Колите стават все по-скъпи: На пазар в Германия има само четири модела, които струват по-малко от 15 000 евро. Но добри ли са и "евтините коли"? Немският автомобилен клуб ADAC сравни тези четири вносни модела в автомобилен тест - Dacia Sandero, Fiat Panda, Citroën C3 и Mitsubishi Space Star.

В годините между 2020 г. и 2023 г. цените на автомобилите наистина се "взривиха". За съжаление това се отразява и на базовите модели: между 2017 г. и 2023 г. малките коли са поскъпнали с 35 процента, а микроавтомобилите дори с 55 процента.

В резултат на това в момента се предлагат само четири модела за по-малко от 15 000 евро - Dacia Sandero, Citroën C3, Fiat Panda и Mitsubishi Space Star. Тези коли също поскъпнаха през последните години. Например Dacia Sandero се предлагаше за по-малко от 7000 евро до 2019 г., но най-евтиният вариант вече е 11 300 евро. Това съответства на увеличение от 62 процента. Подобна картина се очертава при Mitsubishi Space Star и Fiat Panda, като единствено цената на Citroën C3 се е повишила малко по-умерено.

Citroen C3 DaciaSandero FiatPanda MitsubishiSpaceStar
14,940 евро 13,950 евро 14,990 евро 13,590 евро

ADAC сравни четирите малки коли под €15 000

Пространство/интериор

С дължина от почти 4,10 метра, Dacia Sandero ясно превъзхожда своите конкуренти. Със само 3,65 метра дължина, Fiat Panda е най-късият в сравнение и следователно най-удобният за паркиране модел. 

Въпреки че Sandero не може да извлече някакво значително предимство от дължината си, когато става въпрос за пространство, този автомобил очевидно превъзхожда тримата си конкурента, по обем на багажник - тук допълнителните сантиметри се отразяват в повече място за съхранение. По-специално Mitsubishi трябва да загуби някои точки по този въпрос: С измерени 160 литра, този автомобил предлага само половината от обема на Dacia. Багажното отделение на Fiat се оказва най-удобното.

Ключовите функции на базовите модели могат лесно да се контролират с помощта на бутони и контроли. И четирите автомобила имат отделен блок за управление на климатика, така че температурата и вентилаторът да могат да се регулират. Чрез сензорните екрани могат да се правят само няколко настройки, структурата на менюто е ясна - всеки може да се ориентира за много кратко време.

Що се отнася до свързаността, има големи разлики. Тук най-добре се представят Sandero и C3, които могат да бъдат оборудвани с постоянно инсталирана навигационна система. Както при Panda, смартфоните също могат да бъдат интегрирани чрез Apple CarPlay или Android Auto срещу допълнително заплащане. Базовият модел Space Star обаче не се представя добре в това отношение: няма да намерите радио с Bluetooth система за свободни ръце в ценовата листа, няма и USB порт.

Fiat и Mitsubishi нямат надлъжно регулиране на волана, така че не всеки шофьор може да намери подходяща позиция за сядане. Пътническата седалка не се регулира по височина и при четирите автомобила, а твърдите подлакътници във вратите и липсата на регулиране на височината на коланите намаляват комфорта.

Тази кола е създадена, за да остане 50 години на пътя

Тази кола е създадена, за да остане 50 години на пътя

e.Volution Space ще стъпи на отворени стандарти, в разработката участва голям германски университет

Комфорт на шофиране/задвижване

Като цяло комфортът при шофиране не е бил основен приоритет при конструирането и на четирите малки коли, отбелязват експертите. Изолационният материал е използван пестеливо, така че шумът е силен, особено при по-високи скорости. Ситуацията е най-лоша при Fiat и Mitsubishi, като и двата модела имат ниво на звуково налягане от 73,3 dB(A) при 130 км/ч. Sandero също не е тих с измерените 70,1 dB(A), но е много по-приятен от тях за пътуване на по-дълги разстояния.

Що се отнася до комфорта на окачването, "Dacia и Citroën държат повечето неравности по пътя доста далеч от пътниците, докато возещите се във Fiat и особено в Mitsubishi ще са наясно със състоянието на пътя", коментират от ADAC. С изключение на Mitsubishi, всички са стандартно оборудвани с климатик, а Sandero и Panda дори имат автоматичен климатик като опция.

И четирите автомобила имат трицилиндров бензинов двигател под капака, но има и разлики. Само двигателят на Dacia е с турбокомпресор, има най-големия въртящ момент от 160 нютон метра и най-високата мощност от 67 kW/91 к.с. Така че не е изненадващо, че румънският представител е по-напред по отношение на шофьорските характеристики. Отнема 9,8 секунди за ускорение от 80 до 120 км/ч, което го прави с 5,2 секунди по-бърз от Fiat Panda. 

Fiat е единственият хибрид сред конкурентите си и има 12-V система с интегриран стартер генератор, който може за кратко да поддържа бензиновия двигател със 70 к.с. с максимум пет к.с. Panda може да изключи двигателя при скорост до 30 км/ч, например при наближаване на червен светофар, водачът обаче трябва да съдейства и да превключи на неутрална скорост преди това. 

В ADAC Ecotest италианецът, наречен "Panda Hybrid", постигна разход на гориво от 5,5 л/100 км. При Citroën (5,9 l) и Dacia (5,8 l) резултатите са малко по-високи, а Mitsubishi е дори по-икономичен с 5,2 l/100 km.

