Накарайте някой европеец да опише стандартната американска кола и ще получите почти идентичен отговор - „голяма". В момента обаче, американският Конгрес се опитва да прокара поправка в закона, която ще регулира ефективното използване на енергията от автомобилостроителите. Целта е до 2020 г., в Съединените щати да не се произвеждат коли за масова употреба, които имат икономичен разход на гориво по-голям от 7 л/100 км. В интерес на истината, американското подразделение на Форд, в момента няма нито един автомобил, който дори да се доближава до този критерий.

Повечето американски автомобилни компании обаче, трудно се съгласяват с налагането на новите енергоспестяващи разпоредби. Ако законът мине успешно през Конгреса, тяхната единствена надежда остава президентското вето. Джордж Буш обаче е по-загрижен за другата поправка в закона, която урежда производството на електроенергия от възобновими енергийни източници.

Новите стандарти за корпоративна енергийна ефективност, познати повече под съкращението CAFE, трябваше да бъдат приети още отдавна, коментират анализатори. Понижаването на стойностите за среден разход на гориво до 7 л/100 км. през 2020 г., е първата поправка на CAFE стандартите от далечната 1985 г. до сега. Сегашните стандарти, бяха приети имено тогава, а за икономични автомобили се смятаха тези, които горяха 9 литра на 100 километра. Стандартът за пикапите е 10.5 л/100 км.

От 1985 г. до сега, икономичността на американските автомобили, често прехвърляше установените от държавата норми. Въпреки че двигателите на колите ставаха все по-ефективни, самите машини увеличаваха размерите и теглото си. Шофьорите бързо свикнаха да използват почти целогодишно климатиците си и да не се съобразяват с техниките за икономично шофиране. Всичко това доведе до бясно ескалиране в изгарянето на автомобилни горива, като в момента САЩ са потребител номер едно на планетата по този показател.

Дали любовната авантюра на американците със огромните SUV (спортно-универсални) автомобили ще приключи? Част от „романтиката" да шофираш автомобил приличащ повече на танк, започна да изчезва с рекордното покачване на цените на горива. Особено след ураганите Рита и Катрина, американското производство на най-неефективните автомобили, като че ли замря. Последвалата особено силна конкуренция на европейски и японски марки джипове, почти докара до фалит цял един сегмент от автомобилната промишленост на Америка.

Съюзът на американските автомобилопроизводители, излезе с предложение пред Конгреса, да изключат SUV-автомобилите от икономичните граници 7 л/100 км. Така производителите се задължават да продават много по-голям брой икономични автомобили, за да намалят вредата от по-мощните джипове. Нежеланието на асоциацията да се раздели с възможността за производство на високопроходими автомобили е чисто практична. Да се произведе един джип, струва почти толкова колкото и един икономичен седан, но цената за директна реализация е доста по-голяма в полза на джипа.

Все пак, за да се справят с новите по-тежки изисквания на CAFE, производителите на автомобили, ще трябва да започнат да правят по-малки модели коли работещи с по-ефективни двигатели. Ще се наложи да бъдат разработване все повече хибридни модели (работещи на петролни горива и електроенергия). Изглежда, че Америка най-после тръгва по европейския път на енергийна ефективност.

Тази промяна със сигурност ще бъде много трудна. В ноемврийския брой на списание Green Car Journal, за най-екологична американска кола на 2008 г. беше избран Chevy Tahoe Hybrid. Автомобилът е снабден с 5.3-литров, V-образен, 8-цилиндров двигател, който обаче разполага и с малък електромотор. Това позволява на голямата машина, да достигне икономичност от 10.5 л/100 км., постижение с което трудно могат да се похвалят повечето американски SUV-автомобили. Призът „Европейска кола на годината", пък бе спечелен от маломерния Фият 500.

Европейците, с които започнахме статията, от години наред са свикнали да търсят по-малки и икономични коли, тъй като цената на горивата в Европа е доста по-висока от тази в САЩ. Предлаганите промени в разпоредбата уреждаща максимално допустимите емисии на въглероден диоксид в Европа, се очаква да осигурят още по-голяма икономичност на автомобилите ползвани на Стария континент. Все още американските производители изостават, а наваксването ще е трудно.