Глобалните продажби на напълно електрически и plug-in хибридни автомобили са нараснали с 21% на годишна база през юли, водени главно от най-силния растеж в Китай тази година и въпреки спада на търсенето в Европа. Това съобщава фирмата за пазарни проучвания Rho Motion, цитирана от Reuters.
В същото време продажбите на тези превозни средства в Турция показват два пъти повече от средното за света увеличение за същия период, според данни на индустрията, обявени от Daily Sabah.
Продажбите на електрически и хибридни автомобили в страната са нараснали с 42% на годишна база, достигайки 21 541 през юли, в сравнение с 15 168 продадени бройки през същия месец на миналата година, показват данните на Асоциацията на автомобилните дистрибутори и мобилност (ODMD).
Освен това данните, споделени от базираната в Обединеното кралство Rho Motion, показаха, че европейските продажби са намалели миналия месец, тъй като блокът въведе мита върху превозни средства от Китай.
"В Европейския съюз MG Motor, собственост на китайската SAIC Motor Corp, се очаква да бъде най-силно засегната от временните мита, наложени на електромобили, внесени от Китай", коментира пред Reuters мениджърът на данни за Rho Motion - Чарлз Лестър.
Лестър подчертава, че въздействието на митата трябва да бъде по-слабо върху Tesla, която може да произвежда в своята фабрика в Берлин, и китайския EV гигант BYD, чието присъствие в Европа остава малко.
Електрическите автомобил, независимо дали са напълно електрически (BEV) или plug-in хибриди (PHEV), продадени в световен мащаб, са били 1,35 милиона през юли, от които 0,88 милиона са били в Китай, където те са се увеличили с 31% на годишна база, показват данните. Продадените PHEV в Китай през първите седем месеца на 2024 г. са се увеличили със 70% спрямо миналата година.
BYD, най-големият производител на електромобили в Китай и в света, отчете увеличение от съответно 13% и 44% в своите глобални продажби на BEV и PHEV през същия период. Миналата седмица данните от индустрията показаха, че половината от всички превозни средства, продадени в Китай през юли, са били или нови чисто електрически превозни средства, или plug-in хибриди. Това е крайъгълен камък, който подчертава колко далеч най-големият автомобилен пазар в света е изпреварил западните колеги в приемането на EV.
Продажбите на така наречените нови енергийни превозни средства (NEV) скочиха с 37% миналия месец спрямо същия период на предходната година, което представлява рекордните 50,7% от продажбите на автомобили, показват данни на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA), цикирани от световните медии.
Продажбите в Европа намаляват
В Европа месечните продажби са намалели със 7,8% през юли, а цифрите от началото на годината са в съответствие с 2023 г. През седемте месеца до юли те са намалели с 12% в Германия, най-големият пазар на електромобили в ЕС.
Продажбите на електромобили са нараснали със 7,1% през юли в Съединените щати и Канада.
"BYD продължи да има рекордни продажби на plug-in хибриди отново този месец, което е ключов фактор, тъй като те имат голям обем автомобили, които продават", казва Лестър.
По думите на експерта електрическите автомобили с удължаващ пробег, както и захранваните с батерии хибридни коли, които презареждат с вграден генератор, също се продават в големи количества.
Припомняме, че през юли ЕС наложи временни мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай. Така BYD е изправен пред мита от 17,4%, Geely от 19,9% и SAIC от 37,6%.