Dacia Sandero е на-продаваният модел кола в Европа през април

Dacia Sandero е на-продаваният модел кола в Европа през април

Рекорден пазарен дял от над 51% за SUV автомобилите

Характеристики на шофиране/безопасност

Четирите автомобила са само частично подходящи за завои, но не само поради мощността на двигателите им. Шасито, което е проектирано за безопасност, също не е много приятно за шофиране. Задвижването на предните колела в теста на ADAC е безопасно, но не особено динамично. Степента на сцепление на доста тесните гуми е твърде ниска, а управлението и на четирите коли е по-скоро индиректно насочено, което е за сметка на пъргавината.

В случая на Space Star, кормилното управление е напълно безчувствено и не се връща в централна позиция от само себе си. Японският представител, оборудван с всесезонни гуми има и най-лошите спирачни стойности. 

Що се отнася до безопасността, нещата изглеждат мрачни, особено за Mitsubishi и Fiat. Функциите за активна безопасност на Space Star са ограничени до ESP и система за следене на налягането в гумите - и двете са задължителни по закон. Системата за аварийно спиране и предупреждението за напускане на лентата са налични само в 6800 евро по-скъпото топ оборудване за този автомобил. Space Star разполага с шест въздушни възглавници.

Fiat отива една крачка напред. Моделът има само две предни и две въздушни възглавници за глава. Доскоро страничните въздушни възглавници и градският асистент за аварийно спиране се предлагаха срещу допълнително заплащане, а въздушните възглавници бяха стандартни за по-високите нива на оборудване. Fiat отмени и двете за моделната година 2023. В същото време цените са се увеличили значително. Резултатите на Fiat и на Mitsubishi са понижени заради слабия им резултат в главата за безопасност в общия резултат, отбелязват от ADAC.

Citroën и Dacia също не се справят добре тук, но се справят значително по-добре от конкурентите си. Всички варианти на оборудване на Sandero са оборудвани с асистент за аварийно спиране и шест въздушни възглавници - дори в базовия модел на ненадмината цена от 11 300 евро. Румънците дават добър пример и показват, че не е задължително сигурността да е въпрос на пари. Въпреки че C3 идва със система за предупреждение при напускане на лентата и лошо работещо разпознаване на пътни знаци, системата за аварийно спиране не е налична.

Цените

Mitsubishi Space Star 1.2 се предлага с базовото оборудване и ниска цена от 13 190 евро. То не включва климатик, централно заключване и дори радио. Това са все неща, които се приемат за даденост, без които едва ли някой клиент би искал да мине в наши дни.

Citroën представи специална линия оборудване за C3, която е насочена към особено чувствителните към цените клиенти. Като пропуснаха някои детайли около оборудването, французите успяха да намалят базовата цена с почти 4000 евро до 14 940 евро в сравнение със следващия по-скъп вариант.

Българинът тегли все по-големи кредити за покупка на кола "втора ръка", ето при какви лихви

Българинът тегли все по-големи кредити за покупка на кола "втора ръка", ето при какви лихви

Заради ръста на цените на употребяваните автомобили:

Panda може да е най-малката от четирите, но това не пречи на Fiat да поиска най-високата цена от 14 990 евро. "Panda може да има много фенове, но е време за наследник, особено като се има предвид, че е на пазара от 2012 г. и също използва платформата на предишния модел от 2003 г.", отбелязва ADAC.

По отношение на общите месечни разходи (включително амортизацията за петгодишен период), Panda е най-скъпата и струва 502 евро. Изводът е, че най-евтина за поддръжка е Mitsubishi (448 евро), която се предлага и с най-добрата гаранция на автомобила на пет години или 100 000 километра.

Оценка: Dacia Sandero

Dacia Sandero

Източник: iStock by Getty Images

Dacia Sandero

Dacia Sandero TCe 90 Expression се оказа победител и с ясна препоръка за покупка от този сравнителен тест. Този автомобил има най-много пространство, най-мощният двигател, най-обширните функции за комфорт и безопасност и всичко това при ненадминато съотношение цена-качество.

Оценка: Citroën C3

Citroën C3

Източник: iStock by Getty Images

Citroën C3

Citroën C3 Pure Tech 83 се класира на второ място. Моделът печели позицията си с хармонични характеристики при шофиране, прилично пространство и подобаващо ниво на безопасност.

Оценка: Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star

Източник: iStock by Getty Images

Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star 1.2, който е произведен преди единадесет години, е едва на трето място, въпреки ниската си цена и ниските си разходи. Без климатик, радио и централно заключване за комфортно оборудване на базовия модел не може да се говори. Има и проблем с оборудването за активна безопасност: освен законово определения минимум, Mitsubishi няма никакви екстри.

Оценка: Fiat Panda

Fiat Panda

Източник: iStock by Getty Images

Fiat Panda

Въпреки че Fiat Panda е актуализиран с хибридна система от страната на двигателя, тя все още е остаряла. Моделът също е на пазара от единадесет години и има значителни липси, особено що се отнася до сигурността. След като Fiat премахна асистента за аварийно спиране в града и предните странични въздушни възглавници за моделната година 2023 - Panda не получава нито една звезда в оценката за безопасност на Euro NCAP.