Скоростта винаги е била от изключително значение за производителите на суперавтомобили. Сега те се намират насред състезанието на живота си - те трябва да преминат на електричество преди климатичните политики да загасят двигателите им, пише Reuters.
Затова и гиганти като Ferrari и Mercedes-Benz се обръщат като стартъпи като базираната в Оксфорд YASA за експертиза и технологии, с които да разреши уникалните предизвикателства пред електрифицирането на най-бързи и мощни автомобили.
Батериите, поне засега, са изключително тежки, а електромоторите прегряват, ако бъдат подложени на особен тормоз - голям проблем за нишовата индустрия, която получава стотици хиляди долари за леки автомобили, способни да изминат десет обиколки на дадена писа с пълна газ.
През тази година Daimler, собственик на Mercedes-Benz, купи YASA, която разработи електромотор с отлично представяне и тегло от едва 23 килограма - частица от тежащия почти 300 кг V12 двигател във Ferrari.
YASA вече произвежда мотори за Ferrari, Koenigsegg, както и за неназована британска компания. Сега компанията ще доставя и за AMG на Daimler.
На няколко километра от YASA, Saietta също разработва няколко електромотора с водно охлаждане. Но компанията се цели към необятния азиатски пазар на мотоциклети - макар че казва пред Reuters, че е произвела и по-голям прототип и води преговори с един производител на хиперавтомобили, а други два са изразили интерес.
Все пак все още нищо не е ясно и производителите на суперавтомобили ще трябва да инвестират милиарди, за да преживеят изчезването на двигатели с вътрешно горене - без гаранция, че технологиите ще им се отплатят в дългосрочен план.
Теглото е врагът
Супер- и хиперавтомобилите носят огромна печалба, но и производството им изисква много средства.
AlixPartners и IHS Markit изчисляват, че над 152 хил. "луксозни" и "супер луксозни" спортни автомобили с цени между $130 хил. и $13,7 млн. ще бъдат продадени по света през 2021 г., като до 2026 г. техният брой ще нарасне с приблизително 50 процента до 223 хил.
Производителите обаче ще трябва да намерят начин да разработят по-леки и по-мощни батерии. Все още батериите, с които разполагаме днес, не могат да се съревновават с двигателите с вътрешно горене. Заради това те преосмислят и всичко от електромоторите до материалите, от които произвеждат автомобилите.
Моторите, които YASA произвежда, са по-леки и по-ефективни от традиционните цилиндрични мотори. Те се охлаждат и с масло, което осигурява, че са по-ефективни от конвенционален мотор и че не прегряват.
Благодарение на по-високата ефективност, моторът може да увеличи разстоянието, което даден електромобил изминава с до 7 процента, тъй като използва по-малко енергия. От своя страна производителите получават възможността да премахнат част от тежките батерии и да намалят теглото с до десет процента.
Моторите на YASA вече се използват в хибридните модели SF90 Stradale и 296 GTB на Ferrari, както и тестово в AMG. Въпреки че компанията вече е собственост на Daimler, тя няма да спре да произвежда за Ferrari.
Но олекотяването на моторите не е достатъчно.
Мате Римац, главен изпълнителен директор на хърватския производител на хиперколи Rimac, казва, че шасито и тялото на C-Two модела са направени от въглеродни нишки, а батериите са част от структурата на автомобила, с което се пести тегло.
Британският Lotus пък разработва нова платформа, която използва леки алуминиеви сплави, които намаляват структурното тегло на автомобила с 37%. Първите изцяло електрически спортни автомобили от компанията се очакват през 2026 г.
Компанията, собственост на китайската Geely и малайзийската Etika Automotive, ще продава платформата си и на други производители.
Намаляването на теглото и използването на по-ефективни мотори може да е достатъчно за най-заможните купувачи на спортни автомобили, които искат да се разхождат с тях и които е малко вероятно да искат да ги изпробват на писта.
Тези, които искат да се състезават с тях, ще трябва да почакат.
Първо, батериите ще трябва да преминат през истинска революция, за да могат да носят със себе си толкова енергия, колкото един резервоар бензин.