Преди осем години BMW се превърна в един от първите големи автомобилни производители, които пуснаха електрически модел на пазара, i3. Но напоследък германската компания, позната със спортните си и луксозни модели, изостава в световното състезание за следващото поколение електромобили, пише The New York Times.

За разлика от General Motors или Volvo, BMW все още не е дала краен срок, до който ще се откаже от двигателите с вътрешно горене. За разлика от Volkswagen, баварският производител все още не предлага пълна гама електромобили. Докато другите мениджъри в индустрията остават оптимистични за електрическото ѝ бъдеще, председателят на борда на BMW Оливер Ципсе разкритикува плановете на Европейския съюз за забрана на бензиновите и дизелови возила до 2035 г.

"Малко съм притеснен за BMW", казва Петер Велс, директор на Center for Automotive Industry Research към Cardiff Business School в Уелс. "Когато става въпрос за обещания за пълна гама електромобили, досега те бяха доста противоречиви".

Усещането, че BMW изостава обяснява и защо инвеститорите не се редят за акциите на производителя, които поевтиняха въпреки отчетената тримесечна печалба от €4,8 млрд. От началото на юни те изгубиха 18 процента.

В Мюнхен мениджърите твърдят, че ще докажат, че критиците грешат през следващите месеци. През есента BMW ще започне да продава електрическия си SUV iX - първо в Европа, а от следващата година и в САЩ. iX ще бъде първото BMW от i3 насам, чийто дизайн е създаден покрай батериите и електрическия мотор, а не е просто конверсия на бензиново возило.

"Може и да не се вижда, но работим здраво", казва Адриян ван Хооидонк, директор по дизайна.

Мениджърите твърдят, че iX демонстрира ангажираност към електрическата мобилност, която изостава от конкурентите само по нивата на самохвалство. Те посочват още, че разработват собствена технология и редица специализирани компоненти, които ще дадат живот на семейство от електрически автомобили от началото на 2025 г. - когато пазарът наистина ще тръгне нагоре, според BMW.

Компанията посочва още, че на производителите са им нужни 4-5 години, за да създадат дизайна на нов автомобил, да оборудват завод за производството му и да организират мрежа от доставчици. Мениджърите правят залози за милиард долара относно какви ще са предпочитанията на потребителите след половин десетилетие.

Никой не знае какви електромобили ще се харесват най-много след пет години. Дали такива, които сигнализират скъсване с миналото? Или такива, които изглеждат и работят възможно най-близо до бензиновите модели, с които са свикнали?

Рано е да се каже. Продажбите на електромобили растат бързо, но те остават под четири процента от пазара в Съединените американски щати. Към момента той се доминира от Tesla. Model 3 е водещият електромобили и на Стария континент, като изостава от продажби само от лидера Volkswagen Golf.

i3, който BMW започна да произвежда през далечната 2013 г., бе урок за опасностите от навлизането на пазара твърде рано. Моделът спечели редица награди и бе инженерно чудо, но бе твърде скъп за производство. Не бяха много хората, които бяха готови да платят над $40 хил. за хебчек, който изминава около 130 км. с едно зареждане. Следващите модели получиха подобрени батерии и вече изминават около 240 км.

BMW продължава да произвежда i3 и вече е продала около 210 хил. бройки от модела. Компанията отрича електромобилът да е бил грешка - и казва, че е научила ценни уроци относно технологията.

BMW чака осем години преди да представи наследник, тъй като мениджърите осъзнават, че електромобилите трябва да могат да изминават над 600 км. с едно зареждане, казва ван Хооидонк. "С iX това е реалност".

За разлика от Volkswagen и Daimler, които изграждат собствени заводи за батерии с партньори, BMW ще ги купува от доставчици като шведската Northvolt и китайската CATL. Мюнхенската компания разработва собствена технология за производството им, но няма намерение сама да изгражда заводи.

Малко след появата на iX, BMW ще започне да продава и i4, мощен електрически седан. Той обаче споделя редица компоненти с бензиновите си събратя, което предизвика критики.

До 2025 г. стратегията на BMW ще е да продава модели с електрическо задвижване като опция на всичките си модели - тоест всички те ще бъдат адаптирани от моделите с двигатели с вътрешно горене. Анализаторите са скептични и смятат, че този подход не може да осигури конкурентоспособност срещу моделите, които са изградени от нулата да бъдат електромобили.

През 2025 г. BMW планира да започне производство върху платформа, създадена специално за електрическата ера. Това е годината, в която много анализатори смятат, че електромобилите ще станат по-евтини от бензиновите модели и продажбите ще тръгнат рязко нагоре.