Говори се за смърт на дизела. Въпросът обаче, който не е много ясен, е кое гориво ще замени "мръсния дизел"? Иначе от водещи автомобилни производители като Toyota обявиха, че няма да продават дизелови автомобили в Европа след края на тази година.

Японската компания може да си позволи да направи това, радвайки се на силното търсене на хибридните си модели. Според нейни данни, 41% от продажбите й на Стария континент са хибриди, което е повишение от 38% на годишна база. Под 10% от продажбите й се падат на дизелови автомобили.

И докато дизеловите модели, не са в "центъра на интереса" на потребителите по време на автомобилното изложение в Париж, все още изглежда малко прибързано да се говори за тотална "смърт на дизела".

Причините са няколко. На първо място - дизеловите автомобили са по-икономични от традиционните бензинови, което може да е сериозен "коз" в момент на поскъпване на цената на петрола към психологическата граница от 100 долара и най-скъпи горива по европейските бензиностанции от над три години.

Може би по-важното обаче е, че дизеловите автомобили стават все "по-чисти", благодарение на нови технологии, които целят да ги "вкарат в завишените регулаторни рамки", за да продължат да съществуват.

Проблемите с водещите производители, които са "хитрували" във връзка с по-високите екологични норми, вече са ясни, а производителите предприемат действия, за да се справят с тях, дори и с цената на сериозни глоби и инвестиции.

Трябва да се има предвид, че продажбите на нови дизелови автомобили се понижиха в Европа. И все пак, те все още допринасят за над 30% от общите такива, на фона на близо 50% само преди няколко години. 

Вече е ясно: Дизелът си отива

Вече е ясно: Дизелът си отива

След три години на залъгване и изчакване, дойде време да се каже истината на хората: двигателите с вътрешно горене си отиват

Малко факти за дизела 

Истината е, че дизелът се радва на намаляващ интерес в Европа още преди така наречения "дизелгейт", който постави на дневен ред въпроса с горивото след разкрития за измама от Volkswagen - най-големият европейски производител на автомобили.

Популярността на дизелите в Европа достига своя пик през 2008 г., когато са продадени над 8 милиона автомобили спрямо 7.2 милиона бензинови. Малко преди "дизелгейт" обаче, продажбите на дизелови возила вече са намалели до 4.9 милиона броя.

През 2015-та година, едва 37% от продадените автомобили са дизелови, при 52% за бензиновите и 10 за хибриди и електрически автомобили.

Нарастват и усилията на компаниите, свързани с дизеловата индустрия за спиране на спада в продажбите на автомобили с този род гориво. Например, немската компания Bosch, която е най-големият доставчик на технологии за дизелови двигатели, обяви по-рано през тази година, че е намерила решение на "дизеловите проблеми".

Инженерите на компанията заявиха, че са разработили нова изпускателна система, която намалява вредните емисии под изискваните законови норми, които ще влязат в сила от 2020-та година.

Тази система, се очаква да подпомогне производителите на дизелови автомобили да се вместят в границите на изискваните норми за максимално допустимо отделяне на вредни емисии.

При направени опити, отделяният азотен диоксид, според компанията, не е превишавал 13 милиграма на километър, което е далеч под допустимите около 95 милиграма на километър - горна граница според стандартите, които се очаква да влязат в сила от 2020-та година.

Според Bosch, в градски условия резултатът е бил едва 40 милиграма на километър. Най-хубавото според немският производител е, че не са нужни никакви промени в програмното оборудване на компонентите при текущо използваните превозни средства с подобен род двигатели. Освен това промените, които трябва да се въведат за сваляне на емисиите няма да се отразят на цената на автомобилите.

Дания забранява колите на бензин и дизел, минава изцяло на електромобили

Още една европейска страна забранява колите на бензин и дизел

Парламентът трябва да одобри решението, за да стане закон

Всъщност не всички са убедени в смъртта на дизела

Парадоксално е, но компанията от която стартира скандала с дизела - Volkswagen не е напълно уверена, че дизелът ще умре. Или поне, не без бой...

