Индонезия ще започне да строи правителствени сгради в новата си столица през август, в хода на амбицията на президента Джоко Уидодо да издигне града от нулата като налее 34 млрд. долара. Това съобщи министърът на благоустройството и жилищното строителство Басуки Хадимулджоно. Властта ще започне да изгражда и инфраструктурата като водоснабдителни системи, канализация и пътища с платен достъп в Нусантара, както ще бъде известна столицата, обяви министърът. Скептиците се притесняват за въздействието върху околната среда, пише Bloomberg.
Индонезия планира да премести столицата си от Джакарта в Източен Калимантан. Нусантара трябва да бъде екологичен град, който ще използва изцяло възобновяема енергия, въпреки критиките, че изграждането му може да застраши една от най-старите тропически гори в света.
Джакарта е пренаселена, склонна към земетресения и бързо потъва в Яванско море. Може би това са част от причините, поради които правителството реши да премести столицата на страната на остров Борнео.
Според президентa Джоко Уидодо изграждането на нова столица е решение на проблемите, които са сполетели Джакарта. "Изграждането на новата столица не е просто физическо преместване на правителствени сгради", заяви той. По думите му целта е да се изгради "интелигентен" нов град, който е конкурентоспособен на световно ниво.
Този план е предложен за първи път през 2019 г. Първоначалните изчисленията сочеха, 1,5 млн. държавни служители ще бъдат преместени в града. Той ще бъде разположен в близост до Баликпапан, морско пристанище в Източен Калимантан с население от около 700 000 души.
Индонезия е архипелаг с над 17 000 острова, но 54% от над 270-те милиона жители живеят на Ява - най-гъсто населеният остров в страната, където се намира и сегашната столица.
Смята се, че Джакарта е най-бързо потъващият град в света, а при сегашните темпове се смята, че до 2050 г. една трета от града може да бъде потопена.
Въздухът и подпочвените води на Джакарта са много замърсени, градът редовно се наводнява,а задръстванията струват около 4,5 млрд. долара годишно.
Държавните средства ще покрият 19% от проекта, а останалата част ще дойде от сътрудничеството между правителството и стопанските субекти и от преките инвестиции на държавните компании и частния сектор.
Идеята е основната зона да бъде завършена до 2024 г. Според настоящите планове дотогава в града трябва да се преместят около 8000 държавни служители.