Правителството на Германия подготвя втори пакет от най-вероятно скъпи мерки за намаляване на замърсяването от дизеловите автомобили, пише Bloomberg. Градове като Щутгарт и Франкфурт въвеждат забрани за шофиране заради твърде високите нива на азотни оксиди и кабинета на Меркел е под все по-силен натиск да излезе с решение.
Миналата година бе постигнато съгласие между властта и автомобилната индустрия за софтуерни обновления на системите за емисии и субсидии при връщането на стар дизелов автомобил и покупката на нов. Те обаче се оказаха недостатъчни.
"Най-бързият и най-добър начин е да бъдат заменени старите автомобили с нови", заяви Меркел в четвъртък в Огсбърг. "В допълнение, може да отворим вратата за ретрофит на някои автомобили. И ако това се случи и когато се случи, вярваме, че потребителите не трябва да плащат".
В петък канцлерът ще се срещне с министрите на транспорта, финансите, икономиката и екологията, за да изковат нов план. Ако споразумение няма, председателите на партиите в коалицията ще се срещнат в понеделник, за да търсят компромис.
Автомобилните производители като BMW и Daimler се очаква да приемат решението на властта, въпреки че Берлин няма правни лостове, с които да ги задължи, тъй като автомобилите - макар и замърсяващи - вече са сертифицирани. Производителите искат да избегнат забрани в градовете, които карат потребителите да избягват дизеловата технология, която носи печалби, осигурява работни места и помага на компаниите да достигнат изискванията, наложени от Брюксел, за CO2 емисии.
Кои са възможностите?
Субсидии при замяна на автомобил
Това е и вариантът, предпочитан от автомобилите. Той е добър и за правителството, тъй като дава бързо решение. Но субсидиите трябва да са достатъчно високи. Миналата година компаните предложиха по около €2 000 - и сега ще трябва да бъдат увеличени.
Ремонт
Политици, включително министърът на екологията, призовават компаниите да ремонтират старите автомобили и да сложат нови системи за емисии, например AdBlue технология, която неутрализира азотните оксиди. Но това може да отнеме много време и ще бъде сложно. А разходите за един автомобил ще бъдат между €1 400 и €3 300.
Обратно изкупуване
Правителството обмисля да позволи на потребителите да върнат стари дизелови автомобили за сегашната им стойност плюс бонус. Това е най-лошият вариант, тъй като потребителите могат да използват парите, за да купят автомобил от друга марка или да ги приберат в джоба и да ползват градски транспорт.