Петър Статев e предприемач, бизнес ангел и ментор в сферата на ИКТ. Завършил е магистратура по "Телекомуникации" в ТУ София, както и програми и курсове в НБУ и Европейския софтуерен институт.

Съосновател и главен изпълнителен директор на българската компания "Смартком". Той е съосновател и председател и на УС на Фондация "Клъстер за Информационни и комуникационни технологии" и съучредител на "Българската асоциация на софтуерните компаниите" (БАСКОМ).

- Г-н Статев, да започнем с няколко думи за "Смартком". С какво се занимавате, колко души работят в компанията и на кои световни пазари присъства тя?

- "Смартком" е създадена през 1990 г. и има над 30 г. опит в професионалните телекомуникации и електрониката. Работим с телеком оператори в цял свят и създаваме за тях решения в различните части на техните мрежи. Дейността ни се развива от Тихоокеанския регион, където имаме проекти в Австралия, Сингапур, Япония, Тайван, до цяла Европа, Африка и Близкия Изток.

Макар и по-рядко, работим и в Съединените американски щати, където предоставяме много специални решения, а именно създаването на възможности за супер бързи връзки чрез подводни кабели по целия свят. Инженери от "Смартком" участваха в екип на водещия американски производител Инфинера, който постигна световен рекорд по скорост на предаване на данни при подводния кабел между САЩ и Европа. За нас това е от огромно значение, защото дава потвърждение, че нашите момчета и момичета, от гледна точка на технологични познания и опит, наистина са на върха.

До 2019 г. "Смартком" бе от порядъка на 180 души. Тогава наш клиент пожела да купи дейността на един от специализираните екипи във фирмата. Сега те са най-бързо растящият екип в сферата на микроелектрониката в България и вече са близо 400 души. В момента "Смартком" има 80 служители, като имаме дъщерни дружества в Лондон и в Истанбул.

- Кои са най-големите пречки, пред които се изправяте в момента?

- Към настоящия момент ни затруднява пандемията. Както споменах, нашите екипи работят по целия свят, а на днешно време да се пътува е изключително трудно и скъпо — един PCR тест в Швейцария е 220-230 франка. Когато трябва да се направи няколко пъти, сами може да сметнете какви затруднения създава на такъв тип бизнеси като нашия. Да не говорим, че има някои дестинации, в които има задължителна карантина при влизане. И всъщност това ни провокира вече да изграждаме мрежа от партньори, които надлежно обучаваме, най-вече в Африка, където пътуването е най-трудно. Предстои да го направим и в Близкия Изток. Имаме вече такъв в Египет и в Нигерия, а в момента работим по установяването на партньор в Рияд.

- Наскоро инвестирахте в нова система за управление на бизнес процесите. Как тя играе роля в плановете Ви за разширяване и доколко наличието ѝ е предпоставка за ускорение на растежа?

- Ако трябва да бъда честен и откровен, без професионално решение по управление на фирмата ние не можем да продължим да растем.

Ще ви дам един сценарий, за да може да си представите какви задачи решаваме. Има три наши фирми, които работят съвместно по глобални проекти, имаме няколко партньора, и изпълняваме проекти, в които наши инженери трябва да посетят над сто места в рамките на 3-6 месеца. Представете си, това са десетки екипи, които пътуват по целия свят: самолетни билети, хотели, коли под наем, материали, внос и износ на оборудване — и всичко това трябва да бъде контролирано в реално време. Защото ако не си контролирате разходите, има шанс да загубите, а не да спечелите.

В съвременния бизнес извън България, когато работите на свободния пазар и с обществените поръчки, вие не може да си позволите да се занимавате със странични дейности, да не бъдете конкурентни, тоест, трябва много точно да управлявате бизнес процесите и разходите. И когато е толкова сложно, с екипи, които пътуват по целия свят и които в реално време консумират различни класове услуги, няма начин да го направите, без да имате една напълно интегрирана електронна система за управление на бизнеса.

Така че въпросът за нас не бе "Дали?", а коя система да изберем.

Ние повече от две години търсихме - една година създавахме функционалните изисквания и още една година бяхме в частно-тръжна процедура, в която поканихме над десет производителя на системи за управление на бизнеса — и български, и чужди. В крайна сметка се спряхме на продукт на SAP - Business ByDesign. Вярваме, че това е решението, което ще ни даде възможност да управляваме по-прецизно бизнеса си.

Когато си на големия пазар, професионализмът и прецизността са основен фактор в това да бъдеш конкурентен и печеливш.

Проучихме всичко налично на пазара. За съжаление, нито един български доставчик на подобен клас софтуер няма такова напълно интегрирано решение. Има фирми, които правят едно, второ, трето, но нямаше нито един, който можеше да отговори на нашите изисквания за пълна дигитализация на управлението на процесите. Останаха само големите, които помолихме да направят пилотни проекти за нас, за да видим коя система ще отговори на очакванията ни. В крайна сметка безапелационен победител в нашето почти едногодишно състезание беше SAP — и по-точно платформата Business ByDesign, защото те имат още две решения, SAP S/4HANA и Business One, но първата е за много по-големи компании, а втората за по-малки. А, както казах, ние растем, така че всъщност това бе победителят, който ни предложи всичко, което ни трябва от функционална гледна точка.

