Многогодишната кампания на Китай за ограничаване на финансовия риск се фокусира отново върху т.нар. "скрит дълг", дължим от местните власти, докато служителите се стремят да намалят натиска в ситуация на намаляващи данъчни приходи.
Провинции и градове от Дзянсу на изток до Цинхай на запад търсят средства за изплащане или преструктуриране на имплицитните им заеми, термин, който включва неофициалното (off-the-books) финансиране чрез финансови инструменти. Някои власти търсят евтино рефинансиране от най-големия политически кредитор в страната, Китайската банка за развитие, а други продават държавни активи като офис сгради и жилища.
Скрит дълг по изчисление на: | трилиона юана |
Southwest Securities Co | 30-40 |
Lianxun Securities Co | 37 |
S&P Global Inc (до Октомври 2018 г.) | 40 |
Усилията за преодоляване на хроничния проблем стават неотложни, тъй като правителството обещава да намали данъците с два трилиона юана (297,5 млрд. долара) тази година, като допълнително източи местната хазна и добави възможността за пропуснати плащания. Фактът, че няма официална оценка за размера на имплицитния дълг, който обикновено расте с по-високи темпове от официално вписаните, прави въпроса още по-сложен.
Няма официални оценки
"Проблемът вече не може да бъде отлаган", тъй като на много места фискалните приходи и брутният вътрешен продукт не са достатъчни, за да покрият разходите по лихвите и главниците, казва Лу Тинг, главен икономист на Китай в Nomura Holdings.
Такива проучвания са в ход и досега те показват, че скритите дългове на някои места надвишават официалните заеми, казва депутатът от Националния народен конгрес Жу Минчун през уикенда, без да назове места директно, цитиран от Bloomberg.
На местните власти дълго им бе забранено сами да теглят заеми и затова се намериха решение с държавно-притежавани компании, чрез които да набавят средства за инфраструктура и други проекти. Тези корпорации са познати като финансови инструменти на местните власти, според -US-China Института към университета на Южна Каролина.
Дълга на местните власти към финансовите инструменти, което е само част от неофициалната задлъжнялост, може да достигне 2,3 трилиона юана тази година, според оценки на Industrial Securities. Местните власти ще трябва да понесат тази тежест в момент на забавяне на растежа на приходите поради намаляване на данъците и намаляване на приходите от продажби на земя, освен ако не успеят да се преструктурират.
В един от случаите през декември, Китайската банка за развитие разреши на група търговски кредитори суап на 260,7 милиарда юана скрит дълг, зает от провинция Шанси за изграждане на магистрали. Дългът бе преструктуриран със срок до 25 години, което позволи на местните власти да спестят 3 млрд. юана разходи за лихвите всяка година, според Shanxi Transportation Holdings Group.
Продажбите на активи също се използват. Например район в североизточния град Шенянг планира да продаде повече от 38 000 квадратни метра офиси и жилища, построени от правителството, за да изплати дължимия си дълг.
Политиците използват "по-здравословната част от баланса на публичния сектор, за да адресират някои от скритите проблеми", но те трябва да се уверят, че рисковите заеми няма да излязат от контрол отново в бъдеще, защото дотогава няма да има възможност за усвояването им, казва Грейс Нг, китайски икономист в JPMorgan Chase & Co. в Хонконг.