В края на 2023 година Novo Nordisk, базираната в Дания компания стана най-ценната в Европа, с пазарна капитализация от около 445 милиарда долара, изпреварвайки модния гигант LVMH - известен с Bulgari и Dior - през втората половина на 2023 година.
Сега луксозната модна къща LVMH върна титлата си на най-ценната компания в Европа от Novo Nordisk. LVMH детронира Novo Nordisk в петък през същата седмица, в която собственикът на Cartier Richemont скочи на фона на рекордните тримесечни резултати. Промяната в класацията обаче не е само резултат от това, а и от спада на Novo Nordisk, като LVMH вече струва 5 милиарда долара повече от датския гигант.
Основателят и главен изпълнителен директор на компанията, Бернар Арно, се радва на нов скок в нетната си стойност в резултат на това, което означава, че той е добавил 12 милиарда долара към богатството си през 2025 г., според индекса на милиардерите на Bloomberg.
Арно остава петият най-богат човек в света, след съоснователят на Oracle Лари Елисън, който е на четвърто място с приблизително нетно състояние от 188 милиарда долара.
Междувременно Novo Nordisk се сблъска с 5% спад на цената на акциите в петък, след като напускащият президентския пост на САЩ Джо Байдън обяви, че лекарството семаглутид на компанията, лекарството, използвано в Wegovy и Ozempic, ще бъде предмет на преговори за цената с Medicare.
Администрацията на Байдън се насочи към 15 лекарства, планирани за промени в цените през 2027 г., след като миналата година успешно намали цените на 10 други. Тези намаления на цените, определени за 2026 г., варираха от 38% до 79%.
Новините за ценовите преговори последваха срив на фондовия пазар през декември, когато Novo Nordisk загуби 90 милиарда евро от стойност, след като най-новото му лекарство за отслабване CagriSema не успя да достигне прогнозираната цел за намаляване на загубата на тегло от 25% сред участниците в изпитването.
Луксозният сектор, в който LVMH е първи, претърпя също сривове през втората половина на 2024 г. Големите търговци на дребно бяха поразени от падащото потребителско настроение в Китай, което последва период на COVID-19, в който приходите и печалбите непрекъснато биеха нови рекорди.
Резултатите за третото тримесечие на 2024 г. сочеха 3% спад в приходите, докато компанията загуби печалби, направени от доклади за масивен пакет от стимули за Китай, който се надяваше да насърчи разходите.
Промяната в класацията ще представлява нов сигнал за събуждане за датската фармацевтична група Novo Nordisk.
Междувременно Novo Nordisk се радва на стремителен възход от 2019 г. насам, израствайки от средна фармацевтична група, известна най-вече с лекарството за диабет инсулин, до най-ценната компания в Европа благодарение на маркетинга на своите лекарства GLP-1 за борба със затлъстяването.
На върха на своята мощ Novo Nordisk струваше повече от цялата датска икономика. Увеличаващите се печалби на групата помогнаха на фармацевтичния сектор да се превърне в преобладаващия двигател на растежа на БВП на Дания през 2022 г. и 2023 г., а политиците провериха името на фармацевтичния гигант, когато определяха решенията за паричната политика.