Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз се сриват с 23,1 процента през септември, показват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

През деветия месец са продадени едва 718 598 леки автомобила, което е най-ниското ниво за септември от 1995 г. насам. Спадът се дължи най-вече на липсата на предлагане, причинено от недостига на полупроводници и други компоненти.

В България продажбите спадат с 20,7 процента до едва 1 446.

Значим спад има на всички големи пазари: Италия (-32,7%), Германия (-25,7%), Франция (-20,5%) и Испания (-15,7%).

Засега обаче, за цялата 2021 г. се отчита ръст. В ЕС той е 6,6 процента за първите девет месеца на годината до 7,5 млн. автомобила. В България също се отчита повишение спрямо 2020 г. - 11,8 процента до 19 040 автомобила. Големите пазари, с изключение на Германия (-1,2 процента), растат.

Сред производителите Volkswagen Group (VW, Audi, Skoda, Seat и др.) записват ръст за 2021 г. от 8,1 процента и повишение в пазарния дял от 0,3 пр. п. до 26,1 процента.

Новосформираната Stellantis (Peugeot, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Jeep и др.) също расте с 8,3 процента до 22,1 процента пазарен дял.

Renault Group губи 6,5 процента продажби спрямо същия период на миналата година и държи 10,1 процента от пазара.

Toyota отчита 20,4 процента повишение на продажбите и е четвъртият най-продаван дял на Стария континент след VW, Peugeot и Renault.

Tesla не е член на ACEA и продажбите ѝ не се включват в статистиката.