След близо три години развиване на бизнеса на популярния в Ню Йорк Yumpling- бърза храна на колела, основателите му Кристофър, Джефри Фън и Хауърд Йеон бяха готови да разширят бизнеса си и да открият ресторант в Куинс, тази пролет.

Тайванско-американският ресторант трябваше да се отвори през ноември 2019 г., но неуспехът по време на изграждането му, отложи откриването му до 17 март 2020 г.

"До края на февруари бяхме в екстаз, защото най-накрая всичко за ресторанта беше готово", казва Йеон пред CNBC Make It. Колкото по-близо бяхме до деня на отварянето обаче, толкова повече ескалира пандемията.

На 12 март кметът Бил де Блазио обяви извънредно положение в Ню Йорк, а баровете и ресторантите трябваше да съкратят наполовина капацитета си за посрещане на клиенти. До 15 март Де Блазио обяви, че ресторантите ще бъдат ограничени само до услуги за доставка.

Приблизително по същото време собствениците на Yumpling забелязват рязък спад в продажбите си от бизнеса с камиона, който предлага обяд в Манхатън и Бруклин от 11:30 ч. до 14:30 ч. всеки работен ден.

Преди пандемията те сервират до 1800 кнедли и имат около 300 клиенти по време на тричасовата смяна. В петък, 13 март, те продават около 150 кнедли и обслужили по-малко от 50 клиенти.

Спадът не беше постепенен, припомня си Йеон. "Всичко беше нормално преди този петък - и тогава продажбите се сринаха", казва той. "Дотогава всъщност не успяхме да разберем колко е сериозно", каза още той.

По-малко от седмица по-късно спират изцяло дейността си. Голяма част от нюйоркчани работят от вкъщи и те няма да имат достатъчно клиенти, за да могат да поддържат разходите.

Що се отнася до ресторанта, "уцелихме лош момент", казва Йеон. "Напълно готови сме с изграждането. Инвестирахме пари в инвентар, обучихме персонала си - но сега не можем да отворим."

Положението им се усложнява и от спецификата на типът кухня, която Yumpling сервира, казва той. "Едно от големите негативни неща за нас в момента е, че ние сме тайвански ресторант. Тъй като коронавирусът е с произход от Китай, много хора са предпазливи към азиатската храна и азиатския бизнес."

Отказват се и от доставките

Тримата решават да не предлагат доставка. "Вероятно би ни струвало повече пари, отколкото просто да не правим нищо, защото ще трябва да наемем поне временен персонал", казва Йеон. "Това, комбинирано с факта, че сме азиатски ресторант, повишава съмнението дали ще ни провърви с доставките", заяви той.

В момента те нямат клиенти, но имат много разходи, като най-големият от тях е наем за ресторанта. Те са били състояние да задържат повечето от служителите си на заплата до края на март, но сега всичко се промени и "всички са безработни, докато не да започнем да се възстановяваме отново", казва Йеон. Той се опитва да помогне на служителите си възможно най-много, като им изпраща информация за безвъзмездни средства за работниците в хранително-вкусовата промишленост и всякакви ресурси за финансова помощ.

Нито един от тримата съоснователи не печели нищо. "Докато ресторантът не се отвори, ние тримата оставаме без работа", казва Йеон. "В момента живеем от личните спестявания."

Опит за спасяване на бизнеса

Вариантите им са мрачни. "Ние кандидатстваме за всичко, което в момента предлага пакетът за стимулиране", казва Йеон, включително програмата за защита на заплатите, която предоставя до 10 милиона долара за опрощаеми кредити за малки предприятия, засегнати от пандемията.

Въпреки това, като много малки фирми, Yumpling не получил пари от първоначалния кръг на финансиране, който изтече на 16 април. Сенатът одобри допълнителни 310 милиарда долара, но и тези пари вероятно вече са изразходвани.

Основателите на Yumpling са кандидатствали за заеми с ниска лихва, но не са имали късмет. "Почти всеки бизнес кандидатства за заеми в момента, така че просто трябва да изчакаме", казва Йеон. "Големите банки да дават приоритет на най-големите си клиенти."

Освен това заемът с ниска лихва е само опция за бизнеса, казва Йеон. "За нашия ресторант няма да има кредитори, желаещи да заемат пари, тъй като той все още не е отворен и няма продажби", каза той.

Ако можеше да се върне назад и да си даде бизнес съвет преди пандемията, той заявява важността от наличието на средства. "В ресторантьорството абсолютният минимум, който би трябвало да заделяте, е разходите за три месеца", казва той. В един момент те разполагат с достатъчно пари в брой, за да покрият разходите за шест месеца, но използват по-голямата част от тях по време на четиримесечното закъснение, при отварянето на ресторанта.

"Никога не боли да играете безопасно", казва Йеон. Междувременно той и неговите съоснователи се опитват да останат позитивни. "Ние сме доста уверени, че ресторантът ще се справи добре", казва той. "Ако имаме някакъв успех, подобен на успеха, който имаме с камиона за храна, надяваме се, ще бъде добре, но това е голямо "ако". Никой не знае колко дълго ще продължи това."