"Дизeлът щe пpeживee peнecaнc в нe твъpдe дaлeчнoтo бъдeщe, зaщoтo xopaтa, ĸoитo ca ĸapaли тaĸивa aвтoмoбили, щe ocъзнaят, чe вcъщнocт e бил дocтa yдoбнa шoфьopcĸa ĸoнцeпция", ĸaзвa глaвният изпълнитeлeн диpeĸтop на немската компания - Maтиac Mюлep, през пролетта на тази година.

"Koгaтo пoзнaниeтo, чe дизeлът вcъщнocт e пpиpoднocъoбpaзeн ce ycтaнoви в yмoвeтe нa xopaтa, тoгaвa, cпopeд мeн, нямa дa имa пpичинa дa нe cи ĸyпят тaĸъв".

Koмeнтapът нa Mюлep e мeĸo ĸaзaнo cмeл, ĸaтo имaмe пpeдвид, чe Vоlkѕwаgеn зaдeли 30 милиapдa дoлapa, зa дa пoĸpиe глoбитe, cъдeбнитe paзxoди и peмoнтитe нa дизeлoвитe cи aвтoмoбили, oбopyдвaни c измaмeн coфтyep, ĸoйтo дa ги пpeдcтaви ĸaтo eĸoлoгични пo вpeмe нa тecтoвe.

Eвpoпeйcĸитe пpoизвoдитeли имaт жeлaния дa зaпaзят дизeлoвитe вapиaнти, тъй ĸaтo ги виждaт ĸaтo eфeĸтивeн нaчин дa пoĸpият peгyлaтopнитe изиcĸвaния зa въглepoдeн диoĸcид - пoнe дoĸaтo eлeĸтpичecĸитe aвтoмoбили нe нaвлязaт пo-cepиoзнo нa пaзapa. Toвa вaжи ocoбeнo зa гepмaнcĸитe пpoизвoдитeли, ĸoитo пpaвят пo-гoлeми и мoщни мoтopи.

"Имaмe нyждa oт дизeлa, зa дa пocтигнeм цeлитe зa СО2", ĸaзвa Xъpбъpт Дaйc, ĸoйтo oглaвявa мapĸaтa, cлeд ĸaтo пpeдcтaви ĸoнцeпциятa зa изцялo eлeĸтpичecĸия І.D Vіzzіоn, ĸoйтo щe мoжe дa изминaвa пo 650 ĸилoмeтpa c eднo зapeждaнe.

Германия подготвя пакет мерки срещу замърсяващите дизелови автомобили

Германия подготвя пакет мерки срещу замърсяващите дизелови автомобили

Министрите на транспорта, финансите, икономиката и околната среда на среща с Меркел. Какви са вариантите?

Ако дизелът умре, какво ще замести дизеловите автомобили?

Високите цени на петрола и бензина по бензиностанциите, кара все повече потребители да си задават въпроса на какво гориво ще е автомобилът на бъдещето. И конкурентите за това ще са няколко, като всеки е с различен шанс за успех сред тях:

Хибридните автомобили

Това са автомобилите, които според много експерти, на практика са преход към изцяло електрически возила. Те на практика съчетават най-доброто от автомобилите с двигатели с вътрешно горене и електрическите автомобили.

През първата половина на годината, близо 100 000 хибридни автомобила са продадени в Европа, което е повишение от около 40% на годишна база. Дали хибридните автомобили ще успеят да "останат в играта", или някои ден напълно ще бъдат "канибализирани" от електрическите коли, предстои да видим.

Факт е обаче, че този род возила, които използват съчетание между традиционни горива и батерийни клетки, имат своите предимства пред изцяло електрическите модели. И те са свързани с - цена, по-дълъг пробег и по-разпространена възможност за зареждане (с традиционни горива).

Хибридните автомобили са с около 30% по-икономични от конвенционалните, както и далеч по-екологични и тихи.

Разбира се, те също си имат своите недостатъци. И те основно са свързани с далеч по-високите цени в сравнение с конвенционалните автомобили, макар и да са с малко по-ниски такива, в сравнение с изцяло електрическите модели. Поддръжката им е по-скъпа, което се предопределя от скъпите литиеви батерий, които ползват.

До колко ще поскъпне бензинът у нас при цена от $100 за барел петрол?

До колко ще поскъпне бензинът у нас при цена от $100 за барел петрол?

