Малкият бизнес в Европа, който оцеля при първото затваряне, трябва да бъде креативен, за да преодолее втората вълна и дългосрочните последици от пандемията.
Изправени пред опасността от нова рецесия и несигурността от страха колко дълго може да продължи кризата, фирмите се опитват да задържат съществуващите клиенти и търсят нови. Мнозина са се поучили от болезнения опит при първото блокиране и се ориентират към някои драстични дългосрочни промени в работата и от поведението на потребителите, пише Bloomberg.
Въпреки че се очаква новите ограничения да доведат до свиване на икономиката на еврозоната през това тримесечие, те не са толкова строги като блокировките, наложени през март. По-разпространеното използване на маски, по-доброто тестване и правилата за социално дистанциране позволяват на повече бизнеси да останат отворени.
За мнозина въпросът е да бъдат ограничавани щетите, докато не се появи безопасна ваксина и това няма да е лесно за малките бизнеси.
Доклад на McKinsey показва, че всеки пети собственик на малък бизнес се страхува, че няма да успее да изплащат заема си. Повече от половината се притесняват, че бизнесът им няма да оцелее повече от пет месеца.
Бъдещето на малкия бизнес е жизненоважно за еврозоната. Това са гръбнакът на икономиката на региона, като представлява около половината от заетостта. Компаниите, наемащи по-малко от 50 души, представляват 99% от всички нефинансови предприятия в Европа.
Един от секторите, който се справя добре, е производството, което помогна за икономическото възстановяване на Европа през последните месеци.
Но дори и там далеч не е ясно какво ще бъде бъдещето. Проучване на германската индустриална организация DIHK установи, че всяка пета компания е изправена пред ликвидация. Почти половината намаляват инвестициите.
За търговците на дребно притеснение е и коледният сезон, когато правят голяма част от годишните си приходи. Докато икономистите от JPMorgan Chase & Co. заявиха, че очакват активността да отскочи преди празничния сезон, правителствата не са толкова сигурни. Франция постепенно ще премахне блокирането, като баровете и ресторантите ще останат затворени след първоначалната крайна дата на 1 декември, а Италия ще продължи своята регионална система за блокади на различни нива през зимата.
За някои бизнеси възможностите за адаптация са ограничени, тъй като те не могат да оцелеят дълго, без клиенти. Испанската бизнесдама Мария Тереза Корис се опита да бъде оптимистична, но не това е трудно, след като туристите на брега на Средиземно море, където тя управлява хотел с 24 стаи в град Тоса де Мар намаляват значително.
Корис не иска да се възползва от държавни заеми, защото не иска да натрупва дългове. "Компаниите могат да се опитат да направят всичко възможно, за да оцелеят, но те все пак може да се окажат в разруха", каза тя.