След месеци на застой и спад заради кризата, породена от пандемията, икономиката на Китай отново бележи възход. През август износът на страната неочаквано е нараснал с много по-бързи темпове от очакваните, съобщава Reuters. Причината за това е по-стабилното търсене в световен мащаб. Това е спомогнало за премахването на част от натиска върху втората по големина икономика в света.
Китай е в позиция на истински впечатляващо икономическо възстановяване след срива, свързан с Covid-19 и затрудненията в доставките през лятото. На този фон проблемите все още продължават. Високите цени на суровините, забавянето на фабричната дейност, по-строгите мерки за укротяване на непрестанно вдигащите се цени на имотите и кампанията за намаляване на въглеродните емисии все още пречат на страната да достигне нивото си от преди пандемията, подчертават финансови експерти.
Цифрите обаче са добри. Пратките от най-големия износител в света през август са нараснали с цели 25,6% на годишна база. за сравнение, през юли увеличението е било в размер на 19,3%.
"Докато краткотрайните проблеми остават, ограниченията в Китай са намалели и смятаме, че глобалното икономическо възстановяване ще продължи да подкрепя китайския износ до края на годината и през цялата 2022-а година", коментира Луис Куйс, който е ръководител на азиатската икономика в Oxford Economics.
Износът от съседните страни също показа окуражаващ растеж през миналия месец, като доставките от Южна Корея са се ускорили при все по-силно търсене от чужбина. Разбивката на доставките показва широкообхватно увеличение в износа на всички видове стоки и по-специално при електроника, мебели и продукти за отдих.
Вносът на въглища от Китай през август се е увеличил с 35,8% в сравнение с година по-рано, поради ограниченото вътрешно предлагане и голямото търсене. Вносът на желязна руда също се е увеличил за първи път от пет месеца насам. Китай отчита търговски излишък от 58,34 милиарда щатски долара. Излишъкът дори в търговията със САЩ - източник на дългогодишни търкания между двете големи икономически сили - е нараснл до 37,68 милиарда долара.
Източните крайбрежни пристанища на Китай днес обаче са блокирани, тъй като терминал във второто по големина контейнерно пристанище в страната е затворен за две седмици поради случай на Covid-19. Това оказа допълнителен натиск върху световните вериги за доставки, които вече се борят с недостига на контейнерни кораби и високите цени на суровините.