Натискът веднага след началото на войната големи компании да прекратят бизнеса си в Русия беше пословичен. Някои обявиха, че ще го направят и реално се случи, други просто го обявиха и продължиха да търгуват на руския пазар, трети дори не се възмутиха от споменатия натиск.

Какво се случва с бизнеса на европейските компании, които напуснаха руския пазар? Оказва се, че загубите, които са претърпели, никак не са малко.

Европейските компании са загубили над от 100 милиарда евро в Русия след нахлуването й в Украйна, пише Business Insider, позовавайки се на Financial Times.

От февруари миналата година бизнеси масово изтеглят операциите си от държавата в отговор на натиска от инвеститори и потребители. Според проучване на финансовите отчети на 600 компании, че 176 от тях са изправени пред загуби в баланса си в резултат на продажбата, закриването или намаляването на бизнес в държавата агресор.

Големите загуби са концентрирани в няколко сектора като енергетиката и комуналните услуги. Компании BP, Shell и TotalEnergies, от енергийния сектор, бяха изправени пред санкции от 40,6 милиарда евро. Но загубите бяха покрити, благодарение на по-високите цени на енергията, които донесоха големи печалби.

Други загуби идват от химическата и автомобилната промишленост на Германия.

Както вече казахме, не всички компании решиха да прекратят връзките си с бизнеса в Русия. Според проучване на Йейл малко над половината от 1000 компании, които обещаха да напуснат Русия, са успели да скъсат напълно със страната по актуални данни.

Над 1 000 компании обявиха напускане на Русия, но само 8,5% са го направили наистина. Каква е причината?

Над 1 000 компании обявиха напускане на Русия, но само 8,5% са го направили наистина. Каква е причината?

Няколко проучвания дават отговор на въпросите

По думите на партньор в стратегическата консултантска компания Control Risks Наби Абдулаев дори една компания да е загубила много, напускайки Русия, тези, които остават, рискуват много по-големи загуби.

"Оказва се, че стратегията "режи и бягай" е била най-добрата стратегия за компаниите, които решават какво да правят в началото на войната". Тези, които са си тръгнали възмпжно най-скоро след като са го обявили, са с най-малко загуби.

Важи и обратното. Миналия месец Кремъл иззе активите на Danone и Carlsberg и експертите се опасяват, че президентът Владимир Путин може да затрудни още повече компаниите да напуснат Русия. Държавата е в процес на одобряване на нов закон, което поставя Кремъл на първо място в реда за изземване на акциите на стратегически компании, чиито акционери напускат страната.

Това още повече може да затрудни и да вкара нови санкции, които режимът на Путин въведе за борба с компаниите, които искат да прекратят дейността си в неговата страна.

Поредица от законодателни мерки също ограничиха скоростта на изтегляне на бизнесите от страната.