Автомобилите до такава степен са станали за добро ли или лошо част от нашия живот, че ни си даваме сметка какъв дълъг път на развитие са извървели за век и половина. И в този непрестанен процес на изобретяване и усъвършенстване - технологично и организационно своите талант, умение и воля са вложили десетки и стотици инженери, дизайнери, бизнесмени. В днешния ден също има хора като Илън Мъск, например , които зададоха новите тенденции в автомобила и създаващата го съвременна индустрия. Но нека да отдадем почит на 10 от най-важните и достойни за преклонение личности в света на автомобилите.
Източник: flickr
Карл Бенц
Карл Бенц (1844 - 1929): "Първият ми клиент беше психопат, вторият самоубиец".
На днешните млади стартиращи компании им е трудно да си представят, че гениален проект може да осени изобретател вече на преклонна възраст. Година преди петдесетия си рожден ден немският инженер Карл Фридрих Михаел Бенц получава патент за бензинов двигател, а в същото време и за всички останали ключови компоненти, които определят хода на развитие на новата индустрия за повече от век напред . И скромната титла "изобретател на автомобила" завинаги ще бъде прикрепена към името на Карл Бенц.
Освен това той е изобретателят на скоростната кутия, свещта, карбуратора, съединителя, дизайна на двигателя и някои други по-малки неща. По-точно той е първият, който ги патентова. Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах работят паралелно върху подобни изобретения.
Интересен факт: смята се, че Даймлер и Бенц дори не са се познавали. Но техните проекти бяха предопределени да се слеят заедно и да формират основата на един от най-големите автомобилни производители - Daimler - и всъщност на цялата автомобилна индустрия.
Източник: flickr
Хенри Форд
Хенри Форд (1863 - 1947): "Мисленето е най-трудната работа. Вероятно затова малко хора го правят."
Не е важна самата идея, а нейното осъществяване - всички бизнесмени знаят тази мъдрост. И добра илюстрация за това може да бъде трудовият път на Хенри Форд . Той не е изобретил колата и не е изобретил поточната линия. Но именно този американец комбинира тези две идеи заедно, обръщайки историята на автомобилната индустрия с главата надолу.
Първият масово произвеждан достъпен автомобил в историята е Ford T, пуснат в производство през 1909 г. На върха на своята популярност (през 20-те години) той продава 2 милиона броя годишно. По това време машината струва само $260, което в съвременни условия е около $4300. Много евтино дори по днешните стандарти.
Източник: Getty Images
Фердинанд Порше
Фердинанд Порше (1875 -1951): "Не можах да намеря спортната кола на мечтите си, затова я създадох сам"
Дори Порше да не беше създал нито един спортен автомобил, името му пак щеше да е сред най-важните фигури в световната автомобилна индустрия. Това беше неговото дизайнерско бюро, което разработи "народната кола" през 30-те години, която по-късно стана най-популярният модел в историята, който беше произведен в тираж от 21,5 милиона копия без преразглеждане на основния дизайн. Разбира се, говорим за Volkswagen Beetle ("Бръмбар").
Минаха 30 години, вече беше суперуспешен по това време, когато Porsche 911 влезе в производство - една от най-желаните коли в света от 1963 г. до наши дни.
Източник: Wikipedia
Енцо Ферари
Енцо Ферари (1898 -1988): "Аеродинамиката е част от тези, които не знаят как да правят двигатели"
Този, когото италианската автомобилна индустрия ще нарече с почетните прозвища "Комендаторе" и "Великият старец", започва не като предприемач или като инженер, а като състезател. Той беше влюбен в колите и се опита да си намери работа във Fiat, но не го приеха.
Тогава младият ЕнцоАнселмо Ферари започва да се състезава за състезателния отбор на Alfa Romeo и достига до ранг директор на спортния отдел. Това можеше да е короната на една кариера, но в действителност беше само началото.
В същото време той организира спортното дружество Scuderia Ferrari ("конюшня на Ferrari"), което ще се превърне в един от най-успешните отбори за формула и автомобилен завод, който произвежда най-бързите и красиви автомобили в света.
Източник: Pininfarina
Батиста "Пинин" Фарина
Батиста "Пинин" Фарина (1893 - 1966)
Ако имате изумително красива кола пред вас, тогава има голям шанс да гледате работата на Pininfarina . Модерното Ferrari F12 Berlinetta и класическото Ferrari 250 от 50-те години имат общ стил, създаден в това дизайнерско студио. Тази компания има стотици изключителни разработки и сред тях не са само скъпи спортни автомобили. Например Peugeot 1007 и Hyundai Matrix също са нейни идеи.
Основателят на компанията за производство на каросерии и дизайн, Джовани Батиста Фарина, по прякор Пинин, е награден с Ордена на френския почетен легион, става Кавалер на Ордена на труда на Италианската република и член на Кралското общество на изкуствата в Лондон като " Почетен кралски индустриален дизайнер".
