Един от може би най-важните сигнали за бъдещото ниво на инфлацията започна да се охлажда през последния месец — развитие, което би трябвало да подкрепи прогнозата на Федералния резерв, че скорошният ръст на цените е временен, пише The Wall Street Journal.
Този сигнал е т. нар. очакване за инфлация: какво бизнесът, потребителите, служителите и инвеститори прогнозират да се случи през следващите една до десет години. Тъй като обичайно подобни очаквания могат да са самоизпълняващи се пророчества, икономистите смятат индикаторът за ключов.
Тези очаквания биват следени чрез редица изследвания и пазарни индикатори. Повечето от тях разказват една и съща история: след като се покачиха значително между октомври и май, те започнаха да спадат.
Медианното очакване за инфлацията през следващата година сред потребители, до които University of Michigan се допита този месец, достигна 4,8%, най-високото ниво от август 2008 г. Очакванията на домакинствата за ръста на потребителските цени се влияят силно от най-скорошната позиция на показателя, който достигна 13-годишен връх от 5,4% през юни. По-успокоителни са очакванията им за инфлацията през следващите пет до десет години: 2,9% в началото на юли, срещу 3% през май и близо до отчетените средни нива от 2,8% в проучванията, провеждани между 2000 и 2019 г.
Инвеститорите в облигации също не залагат на дълготрайно повишение на инфлацията. "Пазарите казват: "Смятаме, че има инфлация в краткосрочен план, но в крайна сметка тя ще намалее до целта [на Фед] от 2% — може би и малко отгоре, но със сигурност няма да остане висока", посочва Кати Бостянчич, главен финансов икономист за САЩ в Oxford Economics.
Подобна е и ситуацията при бизнеса. Federal Reserve Bank of Atlanta провежда месечно изследване сред 300 компании в шест щата и според резултатите от юлското допиване, предприемачите очакват 2,8% инфлация след година. През юни те очакваха 3%. Изследването включва очакванията на бизнеса за собствените им разходи.
На теория индивидуалните лица и бизнесът определят цените и заплатите въз основа на очакванията им за бъдещата инфлация и заради това тези очаквания могат да бъдат самоизпълняващи се. "Потребителите казват "Инфлацията се покачва, ще трябва да плащам повече", и отиват при работодателя си и настояват за по-висока заплата", казва Бостянчич. Бизнесът пък вижда, че покачването на потребителските цени им дава възможността и те да повишат своите и да вдигнат възнагражденията, казва тя.