Световната база данни за Щастието в Ротердам колекционира цялата налична информация за това какво и защо прави хората щастливи. Според научните изследвания, един женен екстравертен оптимист е по-щастлив от самотния интровертен песимист. Привържениците на Републиканската партия са по-щастливи от Демократите. Медицинските сестри се радват на живота повече от банкерите. Помага, ако си религиозен, сексуално активен, завършил колеж, пътуваш до работа кратко време. Богатият е по-блажен от бедния (но не много). Повечето хора казват, че са щастливи, но може би защото очакват някога да бъдат щастливи.

След като дълго време пренебрегваха този обект на изследване, психолози, икономисти и социолози подхващат щастието с впечатляваща научна ревност, особено в Америка. Най-често се изследва защо хората не са толкова щастливи, колкото би трябвало да бъдат, ако вземем безпрецедентния достъп до свобода, възможности и богатства. Тъй като сред гражданите на проспериращите страни щастието сега се възприема по-скоро като полагащо се право, отколкото като търсене, нещастието е белег на провал, на слабост, то е основното нещо, от което се боят сега. В новата си книга „География на блаженството" Ерик Вайнер (Eric Weiner) пише "Щастлив, може да се каже, е новото тъжен".

В приноса си към лавината от трудове по позитивна психология, журналистът и самоопределил се „нещастник" Вайнер е използвал базата данни в Ротердам, за да разбере къде живеят щастливите хора. След това той е посещавал тези места в търсене на тайните на задоволството. „Щастливи ли сте?" питал е той в Исландия, Тайланд, Индия и Нидерландия.  "Виждали ли сте обществените ни тоалетни?" отговаря му швейцарец. "Те са много чисти." (Също и пейзажът е величествен, влаковете идват навреме, правителството загрижено, а безработицата ниска). В Катар, страна на комична показност, където на щастието се гледа като на Божа воля, на въпроса на Вайнер са отвърнали, че той трябва да стане мюсюлманин, за да разбере какво е щастие. В Тайланд всеки е прекалено зает да бъде щастлив, така че не му остава време да мисли за щастието.

Вайнер предлага цветисти наблюдения от пътуванията си, например за исландския специалитет hakarl, вмирисано месо от акула. Макар да не цитира източници с малки букви под линия, а се базира на „журналистическия си инстинкт", Вайнер открива много закономерности. Той е научил, че най-щастливите места на света (като Исландия и Швейцария) са етнически хомогенни, дори да имат висок процент на самоубийствата. Най-нещастните места по Земята (каквото е Молдова), често са бивши съветски републики, където политическите свободи са пресечени от обществено недоверие, непотизъм (по български шуробаджанащина), корупция и завист.

За британците щастието е подозрителна стока, внесена отвъд океана (We don't do happiness, казал е един от интервюираните). Тъй като американците, които работят по много часове на ден и се придвижват на по-голямо разстояние в сравнение с другите хора по света, се затрудняват да бъдат щастливи, а често са слепи за собствения си провал, те разглеждат преследването на щастието като „неотменимо право" в Америка.

Точно тази „американска мания за щастие " е на прицела на Ерик Уилсън, автор на тънката полемична книга „Срещу щастието". Професор по английски в университет в Северна Каролина, Уилсон е съчинил тирада срещу „горещата прегръдка на маниакалното блаженство". Той надава аларма, че в точно този момент ние унищожаваме меланхолията, което ще ни лиши от креативност и интелектуална острота, които идват от мрачното настроение. За да се почувства красотата и светлината, трябва да има смърт и мрак. Но с антидепресантите и високотехнологичните джаджи, Америка отчаяно се стреми да създаде „прекрасен нов свят" (препраща към романа на Олдъс Хъксли) от непрекъснато добро настроение, радост без болка, щастие без наказание.

Като виждаме задръстването на Америка с позитивна психология, една задълбочена критика на цялата тази солипсистична оргия е добре дошла. Но за жалост Уилсън не е такъв задълбочен критик, упреква го The Economist. Според бизнес изданието, авторът сърдито и прекалено емоционално атакува цели като консуматорската култура (щастие чрез придобиване), църквата (компании за щастие), политиката, но на първо място тези „приветливи, щастливи като роботи типове с тънки като хартия мозъци".

Но кои са тези легендарни американци, които не могат да почувстват болка и тъга? Как да ги открием? Служещите на целите на автора обвинения завършват със злост. Според Economist, Уилсън не вижда, че нарастващият комплекс за самопомощ на индустриална Америка не показва „разпуснато щастие", а тъкмо обратното, липсата на такова. Както Вайнер пише, след 1960 г. броят на разводите в Америка се е удвоил, самоубийствата сред тийнейджъри са се утроили, престъпленията с насилие са се увеличили четири пъти, броят на затворниците пет пъти. Увеличава се депресията, дълбокото чувство на безпокойство и проблемите с менталното здраве.

Така че не би трябвало да има липса от меланхолични типове, които ще пишат поезия или ще съчиняват музика. Опасността да се изкорени „блуса" е малка. Ерик Хофър, американски социален философ, е казал веднъж: "Търсенето на щастие е един от главните източници на нещастие".