Източник: Wikipedia
Киичиро Тойода
Киичиро Тойода (1894 - 1952). "Преди да кажеш, че не можеш да направиш нещо, опитай...", казвал баща му на младия Киичиро
През 1929 г. 35-годишен японец, син на успешен индустриалец, пътува до Европа и САЩ, за да се запознае със световната автомобилна индустрия, а още на следващата година основава собствено дизайнерско бюро на базата на завод за тъкачен стан.
Фамилията на основателя се трансформира в марката Toyota. Дълго време нещата бяха трудни и г-н Тойода, за съжаление, не доживя да види истинския триумф на своята компания.
През 50-те години, след смъртта на основателя, Toyota започва да доставя своите автомобили в САЩ и впоследствие успява на този стратегически важен пазар. През 21-ви век Toyota ще стане най-големият производител на автомобили в света, отнемайки тази титла от GM, която я държеше в продължение на 76 години.
Феручо Ламборджини
Феручо Ламборджини (1916 -1993): "Ако спреш да работиш, започваш да умираш"
Легендата разказва, че производителят на селскостопанска техника Феручо Ламборджини обичал спортните автомобили Ferrari, но бил недоволен от някои от техническите решения на Scuderia.
За да докаже, че е прав, той реши да демонстрира "как се прави правилно". Той откри своето производство на спортни автомобили през 1963 г. близо до родината на Ferrari и покани бивши инженери на тази марка да работят.
В рамките на десет години Феручо Ламборджини напуска бизнеса с трактори и автомобили поради финансови затруднения. Но работата му продължава: колите Lamborghini успяха да се изравнят с Ferrari, а според някои дори да ги надминат.
Източник: flickr
Лий Якока
Лий Якока (1924 г.- 2019 г.): "Политиците казват, че трябва да продължим курса, но всички седят и кимат. Да останеш на курса? Ти се шегуваш с мен! В Америка ли сме или на шибания Титаник? Ще го кажа накратко: изхвърлете безделниците зад борда!"
Свикнали сме да преценяваме автомобилите от гледна точка на технологията или дизайна, но често историята на автомобилната индустрия се пише не от инженери и дизайнери, а от мениджъри. В кохортата от емблематични мениджъри, повлияли на целия ход на автомобилната история, Лидо Антъни Якока, по прякор Лий, заема почетно място.
От 1946 до 1978 г. той работи във Ford, издигайки се от обикновен инженер до президент на корпорацията. След като беше уволнен (не без скандални обстоятелства), Лий продължи кариерата си като ръководител на Chrysler, който тогава беше на ръба на фалита.
Трудно е да се надценят постиженията на г-н Якока и в двете компании: именно по време на неговото управление се появи Ford Mustang и благодарение на него Chrysler излезе от дълговата дупка.
Управленските таланти на този мениджър го направиха една от основните световни знаменитости в света на бизнеса. Написаните от него автобиографични произведения се превръщат в справочници за предприемачи и топ мениджъри от цял свят.
Източник: flickr
Колин Чапман
Колин Чапман (1928 -1982): "Като добавите мощност към двигателя, вие увеличавате максималната скорост на правите, а като правите колата по-лека, вие я правите по-бърза във всяка ситуация!"
Името на Колин Чапман обикновено се помни във връзка с успехите във формулата на неговия състезателен отбор Lotus Team. Но спортните постижения на неговите автомобили са само върхът на айсберга, видимата част от постиженията му. Гениалният британец смело промени техническото съдържание на автомобилите, като изхвърли много от разработките, използвани в автомобилната индустрия преди 50-те години.
Той беше сред първите, които разбраха, че тежките рамкови конструкции на автомобили, листовите ресори и много други са задънена посока на развитие. Той е първият, който прави кола с монококова каросерия - това е каросерия, при която външната обвивка е основният елемент, който поема натоварването (всички болиди от Формула 1 до днес са с монококови).
Той беше първият, който излезе с идеята да инсталира същите подпори MacPherson на задното окачване, както в предната част. Този дизайн все още се нарича "Chapman struts" днес. И той беше основният идеолог на намаляването на теглото на колата в името на скоростта, както и "бижутерската" настройка на шасито.
Въпреки че Lotus винаги е произвеждал автомобили в малки количества, влиянието му в автомобилната индустрия е много силно и до днес: много производители се обръщат към Lotus, за да извършат развойни тестове на своите спортни автомобили.
Източник: youtube.com
Джорджето Джуджаро
Джорджето Джуджаро (роден на 07.08.1938 г): "Учих за художник, но учителят ми каза: с такава професия ще гладуваш, опитай се да използваш таланта си в нещо друго"
Основана от този майстор на автомобилния стил, ItalDesign е втората италианска компания (заедно с Pininfarina), която продължава да доказва година след година, че италианците са водещите специалисти в автомобилната красота.
Името Джуджаро се свързва с такива изключителни автомобили като De Lorean (който се превърна в машината на времето в "Завръщане в бъдещето"), Lotus Esprit, Maserati Ghibli от 70-те години и много други.
През 1999 г. американската организация Global Automotive Elections Foundation обявява Джорджето Джуджаро за автомобилен дизайнер на века.