Световният пазар на предмети на изкуство е нараснал с 3% през 2022 г., според годишния доклад на Art Basel и UBS Global Art Market Report, съобщава MarketWatch.
През 2022 г. продажбите на предмети на изкуство (картини, скулптори и т.н.) в света възлизат общо на 67,8 милиарда долара, надминавайки предпандемичната 2019 г. (64,4 милиарда долара). Същевременно те се доближават плътно до рекорда от 2014 г. от 68,2 милиарда долара.
По-конкретно, продажбите на открити аукциони са намалели с 1% до 26,8 милиарда долара, включително и заради отмяната на редица аукциони в Китай.
При дилърския бизнес на предмети на изкуството продажбите в световен мащаб са се увеличили със 7% до 37,2 милиарда долара, по-специално благодарение на панаирите, чиито дял в общите продажби е нараснал до 35%, от 27% година по-рано.
Държавата в света, където се осъществява най-голям дял от продажбите на произведения на изкуството през 2022 г. отново е САЩ - с впечатляващите 45%, т.е. за мивалата година продажбите възлизат на около 30,5 милиарда долара. Следващите две държави с най-голям пазар на произведения на изкуството са Велиобритания (18% от продажбите) и Китай (17% от продажбите).
В доклада на Art Basel и UBS Global Art Market Report се посочва, че за развитие на пазара на предмети на изкуството през миналата година, "голям положителен фактор са САЩ и голям отрицателен фактор е Китай", които общо взето се "компенсират взаимно".
Американският пазар на произведения на изкуството се възстановява от значителен спад по време на пандемията от коронавирус и през 2022 г. актуализира своя максимум, нараствайки с 8%, се посочва още в доклада.