Автомобилите се намират в момент, който изглежда толкова невъзможен, колкото сцените във филмите Fast and Furious, пише Bloomberg.
Само преди няколко години се пишеха некролози за автомобила. Аргументът бе, че милениалите и поколението Z няма да искат да притежават такъв, тъй като все повече и повече от тях се местят в градовете, където има обществен транспорт и услуги като Uber. Нещо повече, притесненията за климатичните промени ще ги откажат напълно.
Тогава дойде пандемията. Сега, когато светът се възстановява, цените на употребяваните автомобили полетяха. В САЩ чакането за изпити за шофьорска книжка се удължи неимоверно. Търсенето в Google за навигация с автомобил расте, докато запитванията за разписанието на градския транспорт намаляват. Изследване на EY сред 3 300 потребители в девет държави посочва, че 32% от тези, които досега не са притежавали автомобил, смятат да закупят такъв през следващите шест месеца. Половината от тях са милениали.
Оказва се, че привлекателността на автомобилите — макар че понесе удар през последните години — е толкова устойчива, колкото и тази на филмите Fast and Furious.
Георгиус Басданис, 32-годишен доктор в Лондон, е сред тези, които отскоро имат личен автомобил. Той купува Mini втора ръка с 10 хил. мили на километража за £11 250. "Ако не беше пандемията, нямаше и да се замисля", казва той.
Басданис живее в апартаментски комплекс, където няма вариант да паркира — единственият шанс е да го прави на улицата, където местата са малко и скъпи. А в пренаселен Лондон много от пътуванията са по-бързи с метрото. Но по време на пандемията всичко това се променя, а качването в обществения транспорт се превръща в ненужен риск.Сега, ваксиниран и изправен пред завръщащите се задръствания, Басданис смята скоро пак да използва метрото, за да ходи на работа. Но няма намерение да продава автомобила.
Усещането за свобода, която автомобилът дава, се изправя срещу властите по света, които се опитват да свалят гражданите от колите, за да намалят задръстванията и замърсяването на въздуха — сериозен здравен проблем дори в развитите държави.
Настроенията сред потребителите не се променят само на западните пазари. В Япония, където преди пандемията над 10 млн. души дневно ползваха метрото, расте интересът към личните автомобили. Броят на издадените книжки през 2020 г. расте за първи път от осем години насам, според местните власти. Голяма част от ръста идва от 20- и 30-годишните японци.
Производителите отговарят на двете притеснения — пандемията и замърсения въздух — с рекламни кампании за новите им електромобили.