- Какви са специфичните нужди, на които търсихте отговор?

- На първо място консолидирането на бизнес процесите на дружествата, които са както в Европейския съюз, така и извън него. Едно от дъщерните ни дружества е в Турция, а един от партньорите ни е в Египет — извън ЕС. Другото ни дружество е във Великобритания — също вече извън ЕС. Тук възниква интересният въпрос за консолидиране на резултати, когато говорим за различни регулации и правила за счетоводство.

Вторият фактор бе наистина интегрирано решение, което да включва компоненти, позволяващи дигитализацията на всички процеси в една фирма.

Въпреки че "Смартком" не е голяма компания като брой служители, всъщност има доста сложни структури и бизнес процеси. Досега споменах само звеното, което се занимава с инженерингови дейности по цял свят, но "Смартком" е уникална и в друго отношение — откакто е създадена, тя поддържа и направление, което създава продукти в България. И един от големите ни успехи е, че ние, на местния пазар в България, успяхме да изместим водещи азиатски вендори от един специфичен сегмент в телеком бизнеса (бел. ред. - при домашните рутери). Разбира се, ние не само разработваме тези устройства, но и ги произвеждаме, както и се налага да ги сервизираме. И когато имате няколкостотин хиляди устройства, продадени и работещи в мрежата на вашите клиенти, тогава въпросът за проследяването и осигуряването на сервизирането на такова количество устройства, само по себе си е предизвикателство.

За "Смартком" най-важното е, че решението SAP Business ByDesign всъщност представлява резултат от колективния ум и опит с такъв клас фирми като нашата. Като човек, който управлява бизнеса, за мен това е най-важният аспект. Защото когато едно решение се прави от локална малка или средна софтуерна фирма, в много голяма степен, то се базира и концептуално, и прагматично на опита, който е консолидирала тя - на опита от локалния пазар.

Тъй като "Смартком" работи на глобалните пазари, ние срещаме предизвикателства именно от това, че работим на тях. Давам ви един пример: купувате материал от Испания. Как той се съотнася към правилата за възстановяване на ДДС, например? И ред други такива детайли, но, както се казва, "дяволът е в детайлите". И тогава всъщност се вижда предимството на Business ByDesign на SAP, защото инструментариумът, който компанията е развила в това решение, не решава един-единствен проблем, а консолидира опита на хиляди такива технологични и инженерни фирми като нашата. И платформата е създадена от хора, които са минали през решаването на подобен проблем.

- Какви са очакваните резултати и ползи от внедряването на новата система? Ще помогне ли за намаляване на разходите?

- За нас най-важното е да имаме система, за която сме сигурни в дългосрочен план, че няма да остане без поддръжка и развитие. До тази година използвахме ERP система, написана от българска компания по наше задание. Но тази фирма реши да си смени профила и вече не я поддържа. И това е проблемът с избора на продукт от малък доставчик. Вие може да си купите нещо точно като за вас, но проблемът е, че не сте сигурни докога ще съществува продуктът и докога ще има поддръжка.

Избирайки доставчик като SAP, до много голяма степен решаваме риска с това и си осигуряваме през следващите поне десет години системата да се развива и поддържа и да ни носи повече ползи.

Втората полза е, че благодарение на пълната интеграция на всичко случващо се във фирмата, мениджмънтът на компанията може в реално време да види изоставаме ли, напредваме ли, има ли шанс да има недостиг на определен материал, или не. На днешно време това е свръх важно поради тоталното разстройване на логистичните вериги в целия свят.

Ако преди две години, преди пандемията, имахте компонент, който липсва и изведнъж се сещате за него — обаждате се и го намирате. Но сега има компоненти със срок на доставка 6, 9 и дори 20 месеца. В такава ситуация не може да си позволите да откриете, че нещо липсва, чак когато ви потрябва.

Ако открием сега, че един компонент, нужен за след няколко месеца, липсва, ние можем да го поръчаме и той да дойде, и то на добра цена. Ако се сетим в последния момент, то сигурно ще платим двойна, тройна или сигурно още по-висока цена.

Този инструментариум ни позволява достатъчно точно и прецизно да планираме. Първо, да правим мониторинг на доставките по текущите проекти, но също така и да планираме и да управляваме риска в близко бъдеще. От тази гледна точка, сигурно ще можем един ден да направим равносметка за финансовите ползи от внедряването.

Не бих се фокусирал върху спестяването, а върху това решението да ни позволи да бъдем конкурентни чрез прецизното изразходване на материали, време и най-важния ресурс - хората.

Както гласи популярната поговорка, "Не може да подобрите нещо, ако не го измервате". Така не може да развивате бизнеса, ако не го контролирате постоянно, в реално време и в детайли. Това ще ни позволи да бъдем конкурентни на пазара и нещо повече: да защитаваме веднъж направените оферти към клиентите си. Защото на днешно време, това не е лесно.

Имаме клиенти, с които правим договори за следващата година. Но ако още сега не решим въпроса с цените и не придобием необходимите материали и компоненти, кой може да каже какви ще бъдат цените им втората половина на следващата година? Никой.