Старо правило на Уолстрийт гласи - "купувай евтино и продавай скъпо". Това е в основата на правенето на пари при инвестициите на финансовите пазари.

И макар да звучи просто и лесно, това начинание далеч не е такова. И по-скоро трудностите идват в първата част на уравнението - "купувай евтино". Какво означава "евтино"? Кога един актив е "евтин"? Има ли гаранция, че той не може да стане още "по-евтин"? Това са "препъни-камъчетата" по пътя към евтината покупка.

Един от начините да се определи дали един актив е евтин е - като се съпостави с конкурентни активи, или като се съпостави със себе си (на база на историческите си оценки и нива на търговия). И двете неща обаче, също често може да не дават точен отговор - станал ли е активът достатъчно евтин, че да се инвестира в него.

И тук на помощ на инвеститорите идват още няколко подхода. На първо място - техническият анализ (който изследва историческото представяне на актива), а на второ - "стратегията за доларово осредняване" (покупката на малки части от актива с течение на времето, за да се гарантира, че няма да се купи във възможно най-лошия момент и цената на покупка ще се осреднява, ако активът продължи да поевтинява).

И сега ще погледна към акциите на Tesla с въпроса - станаха ли евтини книжата на компанията,след силното им поевтиняване през тази година? За целта ще прибягна към различни подходи, за да се опитам да отговоря на този въпрос. Но на първо място започвам с уговорката, че това не е съвет за покупка или продажба на книжата на компанията, а само анализ на компанията, базиран на мнението на финансови експерти.

Акциите на Tesla относително най-евтини от 2018-та година насам

Стръмният спад в цената на акциите на Tesla (TSLA) тази година започва да привлича вниманието на наблюдателите на оценките. "От 2018 г. Tesla не се е търгувал на тези нива", пише анализаторът на Wedbush Дан Айвс в имейл до Yahoo Finance. "На база EV/EBITDA [печалби преди лихви, данъци, обезценка и амортизация] това е най-евтината оценка досега."

Айвс - бивш бик за Tesla, който нашумя в средата на ноември с премахването на акциите на производителя на електромобили от списъка с най-добри идеи на Wedbush - не е твърде далеч от това, че акциите на Tesla са забележимо по-евтини спрямо историческите норми.

Акциите на Tesla се търгуват при форуърд цена-печалба, кратна на 32 пъти, според данни на Yahoo Finance. Това е почти 70% отстъпка от историческия среден коефициент. И от многократна гледна точка на бъдещата EV/EBITDA, акциите на Tesla се търгуват с 53% отстъпка от историческата си средна стойност. Акциите се търгуват при големи отстъпки от форуърд стойността на компанията до EBIT [печалба преди лихви и данъци] и стойността на предприятието от гледна точка на продажбите също.

Тези показатели за оценка само се компресираха допълнително във вторник на фона на нов спад от 4% в акциите на Tesla, което доведе до това Tesla да има най-посещаваната страница с тикери в Yahoo Finance. От началото на годината акциите са спаднали с около 54%, като се търгуват при най-ниските си нива за последните няколко години.

Анализатори като Айвс посочват няколко фактора, водещи до спада на акциите на Tesla, който унищожи повече от 260 милиарда долара пазарна капитализация тази година. Първо, рискът от оперативни грешки за Tesla нарасна, тъй като Илън Мъск работи денонощно, за да коригира най-новото си попълнение в портфейла - Twitter.

"Мъск се превърна от супергерой при акциите на Tesla до злодей в очите на улицата, докато тази му роля расте с всеки туит", каза Айвс. Второ, остават опасенията около производствените проблеми и темповете на продажбите на Tesla в Китай на фона на несигурен подход към политиките за COVID-19. И накрая, конкуренцията в EV пространството в Съединените щати само се засили тази година - повишавайки риска от забавяне на растежа на Tesla през 2023 г. и след това.

Какво говори техническия анализ за цената на акциите на компанията?

Акциите на Tesla са в низходящ тренд и това не е добре, поне в краткосрочен план. Според редица експерти, поевтиняването на книжата на компанията може да продължи, поне в близко бъдеще.

"Между проблемите с Twitter и забавянето на търсенето, Tesla може да падне до $150, преди да стане привлекателна за повечето инвеститори", според Мат Малей, главен пазарен стратег в Miller Tabak.

Нивото от 150 долара не е случайно. Освен, че е кръгла психологическат граница, то е и сериозно ниво на съпротива в миналото, което след пробива му, би трябвало да се е превърнало в ниво на подкрепа, според теорията на техническия анализ.

Негативната тенденция при книжата на Tesla обаче са в сила, след като съвсем скоро те се понижиха под 200-дневната си пълзяща средна - при ниво от 163 долара. Тази дългосрочна линия може да служи на инвеститорите като ориентир за книжата на компанията. Докато акциите се търгуват под тази граница, поевтиняването им е напълно възможно да продължи към посоченото ключово ниво от 150 долара.

И обратното - акциите на производителя на електромобили може да влязат отново в полезрението на инвеститорите, при трайно връщане над посочената линия.

На настоящото поевтиняване на акциите обаче, инвеститорите все още могат да гледат като на корекция на поскъпването им в дългосрочен план, предвид на това, че "златното пресичане" (50-дневната средна е над 200-дневната такава) е в сила.

