Представяте ли си място, на чийто пазар не може да си купите две от най-широкоразпространените безалкохолни напитки в света - Coca-Cola и Pepsi. Това би било трудно, но все пак има страни, в които те просто не се продават. Причините може да са много - конкуренция от местни фирми, липса на достъп или пълна липса на присъствие на пазара.

Световната индустрия за безалкохолни напитки се оценява на приблизително 530 милиарда долара през 2022 г. и се очаква да надмине 620 милиарда долара до 2030 г. Coca-Cola и PepsiCo са огромни играчи в сектора, като техните продукти са добре познати във всички части на света.

От основаването си през 1892 г., The Coca-Cola Company се е разпространила в повече от двеста страни и територии. През 1899 г. международната експанзия на Coca-Cola започва с износ за Куба. С избухването на Втората световна война обхватът на компанията се разширява значително.

Глобално присъствие на PepsiCo е не по-малко обхватно: PepsiCo, Inc. се нарежда на второ място в списъка на най-ценните марки безалкохолни напитки в света, оценени на стойност от $18,4 милиарда през 2021 г. Pepsi може да се намери в над 200 страни и региони. В някои части на света, като Индия, Пакистан, Гватемала, Оман и части от Канада, Pepsi се продава по-добре от своя конкурент.

Класация на държавите, публикувана в Ceoworld Magazine, в които не се продават тези две напитки се основава на няколко фактора, като конкуренция от страна на местни марки, надхвърляне на продажбите от други напитки, ограничена наличност и прекратяване на операции с течение на времето.

Иран

В Иран двете марки са изправени пред местна конкуренция от напитката Zamzam Cola. Тя е произведена в Иран от Zamzam Group и е сред първите газирани безалкохолни напитки в страната. След като държеше 50% дял в иранската индустрия за безалкохолни напитки през 2007 г., сега представлява 16%, като Coca-Cola е 28% и Pepsi 20%. Името "Замзам" произлиза от кладенеца Замзам в Саудитска Арабия.

Перу

Марките там са изпреварени от местна марка Inca Cola. Тя е рекламирана като "вкусът на Перу" и има страстни последователи сред перуанците. През 2012 г. Inca Cola има 26% пазарен дял в безалкохолните напитки, побеждавайки Coca-Cola с 25,5%. Последните доклади потвърждават, че Inca Cola все още се продава по-добре от Coca-Cola в Перу.

Мианмар

В Мианмар проблемът е ограничена наличност. Местни алтернативи като Star Cola и Max Cola доминират на пазара на газирани напитки.

Намибия

И тук компаниите се борят с ниска наличност. Намибия претърпя седемгодишна суша, което накара Coca-Cola да прекрати местното производство на консервирани напитки и вместо това да внася от Южна Африка заради недостиг на вода. Това решение доведе до недостиг на пазара и по-високи цени на тези напитки.

Зимбабве

Икономическата криза и политическата нестабилност в Зимбабве нарушават дейността на няколко големи корпорации, включително Coca-Cola и Pepsi. И двете са изправени пред редовен недостиг на доставки. Страна, в която се говори за хиперинфлация и недостиг на основни неща като хляб, има продукти като Coca-Cola и Pepsi за луксозни стоки. Производството и доставките на Coca-Cola спираха два пъти, първо през 2006 г. и след това през 2018 г.

Демократична република Конго

Намирането на Coca-Cola или Pepsi извън столицата Киншаса или други големи градове си е предизвикателство, заради липса на транспортна инфраструктура. Демократична република Конго е изправена пред икономически трудности. Тя е една от петте най-бедни страни в света.

Сомалия

Coca-Cola навлезе на пазара през 2004 г., като създаде фабрика в Могадишу. Гражданските вълнения обаче принудиха компанията да премести дейността си в Харгейса през 2012 г. Тази промяна създаде недостиг на Coca-Cola в голяма част от Сомалия. Coca-Cola се сблъска конфликти, включително грабеж през 2007 г. на нейния завод в Могадишу и заплахи от въоръжената групировка Al-Shabaab.

Хаити

Хаити преживява трудности от 2018 г., включително протести срещу нарастващите цени на горивата и енергията и убийството на президента Жовенел Мойс. Разпространението на холерата и гладът изостриха ситуацията. Имаше банди, които блокираха най-голямото депо за гориво, което доведе до недостиг на храна, глад и нарушени вериги за доставки. Това засегна Coca-Cola Company и PepsiCo, като техните безалкохолни напитки почти не се предлагат на пазарите.

Судан

Въоръжените конфликти и икономическите санкции прекъснаха международните търговски операции на много компании, както и на The Coca-Cola Company и PepsiCo, Inc.

Туркменистан

Правителствени разпоредби като ограничения за внос и отслабваща валута, накараха Coca-Cola да прекрати дейността си в Туркменистан в края на 2017 г. През по-голямата част от тази година Coca-Cola беше недостъпна за обикновения гражданин на страната.

Венецуела

Западните санкции и икономическите сътресения във Венецуела прекъснаха операциите на няколко международни компании, сред които Coca-Cola. През 2016 г. Coca-Cola временно преустанови дейността си във Венецуела заради недостиг на захар. През 2009 г. правителството на Венецуела забрани продажбата на Coke Zero в страната. Pepsi също не се справи добре в икономическата среда, като приходите бяха едва 326 милиона долара през 2015 г., а таксите за дейност в страната - за 1,4 милиарда долара.

Йемен

Компанията Coca-Cola стана жертва на конфликта през 2015 г. - бутилиращата фабрика в столицата Сана беше унищожена при въздушен удар. Както Coca-Cola, така и Pepsi често се сблъскват с недостиг на местните пазари поради предизвикателната ситуация със закона и реда. Това доведе до разпространението на нелегални версии и разпространение на черния пазар.

Русия

През 2022 г. The Coca-Cola Company и PepsiCo направиха съвместно съобщение за пълното напускане на руския пазар, прекратяване на операции, спиране на инвестиции. Това решение последва нахлуването на Русия в Украйн. Гръцката компания, която бутилира и продава Coca-Cola в Русия, се преименува на Dobry Cola.

Куба

Куба беше първата страна, която внесе Coca-Cola през 1899 г., а The Coca-Cola Company построи завод в страната през 1906 г. Въпреки това, след Кубинската революция през 1962 г. и изземването на чуждестранни активи от правителството на Кастро, Coca-Cola прекрати производството и връзките си с кубинския пазар.

PepsiCo, не оперира в Куба.

Северна Корея

В Северна Корея Coca-Cola и Pepsi не се предлагат, заради обтегнати отношения със САЩ и голяма част от света. Страната е обект на американски санкции от 50-те години на миналия век. Доклад обаче предполага, че Coca-Cola, бутилирана в Китай, често си проправя път до Пхенян с китайски етикети вместо оригиналните етикети на Coca-Cola.