Делът на електромобилите на световния ще нарасне с бързи темпове, така че производителите на батерии няма да могат да отговорят на търсенето от страна на сектора. Това показва актуално изследване на експертите от Rystad Energy.
Причината за това е, че капацитетът за добив на литий, който е ключов елемент за производството на батерии, ще намалява, ако инвестициите в разработването на нови залежи не бъдат увеличени.
При настоящото ниво на добива дефицитът може да увеличи 3 пъти цената на лития до края на настоящото десетилетие. Поради разрастването на сегмента на електромобилите само между 2015 и 2018 година цената на лития е нараснала със 160%.
По-конкретно специалистите посочват, че настоящият капацитет може да задоволи търсенето на автомобилния пазар, но недостигът се се изостри осезаемо от 2027 година натам.
Този дисбаланс ще се увеличи значително през следващите години и може да доведе до забавяне на производството на милиони електромобили. Рискът ще бъде налице дори да бъдат направени необходимите инвестиции в минната индустрия, а причината за това е, че разработването на находищата ще изисква повече време.
От Rystad Energy изчисляват, че за това е необходим период от между 5 до 7 години, включват разработване, финансиране и изграждане на инфраструктура.
Според експертите до 2027 година при настоящите нива на добива и нарастващия дял на електричеките коли, производството на около 3,3 милиона возила ще бъде забавено. До 2030 година тази "дупка" на пазара ще нарасне до 20 милиона електромобила.
Whitestar1
на 17.04.2021 в 14:14:29 #1Многократно е значението на екологичните разходи при електромобилите, когато става дума за тяхното производство. Вредните, токсични влияния върху работната сила, както и наличието и употребата на литий и други тежки метали са фактори, поставящи "на везни" електромобилите и двигателите с вътрешно горене. Кога ще бъде изчислено всичко за да се оптимизира преминаването от единия към другия тип, с нужната професионална отговорност, предстои да видим!