Истински мед за едните и истински възможности за реализация - за другите: пчеларството е страхотен пример за това, че когато нуждите на потребители и производители имат еднаква тежест, накрая печелят всички. Българският стартъп Pollenity вече повече от 7 години свързва търсенето с предлагането и разработва технологични решения за по-здрави пчелни семейства. Компанията от няколко месеца успешно работи и на румънския пазар, като няма ясно изразен конкурент на него.

Северната ни съседка е един от най-големите производители на мед в Европа.

За какво става въпрос

Българската компания "Бии Смарт Текнолоджис", по-позната с бранда Pollenity, съществува от 2015 г. Нейна е платформата "Истински мед", която позволява на пчеларите да продават продукция с гарантирано качество и произход на честна цена.

Производителите използват технологията на компанията, с която се следи в реално време състоянието на пчелите във всеки кошер.

Потребителите могат както да пазаруват от онлайн магазин, така и да изберат абонаментна услуга за доставка на мед или даже да "осиновят" кошер. Различни български компании също подкрепят инициативата.

"Истински мед" организира и обучения за тези, които искат да отглеждат пчели.

Производството на пчелен мед в ЕС е намаляло с 40%

Производството на пчелен мед в ЕС е намаляло с 40%

Под въпрос е оцеляването на 10 млн. кошера и 650 хиляди пчелари

Оттатък Дунава

"Компанията ни вече оперира в цяла Европа, като имаме осиновители на кошери и партньори в Германия, Австрия, Белгия и други, но в Румъния изградихме копие на нашия бизнес модел в неговата цялост. Предлагаме на румънските граждани възможността директно да инвестират в подобряването на румънския пчеларския сектор", коментира пред Money.bg основателят и изпълнителен директор на Pollenity Сергей Петров.

Работата по проекта започва през миналата година след стратегическо проучване. Към момента има подписани договори с 9 производителя, с които работи местен екип. Има работеща верига от пчелари, дистрибутори и логистични партньори.

Снимка 614111

Източник: Pollenity

От декември работи локален сайт за румънския пазар със социални канали, като те са достигнали до близо 250 000 души, а посетителите на онлайн магазина през първото му тримесечие са около 10 000.

На територията на Румъния Pollenity вече има и партньорски компании с ESG насоченост - местните клонове на HiPP и Nestle са осиновили кошери. По думите на Петров интересът на румънския бизнес е сериозен.

Местни особености

"Пазарът на пчелен мед в Румъния е по-регламентиран и осветлен, което води до адекватна цена на едро и по-устойчиви пчеларски операции от страна на нашите партньори", отбелязва изпълнителният директор на Pollenity. По думите му спомага и "широката приемственост на иновациите и онлайн търговията от страна на румънците".

Петров допълва, че е видимо желанието на градските хора да създадат директна връзка с производителя на мед и да образоват себе си и семействата за важността на пчелите - нещо, което стои по сходен начин и в България. В Германия по думите му по-голям акцент за хората са качеството на продукта и прозрачността във веригата на доставки и затова доказаната история на истинския мед там е голямо предимство.

Част от екипа на Pollenity: Владимир Василев (вицепрезидент по продажбите), Стефани Димитрова (вицепрезидент по оперативната дейност) и Сергей Петров (основател и изпълнителен директор)

Източник: Pollenity

Част от екипа на Pollenity: Владимир Василев (вицепрезидент по продажбите), Стефани Димитрова (вицепрезидент по оперативната дейност) и Сергей Петров (основател и изпълнителен директор)

"Разбира се, важно е да не променяш успешния бизнес модел, но същевременно е важно и да бъдеш гъвкав до степен, която ти позволява да разбереш максимално кое кара клиентите ти да предпочитат твоят бизнес и да акцентираш върху обслужването на техните нужди по нов и уникален начин", коментира още той.

От друга страна, признава, че навлизането на чужд пазар при наличие на единна валута би било значително по-гладко, "но, уви, за това ще трябва да почакаме".

Нацията на пчеларите бие аларма: пчелите правят десет пъти по-малко мед заради климатичните промени

Нацията на пчеларите бие аларма: пчелите правят десет пъти по-малко мед заради климатичните промени

"Хората смятат, че това не ги засяга - че е просто някакъв политически проблем относно устойчивостта. Но проблемът е пред всички нас"

Какво предстои

След първите продажби за частни и корпоративни клиенти, основната цел за Pollenity в Румъния до края на годината ще е завземането на пазарен дял.

Технологичната платформа на компанията също ще започне да се предлага, но по отношение на нея амбициите са по-дългосрочни: "Имаме планове да предлагаме технологични решения на румънския пазар като за целта обособяваме Beebot като отделен бранд, но до края на тази година сме основно фокусирани върху прилагането на модела "Осинови Кошер", тъй като там търсенето е далеч по-високо".

А кошери за осиновяване не липсват - страната произвежда по около 20 000 тона мед годишно. Това определено е пазар, на който българската компания има огромно поле за растеж.