Българският производител и дистрибутор на био храни в Европа Smart Organic ("Смарт органик") планира увеличаване на капацитета на основните си линии за производство на барове и курабийки. Повече за предстоящите инвестиции на компанията и за това какви са тенденциите на пазара ще ни разкаже изпълнителният директор на "Смарт Органик" Яни Драгов.
- Г-н Драгов, "Смарт органик" отчита 30% ръст на приходите през 2021 г. На какво отдавате този резултат? Смятате ли, че трендът ще се задържи и през тази година?
- Това, което наблюдавахме като тенденция по време на пандемията, е, че хората обърнаха повече внимание на качеството на храната, която консумират. Ръстът на органичните храни, който ние имаме като водещ производител, беше потвърден и от водещ ритейлър по време на събитието "Отговорни производители".
През 2021 година лансирахме на пазара много хитови продукти - капки от веган шоколад, барчета Roobar, покрити с розов и бял шоколад, Курабийки Kookie Cat с шоколад, богато портфолио от тахани и други. Новите продукти се радват на голям интерес не само на българския пазар, но и в Европа, особено на водещия ни експортен пазар Германия.
Имахме голям фокус и на развитието на онлайн продажбите, като тотал ръстът е 40%, а на smartorganic.com, който е насочен основно към експортен пазар, реализирахме ръст над 100%.
Изпълнителният директор на "Смарт Органик" Яни Драгов
- Как се отразява продоволствената криза породена от войната в Украйна на бизнеса ви? Как се справяте с недостига на суровини, ако изпитвате такъв?
- "Смарт Органик" внася почти всички суровини за производството си самостоятелно, като нашите доставчици са от 7 континента. Имаме директни алтернативни доставчици на всички органични суровини. Някои от суровините, като суперхраните обаче, увеличиха цените си в резултат на световния интерес към продукта, както и в някои случаи и поради лоша реколта. Ние се опитваме благодарение на развитата си мрежа доставки да работим много ефективно по отношение на намиране на най-добра цена в световен мащаб.
- Какъв е делът на суровините от български произход, които влагате в продуктите си какви са те?
Голяма част от суровините ни са от страни извън България, защото ние сме водещ вносител за Европа на някои екзотични суперхрани. Така че за последната година делът на българските суровини е малко над 5%, като всички органични продукти, които са налични в България, закупуваме от тук - в ТОП продуктите с български произход са череши, бадеми, орехи, ябълки и коприва.
- Ще ни разкажете ли за фабриките, които планирате да създадете и за инвестициите в съществуващите производствени линии?
- Втората ни складова и логистична база е почти готова, като тя е непосредствено до настоящата в район Княжево в София. Там ще преместим логистичната си база с цел по-добра оптимизация на процеса производство-логистика.
Планираме увеличаване на капацитета на основните ни линии за производство на барове и курабийки поради засиления интерес и очаквания ръст на продажбите.
Буквално преди дни беше лансиран на пазара един наистина хитов продукт, на който на европейския пазар почти няма био алтернатива - Nut Butter Cups - или пралини с кокосова захар, веган шоколад и пълнеж от фин тахан, като планираме увеличаването на портфолиото от продукти с веган шоколад. В Европа над 70% от продажбите на снакс са на сладки продукти, така че в развитието на портфолиото си следваме тази тенденция.
По отношение на третото предприятие в Божурище, веднага след като имахме "зелен" старт с получения сертификат за Инвеститор Клас В, закупихме земята и сме в процес на интензивно проектиране, като планираната инвестиция е за над 5 млн. лева.
- През февруари "Смарт органик" придоби 100% от Amigos Internternational. Каква беше целта на сделката? Планирате ли други придобивания?
- Пазарите в Западна Европа - Германия, Холандия, Франция, Италия, Белгия, са с много висок дял на потребление на органични храни и обемите на тези пазари са наистина огромни. По тази причина ние се опитваме да скъсим веригата на достигане до крайния потребител, за да можем от една страна да удовлетворим по-добре очакванията му и от друга да разширяваме собствената си дистрибуционна мрежа.
Ще продължим мисията на компанията Amigos International с фокус върху продукти, които оказват положително въздействие върху Планетата. Пример за такъв продукт е био аренга захарта Red Ape, която се добива от диворастящите аренга палми в дъждовните гори на о. Джава в Индонезия. Добиването на захарта осигурява доход на местните фермери и предотвратява изсичането на горите и заменянето им с моно култури, което оказва пагубно влияние както върху климата, така и върху популациите на орангутаните на острова.
- Продуктите ви се предлагат в повече от 60 страни по света. Къде търговията ви върви най-добре?
България остава наш основен пазар, тъй като го познаваме най-добре и имаме много директна връзка с крайния потребител. Много добре се развиват продажбите ни и на основния ни експортен пазар Германия, където реализираме 40% от износа. Стабилен ръст имаме и на пазара в ОАЕ, където Dragon Superfoods е най-популярният ни бранд.
Развитието на марки на западните пазари изисква много големи инвестиции, което дори за компания с нашия машаб е предизвикателно от финансова гледна точка, особено поради факта, че портфолиото ни е диверсифицирано в 4 основни бранда - Roobar, Kookie Cat, Dragon Superfoods и Bett"r.
Имаме нова стратегия да се фокусираме на един от нашите брандове на всички европейски пазари, като първо ще се насочим към развиването му в Германия.