Преди няколко месеца от втория най-голям производител на литий в Чили - Albemarle Corp., предупредиха, че глобалните доставки ще бъдат изправени пред огромен спад, ако в следващите години цената на суровината не отговори на огромните разходи, съпътстващи бума в производството на електромобили.

Тогава от дружеството посочиха, че основният проблем е в невъзможността на производителите да отговорят на глада на автомобилната индустрия за литий на фона на ниските цени на метала.

Сега обаче от ръководството на компанията виждат ситуацията на пазара по друг начин, след като цената на литиевия карбонат се утрои от дъното ѝ, достигнато през лятото на 2020 година. Той е ключов за производството на литиево-йонни батерии за електрически коли.

Не само от Albemarle Corp очакват сериозно рали в цената на метала в средносрочен план. От най-голямата компания, добиваща литий в света - китайската Jiangxi Ganfeng Lithium очакват движението нагоре да продължи.

В подкрепа на тази прогноза идват и мащабните проекти за гигафабрики за производството на батерии. В момента този сегмент се развива с най-бързи темпове в света в Европа.

Цената на литиевия карбонат започна да се възстановява през втората половина на 2020 година, след като автомобилната индустрия започна да се възстановява от корона кризата. Така за последните 12 месеца тя нарасна с 224%, а само от началото на 2021 година - с 67 на сто.