Китай успя да изпревари САЩ и Европа, като се възползва от новите центрове за доставка на литий в Африка и това вече дава резултат. Пекин вече помага на най-големия производител на батерии за електромобили да се ориентира в свития пазар на ключовия метал, пише Bloomberg.

Китайският производител на батерии Gotion High-Tech е постигнал предварителна сделка за изграждането на първия голям завод за батерии за електрически превозни средства в Африка, който ще има годишен капацитет от 100 гигавата и ще изисква инвестиции в размер на €6 милиарда.

По данни на S&P Global Commodity Insights, насърчени от поредица от инвестиции от страна на китайски компании, мините в Африка ще увеличат производството на литиеви суровини над 30 пъти спрямо миналогодишния обем до 2027 година. Дотогава на Африка ще се падат 12% от световните доставки в сравнение с 1% през 2022 година.

Разнообразяването на източниците на доставки ще стимулира усилията на Китай да защити господстващото си положение в преработката на метали за електромобили - превръщането на суровини като литий, никел и кобалт в химикали, използвани в компонентите на батериите.

Rio Tinto не иска да се откаже да добива литий за над $2 милиарда в Сърбия

Rio Tinto не иска да се откаже да добива литий за над $2 милиарда в Сърбия

Компанията все още чака разрешение от сръбските власти

Докато САЩ увеличават усилията си за изграждане на собствени мрежи за доставки с партньори и съюзници в областта на свободната търговия като Канада и Австралия.

"Африка със сигурност ще играе важна роля за Китай, особено като алтернативен източник на суровини за Австралия, която в момента е най-големият доставчик и чийто износ може да бъде ограничен с пускането в експлоатация на местните рафинерии", коментира пред Bloomberg Пен Сю, който е анализатор за Китай.

По данни на BNEF до края на десетилетието Мали, Демократична република Конго и Зимбабве могат да се присъединят към редиците на най-големите производители на литий в света.

През юни първата пратка литиев концентрат достигна до Zhejiang Huayou Cobalt от проект в Зимбабве, а Chengxin Lithium Group Co. съобщи, че литиевата ѝ мина Sabi Star е започнала производство в страната.

Ganfeng Lithium Group е инвестирала в мината Goulamina в Мали, а Contemporary Amperex Technology има подразделение, което е подкрепило проект в Демократична република Конго. Компанията Sichuan Yahua Industrial Group има дял в проект в Етиопия.

"Китайските инвестиции в Африка определено са най-големият източник на капитал за доставка на материали за батерии през последните години", казва Мартин Джаксън - лондонският ръководител на отдела за суровини за батерии в CRU Group.

Според него инвестициите в нови региони са от решаващо значение, за да може китайската верига за доставки да отговори на търсенето от страна на производителите.

Китайските производители на акумулатори, водени от CATL и BYD, са надхвърлили 1 тераватчас производствен капацитет през 2022 година и продължават да се разширяват.

САЩ също проучват възможностите за доставка на суровини от Африка, но засега имат само няколко предварителни плана, включително предварителни споразумения за сътрудничество с ДРК и Замбия.

Прогнозите са, че световното предлагане на литиеви суровини ще нарасне с 35% през тази година, като около половината от това количество ще дойде от изцяло нови операции, се казва в доклад на BNEF от 30 юни.

Пазарът на литиеви ресурси ще остане свит през тази година и през 2024 година, въпреки че се очаква да намалее от 2025 година нататък с пускането в експлоатация на повече проекти, включително в Африка и Канада.

Африканските държави вероятно ще последват други страни в стремежа си да задържат повече приходи от доставките на литий у дома, като добавят заводи за преработка или рафиниране, които могат да повишат стойността на износа.

Как ще се промени икономиката на Иран след наличието на огромно количество литий

Как ще се промени икономиката на Иран след наличието на огромно количество литий

Страната може да се окаже втората в света по находища на ценния метал