Докато краткосрочната линия не слезе под дългосрочната, инвеститорите могат да залагат, че дългосрочно възходящия тренд при акциите на компанията е в сила.

Ефективността на Tesla съпоставена с тази на Toyota

Tesla е спечелила осем пъти повече печалба на превозно средство от Toyota Motor през тримесечието юли-септември, въпреки че е била изпреварена в продажбите повече от 7 към 1, показва анализ на Nikkei. Това извежда американския производител на електрически превозни средства напред по нетна печалба за тримесечие за първи път от създаването й като публична компания през 2010 г.

Tesla отчете нетна печалба от 3,29 милиарда долара през това тримесечие. Toyota спечели 434,2 милиарда йени - еквивалента на 3,15 милиарда долара въз основа на средния обменен курс за периода от 138 йени за долар. Спадът на Toyota се дължи отчасти на извънредни фактори.

В момента автомобилният производител поема увеличените разходи за материали и електроенергия за своите доставчици. По-високите разходи за материали, включително такава помощ за доставчици, намаляха тримесечната оперативна печалба с 450 милиарда йени (3,07 милиарда долара), което беше само частично компенсирано от увеличение от 370 милиарда йени от слабата йена. Освен това отчете еднократни разходи от 96,9 милиарда йени от спиране на производството в Русия.

"Намалената печалба през юли-септември не се равнява на спад в действителния потенциал за печалба на Toyota", каза Кота Юзава от Goldman Sachs Japan. Toyota излезе напред по отношение на оперативна печалба, еквивалентна на 4,08 милиарда долара спрямо 3,69 милиарда долара за Tesla. Все пак Tesla се превърна в един от най-печелившите производители на автомобили в света.

Въпреки че нетната му печалба е по-ниска от тази на Mercedes-Benz през юли-септември, тя изпреварва както BMW, така и Volkswagen. Нейният марж на нетната печалба достигна 15% за тримесечието. Успехът на Tesla произтича до голяма степен от рентабилността на всяка от колите. Групата Toyota е продала 2,62 милиона автомобила през тримесечието, 7,6 пъти повече от продажбите в размер на 344 000 автомобила на Tesla.

Но нетната печалба на превозно средство възлиза на около 1200 долара - само една осма от 9570 долара за Tesla. Смята се, че Tesla е лидер в индустрията по отношение на нетната печалба на продадено превозно средство, дори пред играчи като Mercedes-Benz. Печалбата на Tesla на превозно средство нарасна особено бързо от април-юни 2021 г. Инвеститорите реагират благоприятно на печалбите, като пазарната капитализация на Tesla е близо три пъти по-голяма от тази на Toyota, по последни данни.

Разликата е резултат от фундаментално различните стратегии, следвани от двата автомобилни производителя. Toyota предлага широка гама от превозни средства от автомобили с бензинов двигател до хибриди, електрически автомобили и превозни средства с горивни клетки, и в различни размери и ценови точки. Междувременно Tesla се фокусира единствено върху електромобилите.

Модел Y и Model 3 представляват над 90% от продажбите на компанията, които почти са се удвоили за две години въпреки сравнително високите им цени. Дори по-евтиният Model 3 започва от около $40 000 в САЩ. Уверена в силната си привлекателност на марката, Tesla не се поколеба да повиши цените, за да прехвърли по-високите разходи за материали на клиентите. Тя също така започна да предлага доходоносен софтуер за самостоятелно шофиране като допълнителна опция преди конкурентните си автомобилни производители.

"Най-големият фактор за ръста на печалбата на Tesla е обемът на продажбите, след това повишаването на цените и нарастването на продажбите на софтуер за самостоятелно управление", според Коджи Ендо от SBI Securities.

Tesla инсталира така наречените машини за леене Giga Press, за да намали стъпките, необходими за сглобяване. Като цяло използването на такава машина може да подкопае качеството, но да ускори масовото производство. По принцип Tesla също се продава директно онлайн, метод, който предлага по-високи маржове от продажбата чрез представителства.

Електромобилите стават широко разпространени много по-бързо, отколкото експертите очакваха. През юни Boston Consulting Group заяви, че делът на електромобилите в глобалните продажби на нови автомобили ще достигне 39% през 2030 г., повишавайки оценката, публикувана година по-рано, с 11 пункта.

Групата цитира по-строгите екологични разпоредби в САЩ и Европа, по-ниските разходи и по-високото търсене при преразглеждането на цифрата.

Toyota си е поставила за цел да продаде 3,5 милиона електромобила през 2030 г., но в момента моделът bZ4X е единственият масово произвеждан модел. Високопоставен служител на Toyota каза на брифинг за печалбите на 1 ноември, че автомобилният производител проучва други възможности за масово производство на електромобили, докато друг друг чувство за неотложност, казвайки: "Не можем да загубим при електромобилите".

Електрическите превозни средства все още са изправени пред предизвикателства.

"В региони, които са силно зависими от изкопаеми горива, електромобилите не са най-доброто решение за намаляване на емисиите на въглероден диоксид", каза високопоставен представител на Toyota.

Освен това, инфраструктурата за зареждане остава недостатъчна и е необходим допълнителен технологичен напредък.