"Труден". Така е може би най-краткият начин да определим българския застрахователен пазар - с голяма конкуренция, относително малка популярност на застраховките отвъд задължителните и огромен процент хора, които не се превръщат в клиенти заради ниска информираност или по финансови причини. Сега предстои дебютът на нов играч, който идва с амбицията да промени ситуацията.
"Нов" в случая е само за застрахователния пазар - както личи от името на дружеството, "МФГ Инс" ЕАД, която получи лиценз от Комисията за финансов надзор на 9 февруари, е част от групата на "Мениджмънт Файненшъл Груп" (MFG). Тя предлага финансови и кредитни продукти у нас, както и на пазари като Румъния, Полша, Испания и Хърватска. В групата влизат познати имена като Easy Credit, Бяла Карта, Viva Credit, iuvo и много други.
Тепърва ще разберем под какво име ще видим компанията на пазара. "Работим усилено в посока МФГ Инс ЕАД да стартира работа с клиенти до 3-4 месеца. Подготвяме се и за представянето на бранда, под който ще оперираме и неговото популяризиране в най-скоро време", обяснява пред Money.bg изпълнителният ѝ директор Петър Дамянов, който е и финансов директор на цялата група.
Потенциалният клиент е ясен
След близо 18 години развитие във финансовите и кредитните услуги с 450 локации в различни държави и 200 000 клиенти, защо MFG решава да навлезе в застраховането и по какъв начин планира да се пребори за мястото си на пазара?
Дамянов насочва вниманието именно към хората, които в момента групата обслужва и познава: "Работим вече близо 18 години с т.нар. sub-prime сегмент. Това са хора, които са в доста по-голям риск от финансово несправяне в критични ситуации: загуба на имущество, злополуки, заболявания. От друга страна, именно това са и хората, които са по-слабо информирани за същността и ползите от застрахователните продукти".
Данните на групата показват, че много малко от тези хора си правят незадължителни застраховки, като причините не са само финансови. 88% от тях са със средно или по-ниско образование, което дава отражение и върху финансовата им култура.
Източник: MFG
"Нашият застрахователен лиценз е именно отправната точка за развитие на този сегмент с комплексни ползи - разширяване на пазара на застрахователни услуги като цяло, повишаване нивото на финансова култура на sub-prime потребителите с произтичащите от това индивидуални, но и обществени ползи. Не на последно място, MFG ще повиши потребителската стойност на пакетни финансови продукти, улесняващи разплащания, застраховки, пазаруване и достъп до финансов ресурс", категоричен е Дамянов.
За него застраховането е позната територия - той напомня, че има 7-годишен опит в мениджърския екип на MetLife.
Портфолио според аудиторията
Профилът на клиентите на компаниите на MFG със сигурност е фактор и за продуктите, които влизат в нейния лиценз, издаден от КФН:
- "Кредит Сигурност" по клас застраховка "Злополука";
- "Кредит Сигурност Плюс" по клас застраховка "Разни Финансови Загуби";
- "Спокоен път" по клас застраховка "Помощ при пътуване";
- "Закрила на Дома" по клас застраховка "Пожар и природни бедствия";
- "Защитен си" по клас застраховка "Злополука".
"Ще работим само с физически лица", подчертава директорът. Как обаче ще стигнат до тези лица? Още в официалното съобщение на групата се посочва, че структурите ѝ в страната "ще са директен канал за разясняване на ползите от общото застраховане", но Дамянов допълва, че ще работят както със собствената мрежа, така и с външни партньори.
Макар по думите му sub-prime клиентите да държат на директния контакт с консултантите, новата застрахователна компания ще търси решения на проблемите на сектора и чрез модерните технологии.
"Дигитализацията на застрахователния пазар изостава сериозно от тази на други сектори от финансовата сфера. Това се отразява сериозно на предоставяните услуги, а от там и на по-масовото навлизане на застрахователните продукти в ежедневието на гражданите. В групата на MFG разполагаме със сериозен технологичен потенциал в лицето на нашия ИТ хъб Smart IT, където работят над 120 висококвалифицирани и опитни ИТ експерти и планираме да впрегнем този ресурс за ползите на дигиталната трансформация на сектора", обяснява той.
Част от здрава екосистема
Според Петър Дамянов на първо място сред конкурентните предимства на новия застраховател е устойчивата финансова стабилност на MFG. "Добрите финансови резултати и растеж, финансиран преимуществено от реинвестиране на печалбите и ограничено използване на външно финансиране, дават отлична капитализация на MFG, което е гарант за финансовата стабилност на застрахователното дружество, което учредяваме", заявява той.
Затова и групата ще използва своята експертиза, за да пакетира продуктите на различните си компании според предпочитанията на клиентите.
През следващите месеци ще стане ясно не само как точно ще се казва застрахователната компания на MFG, но и дали ще успее да приложи своята стратегия за навлизане на пазара именно чрез най-слабо обхванатите до момента потенциални клиенти.