Един от най-амбициозните български проекти с уверени стъпки върви към своята пазарна реализация - или по-скоро лети към нея, тъй като става въпрос за Dronamics и нейните товарни дронове. Първият прототип на модела Black Swan вече беше вдигнат успешно, а компанията работи и по мрежата си от летища по целия свят.
България обаче остава ключова локация за развойната ѝ дейност, подчерта в интервю за Money.bg съоснователят и изпълнителен директор на Dronamics Свилен Рангелов.
Първите търговски полети ще са след приключването на изпитателната програма на безпилотния самолет - това се очаква да стане в края на тази или началото на следващата година. Те ще са на територията на Гърция, следват цялото Средиземноморие, Шотландия и Скандинавия. Летищата (т.нар дронпортове) на Dronamics вече са над 75 - в Европа, Азия и Австралия.
Какво ще превозват машините? "Интерес към услугите ни досега са проявили редица ключови сектори - включително малотрайни стоки, фармация, резервни части, бързооборотни стоки, електронна търговия", отговори Рангелов.
Той обаче подчерта, че моделът на Dronamics - директни полети от точка до точка с използване на непретенциозни към пистите машини, може да бъде полезен не само за бизнесите, които търсят бързина и ефективност, но и при доставките на хуманитарна помощ или при обслужването на отдалечени региони, които не са добре обслужени от традиционния транспорт.
Компанията организира кампания по набиране на 2 млн. евро капитал през платформата SeedBlink, като Рангелов отбеляза, че Dronamics е от т.нар deep tech компании, чието развитие отнема време и капитал. "Затова стратегическите инвестиции и партньорства са важни за развитието на компании като нашата", подчерта той.
Интервю на Явор Николов
- Дронът Black Swan ("Черен лебед") летя за първи път по-рано през тази година. Все още ли планирате да започнете комерсиални операции през 2023 г.?
Първият полет на пълномащабния "Черен Лебед" бе ключов момент в изпитателната летателна програма, която продължава. Когато тя приключи, ще сме в готовност да стартираме първите търговски полети - очакваме това да е в края на 2023 или началото на 2024 г
- Паралелно с разработката на летателните апарати, вие изграждате и мрежа от летища за тях. Колко е голяма тя в момента и кои държави обхваща?
Към настоящия момент, мрежата от дронпортове на Дронамикс наброява над 75 летища, глобално, като по-голямата част от тях са в Европа, а отвъд Стария континент имаме регионални мрежи в Австралия и Азия. Планираме първите ни операции да са на територията на съседна Гърция, последвани от цялото Средиземноморие, Шотландия, Скандинавия, останалата част от Европа и след това - глобално.
Източник: Dronamics
- В официалните прес материали на Dronamics като възможни сценарии за използването на дроновете посочвате доставки от онлайн магазини и платформи за храни и лекарства. Имате ли вече партньори, с които да започнете дейността си и в какви сфери са те?
Интерес към услугите ни досега са проявили редица ключови сектори - включително малотрайни стоки, фармация, резервни части, бързооборотни стоки, електронна търговия.
Хуманитарната помощ е друго важно приложение, в което можем да доставим значителна стойност поради достъпността, гъвкавостта и обхвата на нашето решение - Черния Лебед може да каца на различна настилка, стига тя да е бъде поне 400 метра, това значително по-малко, отколкото е нужно за останалите самолети.
- Когато говорим за дрон доставки - били те за "последната миля", или, както е във вашия случай, за "средната миля", има много скептици. Защо решението на Dronamics е по-добро от традиционните видове транспорт?
Нашето решение предлага движение на стоки, което до 80% по-бързо, 50% по-евтино и с до 60% по-ниски въглеродни емисии. Нашите дронове могат значително да намалят времето за доставка, като летят директно между две точки, които не е задължително да са големи централизирани хъбове, противно на традиционния модел, в който входно-изходната точка за товари са големите градове с големи летища.
Второ, нашата услуга може да достигне до отдалечени и труднодостъпни райони, преодолявайки географските бариери и позволявайки по-бързи доставки до региони с недостатъчно обслужване. Освен това, нашите дронове са изключително ефективни откъм разход на гориво, което води до по-нисък въглероден отпечатък в сравнение с традиционните методи за доставка, плюс допълнително понижаване на емисиите чрез съкращаване на разстоянието, изминато от товара и намаляване на броя на спиранията по пътя му до крайната дестинация.
Източник: Dronamics
Искаме да можем да достигнем там, където другите не могат, като предлагаме доставка в същия ден на общности и бизнеси навсякъде, особено на тези, които в момента не се обслужват от традиционните мрежи. Дрон технологията има потенциала да промени това.
- Защо организирахте кампанията по набиране на 2 млн. евро капитал през SeedBlink?
След успеха на първата ни кампания със SeedBlink, имаше голям интерес към провеждането на повторна кампания. Заради многобройните запитвания, решихме да предоставим на настоящите капиталовложители, както и на нови такива, възможността да станат част от инвеститорите в Дронамикс, след постигането на важни от компанията цели.
Първоначалната кампания на Dronamics беше една от първите международни кампании за набиране на капитал чрез платформата за дялово финансиране SeedBlink. До момента SeedBlink е улеснила над 70 000 инвеститори от 88 държави в процеса на инвестиране в обещаващи стартиращи предприятия като Dronamics.
- Каква е пазарната стойност на Dronamics днес?
Оценката ще бъде базирана на така наречения Серия А рунд от капитало-набиране, който очакваме да бъде завършен преди края на годината.
- Каква част от развойната и производствената дейност на Dronamics е в България? Планирате ли да концентрирате повече от процесите си у нас?
В България е концентрирана основната ни развойна дейност. В момента първите прототипи се произвеждат именно тук, което е изключително поради факта, че в страната ни не е имало самолетостроене повече от 70 години. Днес ние променяме това.
Източник: Dronamics
Що се отнася до масовото производство на флотата ни, планираме за нея да поставим задачата на външни партньори, заради мащабите, които могат да предложат. Въпреки това, основният хъб за развитието на изследователската и развойна дейност на Дронамикс остава в България.
- За една стартираща компания, която предлага интегрирано решение с иновативен хардуер и сложен софтуер, със сигурност не лесно да постигне целите, които си е поставила - особено когато са глобални. Какъв е пътят пред Dronamics? Самостоятелно развитие, борсов дебют или стратегически инвеститор?
Нашата цел винаги е била да бъдем първата в света карго дрон авиокомпания, която да прави възможни доставките в един ден за всички хора. Дронамикс попада в категорията на така наречените дълбоки технологии, или deep tech, чието развитие отнема време и много капитал. Затова стратегическите инвестиции и партньорства са важни за развитието на компании като нашата. Продължаваме да работим върху това и да се движим напред към целта си.