Китай успя да изпревари САЩ и Европа, като се възползва от новите центрове за доставка на литий в Африка и това вече дава резултат. Пекин вече помага на най-големия производител на батерии за електромобили да се ориентира в свития пазар на ключовия метал, пише Bloomberg.
Китайският производител на батерии Gotion High-Tech е постигнал предварителна сделка за изграждането на първия голям завод за батерии за електрически превозни средства в Африка, който ще има годишен капацитет от 100 гигавата и ще изисква инвестиции в размер на €6 милиарда.
По данни на S&P Global Commodity Insights, насърчени от поредица от инвестиции от страна на китайски компании, мините в Африка ще увеличат производството на литиеви суровини над 30 пъти спрямо миналогодишния обем до 2027 година. Дотогава на Африка ще се падат 12% от световните доставки в сравнение с 1% през 2022 година.
Разнообразяването на източниците на доставки ще стимулира усилията на Китай да защити господстващото си положение в преработката на метали за електромобили - превръщането на суровини като литий, никел и кобалт в химикали, използвани в компонентите на батериите.
Докато САЩ увеличават усилията си за изграждане на собствени мрежи за доставки с партньори и съюзници в областта на свободната търговия като Канада и Австралия.
"Африка със сигурност ще играе важна роля за Китай, особено като алтернативен източник на суровини за Австралия, която в момента е най-големият доставчик и чийто износ може да бъде ограничен с пускането в експлоатация на местните рафинерии", коментира пред Bloomberg Пен Сю, който е анализатор за Китай.
По данни на BNEF до края на десетилетието Мали, Демократична република Конго и Зимбабве могат да се присъединят към редиците на най-големите производители на литий в света.
През юни първата пратка литиев концентрат достигна до Zhejiang Huayou Cobalt от проект в Зимбабве, а Chengxin Lithium Group Co. съобщи, че литиевата ѝ мина Sabi Star е започнала производство в страната.
Ganfeng Lithium Group е инвестирала в мината Goulamina в Мали, а Contemporary Amperex Technology има подразделение, което е подкрепило проект в Демократична република Конго. Компанията Sichuan Yahua Industrial Group има дял в проект в Етиопия.
"Китайските инвестиции в Африка определено са най-големият източник на капитал за доставка на материали за батерии през последните години", казва Мартин Джаксън - лондонският ръководител на отдела за суровини за батерии в CRU Group.
Според него инвестициите в нови региони са от решаващо значение, за да може китайската верига за доставки да отговори на търсенето от страна на производителите.
Китайските производители на акумулатори, водени от CATL и BYD, са надхвърлили 1 тераватчас производствен капацитет през 2022 година и продължават да се разширяват.
САЩ също проучват възможностите за доставка на суровини от Африка, но засега имат само няколко предварителни плана, включително предварителни споразумения за сътрудничество с ДРК и Замбия.
Прогнозите са, че световното предлагане на литиеви суровини ще нарасне с 35% през тази година, като около половината от това количество ще дойде от изцяло нови операции, се казва в доклад на BNEF от 30 юни.
Пазарът на литиеви ресурси ще остане свит през тази година и през 2024 година, въпреки че се очаква да намалее от 2025 година нататък с пускането в експлоатация на повече проекти, включително в Африка и Канада.
Африканските държави вероятно ще последват други страни в стремежа си да задържат повече приходи от доставките на литий у дома, като добавят заводи за преработка или рафиниране, които могат да повишат стойността на износа.