни вземания. В този смисъл банката не може да прави някакъв избор и да каже това вземане - да, това - не.
ББР не се интересува и от кредитното досие на съответната компания, защото банката купува тяхното вземане, а не им дава кредит. Кредитното досие на фирмата Х или нейната задлъжнялост биха били интересни за ББР, ако банката им отпускаше кредит, т.е. финансовото състояние на компаниите нас не ни интересува като банка.
Става въпрос, че строителните фирми обикновено са заложили вземането от държавата си в някоя банка, за да получат кредит, с който да работят.
- Строителите могат да бъдат попитани кога една фирма е продавала недвижимост или актив и някой го е купил, при положение че този актив е ипотекиран в нечия полза. ББР не може да купи вземане, ако то е заложено в полза на някой кредитор. Строителите нямат сделка в своята история да са продали нещо, което е ипотекирано. Вие бихте ли купили заложен апартамент?
Така обаче се получава омагьосан кръг. Какво трябва да направят строителите, за да си получат парите?
- Механизмът е много ясен. Всеки ден броят на сделките, които прави ББР, се увеличава. Постъпващите заявления растат. В тези много на брой случаи има и такива, в които вземането е заложено в полза на някоя друга банка кредитор. Нямаме случай някой от Строителната камара да е дошъл, да е попитал и ние да не сме им обяснили какво трябва да се направи при такива случаи. Имаме случаи и с други отрасли, където вземанията са заложени.
При такива случаи компанията Х пуска писмо до ББР, че с парите, които ще получи от банката, е готова да плати своето задължение към кредитора, където е заложено вземането. ББР издава на съответния кредитор гаранционно писмо. Той вдига залога на това вземане. ББР и компанията Х правят цесията. В договора за цесията примерно пише, че от 1 млн. лв., които ще получи фирмата Х, половин милион лева са за кредитора, а останалата част остава по сметката на фирмата, открита в ББР.
Строителите познават този механизъм, защото, когато продават апартаменти, много често те са ипотекирани, тъй като някоя банка е кредитирала строителството им. При тези случаи се сключва т.нар. триъгълно споразумение с банката кредитор, с продавача и с купувача, за да е ясно за купувача по какъв начин ще се вдигне ипотеката. Плащането на парите от държавата към фирмите със заложени вземания е аналогичен случай.
Кои други отрасли извън строителите имат да си вземат пари от държавата, които междувременно са заложени?
- Досега сме получили удостоверения от министерствата на труда и социалната политика, на отбраната, на регионалното развитие, на земеделието, на вътрешните работи, на транспорта, на финансите, от Министерския съвет. Те са за доставка на лекарства, за техника, най-различни обществени поръчки. ББР е изплатила над 50 млн. лв. Исканията растат всеки ден, сделките също и между тях има и такива, които са заложени.
Другите банки кредитори имат интерес вземането да се купи от ББР. Имахме случай с банка, която сама дойде и каза дайте да оправим нещата, да разменим гаранционните писма. Тази банка също искаше да си получи парите, за да се погаси кредитът. Няма конфликт на интереси, няма противоречие. Всичко е въпрос на организация.
В договора, който ББР подписа с Министерството на финансите, е записано, че в такива случаи ББР може да преговаря за прилагане на различни финансови инструменти. Това може да стане при желание от страна на фирмата и другата банка, няма никакъв проблем и такива сделки се случват.
Още от интервюто на „Дневник"