Стивън Чу, министър на енергетиката в САЩ каза в сряда, пред FT, че не би било политически осъществимо за страната да намали зависимостта от петрола чрез повишаване на цените на бензина до нивата в Европа, използвайки високи данъци или регулации.
В миналото Чу, който е Нобелова лауреат, е изтъквал, че ако САЩ искат да намалят емисиите на въглероден двуокис, политиците ще трябва да намерят начин за увеличаване на цените на бензина до нивата в Европа. Но в интервю за Financial Times, той заяви: "В този момент, нека да бъда откровен, това не е политически осъществимо."
Коментарът на Чу идва, след като цените на петрола се покачиха до най-високите си нива от началото на тази година в резултат на думите на петролния министър на Саудитска Арабия, който заяви, че глобалната икономика е достатъчно стабилизирана, за да се справи с цени на нефта от 80 долара за барел.
Петролните фючърси поскъпнаха до $63.82 за барел, почти двойно спрямо нивата им февруари, когато поевтиняха до $32.70 долара, след като Али Ал Наими заяви във Виена преди днешната среща на Организацията на страните износителки на петрол, че света би могъл да издържи на цени между $75 и $80 за барел.
Чу се противопоставя на използването данъци за повишаване на цените на бензина в САЩ, горещо подкрепяно от защитниците на околната среда, които смятат, че единственият начин да се променят американските потребителски навици е чрез високи цени.
В САЩ, нивата на данъците върху горивата са много по-ниски, отколкото в Европа, което пък се отразява на цените, които често са с една трета по-ниски, както и на средната консумация на петрол, която е двойно по-висока, отколкото на Стария континент.
Но Чу предупреждава, че американците ще трябва да се научат да живеят с по-високи цени на бензина, дори ако Вашингтон не приеме политика за повишаването им.
"Независимо размера на данъчното облагане, аз вярвам, че цените на петрола и природния газ ще се покачват в идните десетилетия", счита той, "те естествено ще нарастват само заради промяната на фундаментите на търсенето и предлагането" на суровините.
Конгресът в момента разглежда системата за търговия и ограничения на емисиите от въглероден двуокис, чиито опоненти казват, че ще повиши значително цените на бензина в момент, когато цените на петрола се покачиха до най-високите си нива от шест месеца насам.
По-високите цени на петрола вероятно ще се превърнат една от най-спорните точки свързани със законопроекта, когато той премине от контролираната от демократите Камара на представителите в по-консервативния Сенат.
Според Чу обаче въвеждането на търговската система за парникови емисии е необходимо за намаляването на замърсяването на въглероден двуокис.
Ключовият въпрос обаче е, как да се реализира на практика ограничаването на парниковите емисии, при условие, че много щати са силно зависими от въглищата или енергийно интензивните индустрии.