Curtiss Autoplane. Fulton Airphibian. Taylor Aerocar.

Повече от век предприемачи обещават летящи автомобили, достъпни за всеки. Досега никой не е успял, но това не спира Hyundai и Uber също да опитат късмета си, пише The New York Times.

В понеделник двете компании съобщиха на публиката на Consumer Electronics Show (CES), че ще обединят сили в разработването на изцяло електрическо въздушно такси, което ще бъде част от бъдеща въздушна споделена мобилност.

"Намираме се в зората на изцяло нова епоха, която отваря небесата над нашите градове", каза Джейвон Шин, директор на подразделението Urban Air Mobility на Hyundai. "Ще можем да летим, когато си поискаме - представете си го".

Южнокорейският автомобилен производител показа и мащабиран модел и го представи под формата на виртуална реалност.

Обществото отдавна е разочаровано от неспазените обещания за летящи автомобили. Надеждите обаче растат отново и погледите са вперени в намеренията за въздушни таксита.

Анализаторите на Morgan Stanley смятат, че градските въздушни таксита ще бъдат нормална гледка през 2040 г., а световният пазар ще бъде с размер между $1,4 трилиона и $2,9 трилиона. Поне 20 компании работят за осъществяването на тази прогноза, включително редица стартъпи, гиганти като Boeing и Airbus и автомобилни производители като Toyota и Porsche.

Даниел Виганд, основател на Lilium - един от най-обещаващите стартъпи в областта, заяви наскоро, че в рамките на пет години летящите автомобили на компанията ще превозват пътници между Манхатън и международното летище "Кенеди".

Но предизвикателствата са много. Създаването на тихо, икономично и сигурно въздушно такси означава превъзмогването на редица инженерни и технически проблеми. Батериите все още са технология, която не е развита достатъчно. А и цените на въздушните таксита трябва да са достатъчно ниски, за да станат масови.

Дори и тези предизвикателства да бъдат преодолени, предстои и дълъг период на регулаторни одобрения. Според Morgan Stanley, въздушните таксита най-вероятно първо ще бъдат използвани за доставка на товари.

В понеделник Hyundai увери, че ще осигури масово производство за Uber Elevate - въздушното подразделение на компанията за споделени пътувания.

Концептуалният автомобил S-A1 ще лети на между 300 и 600 метра над земята със скорост от приблизително 300 км/ч. В него има място за пилот и четирима пътници, като крайната цел е пилотът да стане излишен, благодарение на автономна технология.

Hyundai обещава още, че S-A1 ще може да презарежда батериите си за между пет и седем минути. Няколко ротора ще позволят вертикално излизане и кацане.

Uber обяви, че планира първи демонстрации още тази година, а услугата ще бъде пусната за всеки през 2023 г.