Скромният Mitsubishi Colt няма нито един от отличителните белези на футуристичен и "зелен" автомобил: той се движи благодарение на двигател с вътрешно горене и бензин, като изпуска вредни емисии през ауспуха. Оказва се обаче, че малката градска кола може да е по-екологична от флагмана на електрическите автомобили - Tesla Model S P100D.

Така се оказва, когато вземем предвид емисиите въглероден диоксид, нужен и за производството, и за рециклирането - а не само по време на цикъла на употреба, показва изследване на престижния Масачузетски институт по технология (MIT).

Tesla Model S P100D, използван основно в американския Среден Запад, изпуска по 226 грама CO2 (или еквивалент) на километър за целия си жизнен цикъл - доста по-малко от 385 гр. за луксозната 7-ма серия на BMW. Но и повече от емисиите на Colt от 192 гр.

Изследването на MIT потвърждава данните от подобно проучване на Норвежкия университет за наука и технология от миналата година: "По-големите електрически автомобили може в крайна сметка за цикъла си на живот да изпускат повече емисии от малките конвенционални коли". Разбира се, Colt е значително по-малък автомобил от доста комфортния Model S. И ако сравняваме автомобили с подобни размер, електрическите ще "печелят". Целта на данните не е и да се твърди, че едната технология е по-добра от другата, но да се повдигне темата дали правителствата и автомобилни производители задават правилните въпроси, когато става въпрос за следващата генерация автомобили.

От гледна точка на законодателната и изпълнителната власт всички електрически автомобили са еднакво "зелени" - без значение дали са малки или големи, дали са произведени ефективно или с големи загуби на електричество и материали и дали електричеството, с което се захранват, идва от слънчевата светлина или от въглища. Все пак регулаторите мерят какво излиза от ауспуха, а в този случай такъв просто няма. Затова те трябва да вземат предвид какво е въздействието върху околната среда на даден автомобил и при производството и рециклирането му.

MIT са изчислили, че за 270 000 км. и Model S, и Colt изпускат (индикретно в първия случай) почти еднакво количество CO2 - 48 600 (като е сметнато производството на електроенергия) срещу 46 890 кг. съответно. От изследването не става ясно дали при разхода на бензиновата кола е сметнат "отпечатъкът" за добив и преработка на нефт и доставката на горивото. Бензинова 7-ма серия изпуска 95 310 кг.

Разликата при емисиите между Colt и Tesla S за целия цикъл - включително производство и рециклиране, са с 10 000 по-малко за малкия модел на Mitsubishi - заради по-ефективното производство.

Така може да се окаже, че в части от Европа, Китай, Индия след 2030 г. Colt ще е забранена, а Tesla приветствана. Макар отпечатъкът на големия седан да е значително повече.

Разбира се, множество изчисления потвърждават и че електрическите автмобили са далеч по-"зелени" от конвенционалните, като разликата се увеличава с всяка година. Средната електрическа кола в САЩ вече изпуска по-малко от половината от CO2 за година от средната конвеционална. А колко повече в енергийния микс се добавя електроенергия от възобновяеми източници, толкова повече разликата ще се повишава.

По данни на Volkswagen електрическият e-Golf изпуска 26 процента по-малко емисии от стандартен Golf. А ако използва само енергия от възобновяеми източници, разликата скача на 61 процента.