Една напълно възможна картина

Хидрогенни автомобили

Друга алтернатива, поне според една от най-големите автомобилни компании в света - японската Toyota, са така наречените хидрогенни автомобили.

Хидрогенното гориво се зарежда в автомобила под голямо налягане и се съхранява в специално предназначен за целта резервоар. И това, заедно с липсата на достатъчно на брой изградени хидрогенни станции, го прави малко непрактичен и не особено достъпен.

От Toyota вече представиха подобен модел - Mirai. Единственото нещо, необходимо за добиване на хидрогенно гориво е водата. Според водещия японски производител новият модел Mirai може да измине 300 мили с едно зареждане, като зареждането се извършва относително бързо - едва за три минути. Цената на модела в Япония е 57 000 щатски долара.

Проблемите с това гориво обаче, са по няколко направления. Първо, то е сравнително трудно за съхранения, силно запалимо и летливо, което го прави относително опасно.

В допълнение, хидрогенното гориво се транспортира трудно и е относително скъпо. За изграждането на масови хидрогенни станции пък, могат да са необходими десетки години...

Край на продажбите на бензинови и дизелови коли до 2030 година, препоръчва доклад

Край на продажбите на бензинови и дизелови коли до 2030 година, препоръчва доклад

За да бъде постигната поставената в Парижкото споразумение цел

И най-логичният отговор на въпроса кой ще замести дизела в дългосрочен план звучи така - токът. 

От горещите тенденции по време на автомобилното изложение в Париж - електромобилите, става ясно накъде "духа вятърът на промяната". Водещите производители се надпреварват да пускат нови модели на изцяло електрически автомобили, всеки следващ от които е с по-дълъг пробег.

През 2021-ва година, се очаква традиционните производители на автомобили, да наводнят пазара с новоразработени електрически модели, като първите по-сериозни заявки, са направени от водещи компании още за следващата и по-следващата година.

Прогнозите са, че след три години, Daimler ще е на водеща позиция при електрическите автомобили, следвана от основния си конкурент - BMW, сдружението Renault Nissan Mitsubishi и VW.

И първото усещане е, че "мръсният дизел", ще бъде заменен от чистите и зелени електрически возила.

Не се заблуждавайте обаче, електрическите автомобили не са изцяло "зелени" и приятелски настроени към околната среда.

Все още екологичните ползи от електромобилите са спорни. Да, те не отделят вредни газове, но има две неща, с които са свързани - литиеви батерии и разходване на ток, производството на който също замърсява околната среда.

Бензинът стигна 2.30 лева. А сега накъде?

Бензинът стигна 2.30 лева. А сега накъде?

Да чакаме ли ново поскъпване на горивата

И тук се включват и изключително тежките батерии. За тяхното производство са необходими ресурси като литий и кобалт. А последния идва от Конго - страна разтърсвана от гражданска война и известна с експлоатацията на детски труд.

При производството на тези батерии се отделят отровни вещества и фини прахови частици, както и тонове въглероден двуокис. А когато им свърши животът на всички тях (които ще стават все повече с годините), ще трябва да им бъде открито адекватно място за съхранение и рециклиране.

Литият също е изчерпаем ресурс, който се добива в сравнително малък брой страни, а повишения интерес към него, води до сериозен ръст в цената му. От 2015-та година до момента, литият е поскъпнал близо три пъти, като само през миналата година, кобалтът се повиши с над 100%.

Когато към това добавим и скъпата поддръжка на електромобилите, в частта с подмяната на батерийните клетки и високите им продажни цени, като нови, заради все още новата технология и картинката за потребителите на изцяло електрически возила не се очертава като много "розова".

В крайна сметка, забраната на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, използващите традиционните горива - бензин и дизел, може да се окаже напълно в духа на поговорката - "от трън на глог".

До какво ще доведе забраната на "мръсния дизел" за България?

Видяхме до какво доведе изненадващия БРЕКЗИТ в България - наводняване с автомобили с десен волан.

Не искам да съм лош пророк, но потенциалната пълна забрана на дизеловите автомобили или пък на частична такава - само за по-старите и само в някои страни, може да доведе до наводняване със стари дизелови автомобили в страната ни.