Не са много начините един производител на автомобили да намали разходите си с 40 на сто. Поне в случая на Tesla не говорим за по-оптимизиран софтуер или по-бързи процесори и по-прецизни роботизирани ръце. Говорим за чиста и брутална мощ - като например 9000 тона сила на натиск. Именно такива са възможностите на най-голямата в света леярна преса, която компанията на Илон Мъск използва.

Гигантските машини позволяват замяната на 60 отделни компонента с единичен модул, като така се опростява целият производствен процес. Tesla и техните италиански партньори IDRA са пионери в използването на т.нар гигапреси за изготвянето на цялостни автомобилни шасита от алуминиева сплав. В момента Toyota, GM, Hyundai, Volvo и китайски компании търсят начини да внедрят големите преси в своите производствени процеси.

Мъск: Tesla може да продаде 2 милиона автомобила тази година

Мъск: Tesla може да продаде 2 милиона автомобила тази година

Компанията увеличи приходите с 37% и отчете рекордна печалба за четвъртото тримесечие

Не е случайно, че електромобилите първи използват новата технология - батериите им отговарят за между 25% и 40% от общата цена на возилото. "Трябва да направиш цената на останалото по-ниска", обяснява пред "Ройтерс" главният мениджър на IDRA Рикардо Ферарио. Според него в опростеното производство е ключът за това колите на ток да станат по-достъпни.

Компанията, която е китайска собственост от 2008 г., произвежда гигапреси от 2016 г., като на пазара конкурентите ѝ са както от Европа, така и от Япония и Китай. Флагманът ѝ е Gigapress 9000, която има 9000 тона сила и е голяма колкото къща. Вече се използва от Tesla - за Cybertruck. По-малки модели на същия производител правят възможно производството на Tesla Model Y за 10 часа.

Снимка 606091

Източник: IDRA

По думите на Ферарио IDRA има договори с три автомобилни компании и с още толкова производители на части от първо ниво. Сред тях по информация на "Ройтерс" е Hyundai.

Критиците предупреждават, че залогът е голям - една грешка води до много по-голям брак, но в сегашната ситуация с все по-скъпи суровини бизнесът търси начини да запази маржовете си. Затова и поне засега VW не бързат с внедряването на технологията, а BMW даже не са проявявали интерес към нея.

Tesla инвестира над $700 милиона в американската гигафабрика

Tesla инвестира над $700 милиона в американската гигафабрика

Заводът на автомобилната компания на Илон Мъск се намира в Тексас

Въпреки това според експерти около 80% от производителите вероятно ще използват големи преси за леене под високо налягане през 2035 г. заради икономиите, които те носят.