Когато шефът на Volkswagen Матиас Мюлер обеща да реформира автомобилният производител след скандала с вредните емисии, децентрализацията и намаляването на властта на централата във Волфсбург стана приоритет, разказва Reuters.

И сега промяната ще премине през първи тест - и то в един от най-важните за компанията международни проекти: създаването на евтина кола за Индия. Задачата е поверена на чешкия бранд Skoda, който вече води преговори с индийската Tata Motors. На Skoda е позволено да взима решения, но същевременно трябва да държи Волфсбург в течение.

Така това се превръща в първия международен проект, който Skoda води, от 2000 г. насам, когато немският производител придоби чешкия си конкурент. Това се оказва и първият пример за новата политика на Volkswagen и затова как различните части на империята получават повече власт.

Споделянето й е важно, тъй като много хора - в и извън VW - смятат, че името традиционната авторитарна структура на вземането на решения е създало средата, която пък е накарала инженерите да инсталират нелегалния софтуер, довел до скандала "Дизелгейт".

Служителите са фокусирани върху това да постигат цели, поставени от шефове, които са далеч от тях - и са твърде изплашени, за да посочат проблемите. И именно това е довело до най-голямата криза в 80-годишната история на Volkswagen, която до момента коства на компанията над 25 милиарда долара глоби, компенсации и ремонт на автомобили.

Анализатори твърдят още, че твърде стегнатата хватка на Волфсбург е довела и до провалите на VW в някои ключови пазари - включително САЩ, където компанията не успя да създаде автомобил, подходящ за местните предпочитания. Друг такъв случай е неуспехът в създаването на бюджетен автомобил за развиващите се пазари, където инженерите от Волфсбург се фокусираха върху това да направят автомобила технически перфектен - и така цената надхвърли целта.

Сега Skoda, чийто автомобили са по-евтини от тези на останалите конкурентни марки вътре във Volkswagen Group, ще се опита да поправи тази грешка и да пробие на индийския пазар, който става все по-важен за все повече компании.

Мюлер направи и други промени след скандала - някои символични, като отварянето на ресторанта за висшия персонал във Волфсбург за работниците или продаването на корпоративния Airbus. Но и други, по-важни - като даването на власт на старши инженери да контролират бюджети и крайни срокове.

За да подсили желанието за иновация и поемане на рискове, VW обмисля възможността да вдигне заплатите на 20 000 мениджъри по цял свят.

Анализатори обаче не смятат, че промяната ще дойде скоро и предвиждат срок "херкулесовите" промени, инициирани от Мюлер, да дадат ефект след поне десетилетие.