Uber се готви да излезе на борсата и да набере $10 милиарда - едно от най-големите първични публични предлагания в историята (рекордьор е китайската Alibaba с $26 милиарда).
Ако това се случи, американската компания за споделени пътувания и доставки ще получи пазарна оценка от $100 милиарда. През 2018 година обаче Uber отчете $3 милиарда загуба. И това повдига въпросите дали и кога ще излезе на печалба, както и дали си заслужава огромната пазарна оценка.
Uber не е първата от типа си, която ще излезе на борсата тази година. Тя е т. нар. "еднорог" - бизнес, подкрепен с рисков капитал и оценен на поне $1 милиард. Lyft направи IPO в края на март, а Pinterest ще я последва през следващата седмица.
Тези предлагания показаха, че има притеснения относно оценките. Акциите на Lyft изгубиха 15,2 процента от стойността си. Pinteres пък ще пусне акции на цена между $15 и $17, което би ѝ дало оценка от $11,3 милиарда. При последния рунд на частно финансиране, който се проведе преди две години, тя получи оценка от $12 милиарда.
На този фон ще успее ли Uber да постигне $100 милиарда?
Не се очаква компанията скоро да излезе на печалба, показва проспектът, цитиран от BBC. Нещо повече, Uber очаква "значително "величение на оперативните разходи. Компанията агресивно инвестира и в нови пазари, в приложението си и разработката на автономни автомобили. Дара Косровашхи, CEO, посочва пред бъдещите акционери, че компанията е готова да жертва още средства, ако види дългосрочна полза.Разбира се, това не е нетипично. Amazon, например, излезе на печалба чак след години след борсовия си дебют през 1997 г.
Добрата новина е, че продажбите също растат - от $3,8 милиарда през 2016 г. до $11,2 милиарда през 2018 г.
Uber не уточнява все още на каква цена ще пусне акциите - това ще бъде решено през следващите седмици след срещи с потенциални инвеститори. Анализатори обаче смятат, че след излизането на Lyft на борсата и поевтиняването с 15%, сега инвеститорите ще подходят по-внимателно.