Хитовото китайско приложение за пазаруване Temu "стъпва" сериозно в Европа - като иска да спечели не само клиентите, но и производителите на Стария континент. Пред Money.bg представител на платформата беше категоричен, че нейният растеж не е резултат от нарушаване на правилата и е готова на диалог с властите и регулаторите по света.
Temu официално е в България от август 2023 г. и, без да дават по-конкретни данни, от компанията оценяват позитивно "положителния прием от страна на българските купувачи". Комбинацията от много ниски цени на стоките и бърза доставка на поръчките превърна Temu и нейният голям конкурент Shein в едни от най-използваните приложения за пазаруване не само у нас, но и в глобален мащаб.
Не е само за китайски стоки
Как тогава се постига този резултат? "Temu свързва купувачите директно с производителите, като елиминира свързаните с тях надценки и разходи. (...) Заради големия мащаб на поръчките, генерирани от платформата ни, Temu помага на производителите да постигнат икономии от мащаба (...) Използваме различни методи на доставка, включително по въздух, море и по суша, като избираме най-ефективният вариант на база на продукта и неговата дестинация", обяснява говорителят на платформата.
Именно в тази връзка вече някои от търговците в Temu имат възможност сами да управляват логистиката си и да изпращат продукти от складове в европейски държави. Не само това, но платформата иска и да излезе от наложения си имидж на място единствено за покупка на китайски стоки: "Вече приемаме европейски търговци с необходимите лицензи на избрани пазари, които да продават в нашата платформа. Квалифицираните продавачи имат възможност да управляват сами логистиката си, включително доставката на продукти от местни складове и обработката на върнати стоки".
Temu вижда в това възможност за растеж за местните компании. От нея биха могли да се възползват и фирми от България. Дали и, ако да - колко са го направили към момента от платформата не казват.
Истински растеж или задушаване на конкуренцията?
Възходът на големите китайски платформи обаче беше съпроводен и с критики. Според някои бизнес организации агресивната експанзия е на загуба и единствената ѝ цел е да изхвърли от пазара локалните и международните конкуренти.
Затова и, например, у нас се чуха призиви да се свали прагът за обмитяване на пратките от трети страни - към момента той е 150 евро, а при Temu всяка покупка над 25 лева е с безплатна доставка, т.е. за по-голямата част от поръчките вероятно не се плаща мито.
"Растежът на Temu не зависи от политиките de minimis (по отношение на обмитяването - б.р.). Ние сме отворени за промени, които са в полза на потребителите и се ангажираме да спазваме местните разпоредби на всички пазари, на които работим", коментира пред Money.bg говорителят на платформата.
Макар да отказа да отговори на въпроси, свързани с финансовите и оперативните показатели на платформата, той беше категоричен, че Temu постига конкурентни цени "без да работи на загуба" и като следва добрите бизнес практики и местните регулации.
Евтино и/или безопасно
Качеството и безопасността на предлаганите стоки в Aliexpress, Temu и Shein е друга голяма тема. Често цитирано е проведено в Южна Корея изследване, което е установило наличието на токсични химикали като диоксан, фталати, олово и формалдехид в 144 продукта, предлагани от шопинг приложенията.
"ЕС много трудно може да проследява качеството на продуктите от Китай, особено когато става дума за продажба през дигиталните платформи. Купувайки директно от тези търговци, влизаме във връзка, без тя да е проследена от европейските институции, което им отнема възможността те да осъществят нужния контрол", коментира в телевизионно интервю през лятото създателят на платформата "Ние потребителите" Габриела Руменова.
От Temu заявиха пред Money.bg, че "търговците, които искат да продават в нашата платформа, трябва да спазват стандартите за безопасност, а ние изискваме подходяща документация, извършваме проверки на място и непрекъснато наблюдаваме платформата си за несъответстващи продукти", а освен това и се реагира на потребителски сигнали.
Именно ангажиментите по линия на качеството и безопасността са поне толкова важни, колкото и богатия избор на стоки и търговци, за да бъдат шопинг платформите нещо повече от онлайн еквивалент на магазините "Всичко за 1 лев". А амбициите на Temu очевидно са много по-големи.