Зарядните станции за електрически автомобили у нас нарастват, като на този фон по повечето пътища на ЕС те са малко на брой. Това показва нов доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Според проучването, освен че са недостатъчно на брой, голяма част от станциите в Европа не зареждат автомобилите достатъчно бързо. Експертите от ACEA обръщат внимание на европейските законодатели на този двоен проблем, който заплашва да спре навлизането на електромобилите във връзка с гласуването на правилата за разгръщане на инфраструктура за зареждане с алтернативни горива от Европейския парламент.

Шест държави-членки на Европейския съюз не разполагат със зарядни станции на всеки 100 км път, а цели 17 страни имат по-малко от 5  на всеки 100 км. Едва пет държави имат повече от 10 зарядни станции на всеки 100 км.

"Зелени заедно"

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса.

Научете повече тук:

zelenizaedno.bg

Къде сме ние?

Страната ни се оказва сред шампионите по брой на зарядни станции на фона на електромобилите по пътищата, според новия доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители. Данните за България показват, че броят на зарядните станции у нас расте. Към момента се намираме в средата в графиката на Европа със средно 2-3 зарядни станции на всеки 100 км. Увеличението през последните месеци е средно с една зарядна станция на 100 км пътища. 

У нас към момента станциите стигат най-вече, защото на фона на повечето европейски страни, особено по-развитите, наличието на електрически автомобили все още е доста по-малко. 

За жалост, все още в ЕС зее голяма пропаст и между страните с най-много зарядни станции на 100 км пътища и тези с най-малко. Например, в Нидерландия има по една зарядна станция на всеки 1,5 км път, докато в Полша, чиято територия е осем пъти по-голяма, има едва една зарядна станция на всеки 150 км.

Снимка 594112

С най-развита зарядна инфраструктура са Нидерландия, Люксембург, Германия и Португалия, а с най-слабо развита са Гърция, Кипър, Литва, Латвия, Полша и Естония

За да се постигнат целите за намаляване на въглеродните емисии, продажбите на електромобили трябва значително да се повишат във всички страни членки на ЕС, категорични са от ACEA.

"Ако искаме да убедим гражданите в Европа да преминат към електрически коли в следващото десетилетие, зареждането на тези коли трябва да е лесно, както зареждането с гориво днес", коментира пред международните медии генералният директор на ACEA Сигрид де Врис. Той подчертава, че "хората не трябва да пътуват с километри, за да намерят зарядна станция, нито пък трябва да чакат безкрайно, за да заредят колата си".

Скоростта на зареждане

Скоростта на зареждане също е голям проблем за Стари яконстинент, посочват от ACEA, тъй като бързите зарядни станции (с мощност над 22 kW) са само малка част от общия брой.

Колко зарядни станции за електромобили има в България?

Колко зарядни станции за електромобили има в България?

Инфраструктура за зареждане на електромобили продължава да се изгражда най-вече от шепа ентусиасти и компании

Действително едва една от седем от всички зарядни станции в Евросъюза са за бързо зареждане. Останалите са с мощност до 22 kW и не зареждат автомобилите с приемлива скорост.

Евродепутатите настояват, че зарядните станции следва да бъдат на разположение на всеки 60 км

За да стане Европейският съюз наистина неутрален по отношение на климата, Европейският парламент настоява за станции за зареждане с електроенергия на всеки 60 км, станции с водород на всеки 100 км и за по-малко емисии от кораби. През октомври ЕП прие позицията си относно проекта на законодателство на ЕС, чиято цел е да се стимулира разполагането на станции за зареждане с електроенергия и алтернативни горива (като водород) за автомобили, камиони, влакове и самолети и да се подкрепи навлизането на устойчиви превозни средства. 

Членовете на Европеарламента определиха минимални задължителни национални цели за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива. Държавите членки ще трябва да представят своя план относно начините за постигането на тези цели до 2024 година.

И така, съгласно приетия текст, до 2026 година следва да има поне една електрическа зарядна станция за автомобили на всеки 60 км по главните пътища на Европа. Същото изискване ще се прилага за камиони и автобуси, но само за основните пътни коридори по мрежата на ЕС TEN-T, където трябва да бъдат разположени по-мощни станции. Ще има някои изключения от правилата за най-отдалечените региони, островите и пътищата с много малък трафик.

В момента в ЕС има 377 000 станции за зареждане. Това е наполовина по-малко от количеството, което би трябвало да бъде постигнато, ако страните-членки бяха изпълнили обещанията си от по-рано. Европа трябва да се справи с тази пречка пред декарбонизацията и бързо да въведе инфраструктурата за алтернативни горива. Само така "Зеленият пакт", имащ за цел намаляване на въглеродните емисии, ще бъде постигнат.

Китай тотално доминира глобалния пазар на батерии за електромобили

Китай тотално доминира глобалния пазар на батерии за електромобили

Въпреки усилията на Съединените щати и Европа да увеличат местното производство на батерии

Инвестирайки €58,8 милиарда в научноизследователска и развойна дейност годишно, автомобилният сектор е най-големият частен принос в Европа за иновации, като представлява 32% от общите разходи на ЕС.

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil.