Най-тежката фаза от коронакризата за автомобилните производители премина. В никакъв случай обаче това не означава, че те са се възстановили и по-скоро трябва да се очаква хроничната такава, пише The Wall Street Journal.

Засега нито един автомобилен производител не е фалирал през тази рецесия. Не изглежда и вероятно да има такъв случай, тъй като достъпът до средства е лесен и евтин: комбинацията от ликвидност от централните банки и функционираща финансова система предотвратява екзистанциалната драма, която разтърси индустрията през 2009 г.

Но това са добри новини само до един момент. Повечето средства днес означават повече дълг утре - дълг, който производителите не могат да си позволяват заради растящите разходи за нови технологии.

Към 16 юни автомобилните производители и техните доставчици са набрали $21,7 млрд. допълнителен дългосрочен дълг заради кризата, според изчисления на AlixPartners. Това увеличава допълнително общия дълг в индустрията до поне $1,1 трлн., или 3,4 пъти печалбата преди лихви, данъци и амортизация. Към края на м.г. съотношението бе 3 пъти."Този спад е необичаен, тъй като пазарите са отворени и ликвидни. Това намалява риска от фалити, но не означава, че ефектите няма да се проявят по-късно", казва Марк Уейкфийлд от AlixPartners.

69% спад на продажбите на нови автомобили в България през май

69% спад на продажбите на нови автомобили в България през май

Продадени са 1 127

Тенденцията не е от вчера. Задлъжнялостта в автомобилната индустрия нарастваше значително и през 2018 и 2019 г. Огромните инвестиции в нови технологии, особено в електромобили, са основната причина, но и стагниращите или дори спадащи продажби в трите големи пазара (Китай, САЩ и Европа), не помагат.

А сметката за електромобилите далеч не е платена. Преди пандемията производителите и доставчиците обещавха общо $234 млрд. за проекти в областта на електрификацията за 5-годишния период до 2025 г. Това се равнява на едногодишните капиталови разходи в индустрията. Някои проекти явно няма да бъдат осъществени. Но електрификацията няма да бъде забравена.

Проблемът с електромобилите обаче не е само в разходите за инвестиции в нови платформи и продукти. Както Tesla показва, всеки електромобил носи по-малко печалба (засега) от еквивалента с конвенционален двигател с вътрешно горене, тъй като батериите все още са твърде скъпи. Това означава, че маржът на компаниите ще намалее, а задлъжнялостта ще нарасне още повече, докато електромобилите заемат все по-голям дял от продажбите.

Редица производители като GM, BMW и Daimler започнаха огромни програми за преструктуриране през последните години, за да съхранят част от средствата. Други започнаха безпрецедентни колаборационни проекти, включително Ford и VW, BMW и Daimler, GM и Honda, както и Renault, Nissan и Mitsubishi. Сривът на продажбите от последните месеци прави съкращаването на разходите още по-важно.

Има една голяма разлика между 2020 и 2009: преди десетилетие индустрията получи възможност да започне отново начисто. Този път обаче спадът в продажбите ще остави компании в сектора с дългосрочен проблем, свързан с дълговете.

Излишък

Ако автомобилните производители имат излишък от едно нещо, то е непродадени автомобили. През май продажбите в Европейския съюз продължават да спадат за трети пореден месец и всеки един пазар в блока отчита двуцифрен спад.

В същия момент производството все още е далеч под предкризисни нива, но с липсващо търсене от такъв мащаб се създава огромен излишък от нови автомобили, което заплашва да забави възстановяването на сектора, както и да унищожи работни места и печалба.

В Европа мениджърите са особено притеснени, след като в Китай секторът се възстановява, а в САЩ изглежда също. На Стария континент обаче възстановяването ще отнеме по-дълго заради излишъка, както и заради желанието на правителствата да субсидират само малкия пазар на електромобили.

Анализатори и дилъри изчисляват, че непродадени автомобили по паркингите на дилърствата са поне 30% над нормалното, което спира самите дилъри да поръчват нови. Преди производството наистина да се възстанови, дилърите ще трябва да продадат милиони автомобили. Само в Германия непродадените коли възлизат на около €15 млрд.

Решението, казват експерти, е правителствените субсидии върху електромобилите да бъдат разширени и до моделите с конвенционални двигатели. Подобен ход вече бе направен в Испания и Франция. В Германия все още се обсъжда.

Испания дава до €5000 за закупуването на нов автомобил

Испания дава до €5000 за закупуването на нов автомобил

Това е част от плана на Мадрид за подкрепа на сектора и за обновяване на автопарка