Българите ще изразходват 86% от месечния доход през лятото. За сравнение с 2019 процентът е бил 56%. Това показва проучване на международния доставчик на мобилно банкиране Ferratum Group. В него са взели участие над 15 хил. домакинства от 10 европейски страни и Австралия. 24% от българите ще покрият летните разходи със спестявания, 45% с кредит и останалите 31% чрез кредитни карти или други финансови институции.
Жителите на Хърватия планират да харчат около 72% от месечния си доход през лятото, следвани от Латвия с 50% и Румъния, където само 49% от месечния доход ще бъде похарчен за лятна ваканция.
Най-много сънародниците ни планират да изхарчат за покриването на разходите за ежедневни нужди (22%), за ново обзавеждане (10%), за грижи за децата (12%), както и пътувания, но в страната (11%).
Като цяло резултатите показват, че 66% от анкетираните ще похарчат по-малко пари през летните месеци в сравнение със същия период миналата година, където само 8% са заявили, че биха изхарчили същите или по-малко пари от предходната година.
Повече от 50% са били засегнати от световната пандемия и са анулирали всичките си планове за лятото. 25% са отказали международните си пътувания, а други 15% са се отказали да си купят кола тази година. 10% са планирали да закупят жилище, но те по-скоро биха забавили покупката, за да спестят повече пари.
Промяната в плановете може да се дължи на това, че 13% от анкетираните са загубили работата си заради пандемията, а 18% ще бъдат с намалено заплащане в близкото бъдеще. 58% са късметлиите, които не са били засегнати финансово, запазили са работата си, както и не са имали промяна във възнаграждението си.
Дейности по време на социалната изолация
През последните месеци хората са гледали телевизия като основно занимание (15%). Видео разговорите и чатовете със семейството също са заемали доста голяма част от ежедневието ни (13%). Някои, също така, са прекарвали времето си навън разхождайки се или спортувайки, където е било позволено (11%). 10 на сто от анкетираните са гледали филми и сериали и са сърфирали в интернет като цяло.
28% от анкетираните от 11-е страни споделят, че биха похарчили максимум 200 Евро през следващите 2-3 месеца, 12% биха похарчили около 1300 Евро, докато само 9% ще похарчат повече от 2000 Евро.
Анкетираните планират да покрият летните си разходи тази година като 45% от тях ще посегнат към спестяванията си, а 31% ще разчитат на заем. 35% не са взимали заем скоро и нямат нужда от пари, докато 25% имат нужда от финансова подкрепа, но смятат, че няма да могат да върнат сумата. 20% казват, че са похарчили по-малко пари сега покрай изолацията и стоенето вкъщи.
Най-големите разходи по време на Covid-19
50% от участниците в пручването са отделили най-много средства за хранителни стоки, следвани от домашни подобрения (13%), дрехи и обувки (12%) и продукти за лична хигиена (10%). Хората са стимулирали местния и малкия бизнес, както и поръчвали храна от любимите си ресторанти - 7%.
Българите са харчили най-много за хранителни стоки (52%) по време на изолацията, придобивки за дома (13%), дрехи и обувки (12%) и продукти за лична грижа и хигиена (10%).
Разплащанията в брой намаляват, онлайн плащанията се увеличават
Онлайн плащанията са предпочитани от 52% от анкетираните, 25% все още използват плащанията в брой при доставка и други 25% биха избрали банковите трансфери, когато поръчват онлайн. Най-дигитализираните държави по отношение на онлайн плащания са Норвегия (86%), Австралия (79%), следвани от Дания (77%). На дъното на класацията намерихме Финландия (28%) и България (27%). Финландия предпочита банковите трансфери (52%), докато българите са традиционалисти и предпочитат да се разплащат все още в брой (71%).
Онлайн пазаруването срещу пазаруването по магазини
68% от анкетираните все още предпочитат да пазаруват по магазините. Това е различното от други години и обяснението е просто: на хората им липсва да излизат и да пазаруват, тъй като през последните месеци са били затворени вкъщи и са поръчвали повечето неща онлайн.
Топ летни разходи на 2020
Всички страни са поставили на първо място хранителните продукти като най-големият им разход, само за Естония пътуванията в страната ще бъдат с най-голям приоритет в разходите (17%).