Когато по-рано този месец Илън Мъск заяви, че иска да направи Tesla частна, бордът бе сварен със свален гард. Почти три седмици по-късно главният изпълнителен директор заяви, че е променил решението си и компанията ще остане публична.
Решението бе обявено в интернет страницата на Tesla късно в петък, ден след като въпросът е бил обсъден с борда.
Какво промени мнението на Мъск?
The New York Times цитира петима източници, близки до компанията, които дават отговор на въпроса. По думите им, "мисленето на Мъск е било твърде опростено". Разбира се, слизането на компанията от борсата би решило някои проблеми на Tesla, но щеше да създаде нови.
Сред най-големите притеснения е било даването на твърде много власт на частните инвеститори -- включително производители на конвенционални автомобили и Саудитска Арабия - символ на голямата петролна индустрия, както и загубата на множество по-малки инвеститори, които няма да задържат дела си.
С години Мъск мечтае да направи компанията частна, което ще го освободи от напрежението на публичните пазари, волатилността в цената ще спре да го занимава всеки ден, а и ще се отърве от продавачите на късо, които залагат срещу Tesla.
От съобщението в Twitter на 7 август до края на миналата седмица на Мъск е станало ясно, че трябва да вземе предвид и редица други въпроси. Импулсивността му обаче вече предизвика разследване от Комисията по ценните книжа и борсите. И решението да остави компанията публична най-вероятно няма да доведе до край на проверката.
В съобщението, от което става ясно, че Tesla остава публична, Мъск цитира четири основни фактор: сегашните акционери вярват, че компанията трябва да остане на борсата; не всички инвеститори ще успеят да задържат дела си; не е ясно как индивидуалните инвеститори ще станат част от сделката, а процесът ще разсее компанията от най-важната ѝ задача в момента: производството на Model 3, което е критично важно за финансовото ѝ здраве.
Най-голямата износителка на петрол зад производител на електромобили?
Хора, близки до Мъск, казват, че задълбочаването на отношенията с нови инвеститори в частна компания носи своите предизвикателства. Взимайки пари от суверенния фонд на Саудитска Арабия (който вече има между 3 и 5% дял), означава, че Tesla ще се свърже с държавата, чийто основни са в изкопаемите горива - и която често е критикувана за неспазване на основни човешки права. На Мъск няколко пъти са посочвани минусите от ситуацията, в която компанията за електрически автомобили ще бъде подкрепена от петролната индустрия.Освен това, Рияд ще настоява за нещо повече от просто дял в компанията срещу инвестицията, посочват източниците - например създаването на завод в страната.
Няколко други големи производители са говорили с Tesla и са предложили да финансират сделката, но някои от тях имат репутационен багаж. Според Wall Street Journal едно от предложенията е дошло от Volkswagen. А и Мъск, който се гордее, че Tesla се произвежда в Америка, не иска да допусне чуждестранни интереси да диктуват решенията относно производствата.
В същото време стана ясно, че не всички големи институционални акционери ще успеят да задържат дела си, ако компанията стане частна, тъй като някои от тях не могат да притежават части от дружества, които не са публични.
Срещата с борда
В четвъртък сутринта Мъск и борда на директорите са се събрали на среща в завода във Фремонт, където е имало представители и от Goldman Sachs и Silver Lake, които са съветници по сделката. След презентацията, на която те са изразили увереност, че ще управляват успешно процеса - който ще изиска поне $24 милиарда - представителите на Уолстрийт са напуснали стаята.
Но вместо да разкаже на борда докъде е стигнал с осигуряването на нови инвеститори и средства за потенциалната сделка, той се отдръпнал и заявил, че вече не вярва, че ходът е най-правилният за компанията. Бордът изразил подкрепа.
Как ще реагират пазарите, ще видим по-късно днес. В петък акциите на компаниите затвориха с повишение от 0,85% на цена от почти $323 - далеч от цената на 7 август, когато Мъск съобщи за плановете си. Тогава дяловете достигнаха цена от $379.
Търгуваните в Германия акции поевтиняха с три процента тази сутрин.