Ръководството на Boeing през последния месец трябваше да се справя се с последиците от инцидента във въздуха на самолет 737 Max. И като че ли това не причинява достатъчно главоболия на американският производител на самолети, но сега се появява нов риск.

Най-големият профсъюз на Boeing - Международната асоциация на машинистите и аерокосмическите работници (IAM), все още недоволства от споразумение от 2014 г. беше за минимални повишения на заплащането и върза ръцете на активисти за десетилетие напред. Лидерите на профсъюза ще поискат увеличение на заплатите с 40% за три или четири години, насърчени от възраждащото се движение в САЩ, недостига на квалифицирани работници в аерокосмическата индустрия и натиска върху Boeing да стабилизира работата във фабриките си.

"Целта ни е да сключим договор, който ние като синдикално ръководство и нашите членове ще приемем", коментира Джон Холдън, президент на IAM District 751, който представлява 32 000 механици на Boeing в района на Сиатъл.

Холдън вижда пътя към успешна сделка с Boeing, пише Reuters. Въпреки това той е готов да последва примера на автомобилни работници в Детройт, сценаристи и актьори в Холивуд и машинисти от доставчика на Boeing Spirit.

Една подобна стачка би затворила заводите на Boeing във Вашингтон и Орегон, включително линиите за сглобяване на неговите самолети 737, намалявайки производството след изтичането на настоящия договор през септември.

Преговорите трябва да започнат на 8 март и напрежението вече идва в повече върху главния изпълнителен директор на Boeing Дейв Калхун. Той вече е изправен пред въпроси от законодатели и инвеститори относно поредица от производствени проблеми.

10-годишно споразумение

Тактиката, която Boeing използва преди десетилетие, за да ограничи увеличенията на заплатите до по-малко от 1% средно, се очертава в предстоящите преговори - те все още бяха в сила, когато инфлацията скочи след Covid-19.

Според анализаторът Ричард Абулафия сега пазарите на труда са се променили радикално и може да останат така за дълго време.

За да принуди Асоциацията да започне договорни преговори, които включват замразяване на пенсиите, Boeing заплаши да изведе програмата 777X от района на Сиатъл, важна за работниците. Сделка, която доведе до запазване на работните места беше сключена, но планът за фиксирана пенсия беше прекратен, а увеличенията на заплатите възлизаха на общо 4% през следващото десетилетие.

Откриха нов проблем с Boeing 737 Max

Откриха нов проблем с Boeing 737 Max

Босът на Emirates открито нападна авиопроизводителя

Гневът на нашите членове по време на този процес през 2013 и 2014 г., със сигурност е жив и днес", коментира Холдън.

Докато се подготвя за предстоящите преговори, Boeing няма нов самолет, който да използва като разменна монета, и с нивата на безработица близо до рекордно ниски нива, не може да заплаши да премести производството си на юг. Компанията трудно може да си позволи спиране на работа, докато се опитва да стабилизира заводи и доставчици и да върне производството към стабилно, надеждно темпо.

Споразумението обаче може да им излезе солено: всяко 10% увеличение на заплатите ще намали свободния паричен поток през 2026 г. с около 260 милиона долара, преди цената и производителността да се компенсират, според Шийла Кахяоглу, анализатор в Jefferies.

Още едно притеснение идва от несигурността с американските регулатори, които се задълбочават в практиките за качество на Boeing след структурния взрив на полет 1282 на Alaska Airlines на 5 януари.

Ръководителят на профсъюза Холдън иска още Boeing да възстанови хиляди проверки на качеството, които спря през миналото десетилетие. И той планира да притисне ръководителите да се ангажират да правят самолети в Сиатъл в продължение на десетилетия.

Ryanair: Ако американските авиокомпании не искат самолетите Boeing MAX 10, ние ще ги купим

Ryanair: Ако американските авиокомпании не искат самолетите Boeing MAX 10, ние ще ги купим

Очакванията са самолетът да бъде сертифициран до края на годината и да започне да лети в началото на следващата година

Boeing казва, че е възстановил инспекциите и е увеличил броя на инспекторите по качеството в търговския си отдел с 20% от 2019 г.

Проблемите на Boeing се коренят в текучеството, смята той: приток на неопитни работници и мениджъри след пандемията и трудови тактики, довели до напускане на опитен персонал.