Борис Джонсън е изправен пред призиви за отлагане на окончателната раздяла на Великобритания с Европейския съюз, след като правителството му започна да се бори с мутантна форма на коронавируса, докато междувременно преговорите за Brexit навлизат в последните си часове.
Министър-председателят на Шотландия Никола Стърджън, кметът на Лондон Садик Хан и Тобиас Елууд - един от членовете на парламента на Джонсън, заявиха, че премиерът трябва да удължи преходния период - който държи Великобритания в единния пазар на блока и я обвързва със законодателството на ЕС до декември 31. Това би позволило преговорите да продължат и след края на годината, пише Bloomberg.
Ново забавяне на излизането на страната от единния пазар на ЕС обаче е лесно на думи, но почти непостижимо на практика. Ето защо:
Законово това наистина е много, много трудно
Преходният период е предвиден със споразумението за оттегляне на Великобритания, подписано миналата година. То включваше възможността за удължаването му до 24 месеца след 31 декември - но само ако решението за удължаване беше взето преди края на юни 2020 година.
По този начин на практика вече не е възможно да бъде променено споразумението, което влезе в сила на 31 януари тази година, когато Великобритания официално напусна ЕС.
Ако Острова иска сега да удължи преходния период, ще е необходим изцяло нов договор, който ще се нуждае от единодушното одобрение на всички 27 държави членки на ЕС, посочват юристи от ЕС.
С ново споразумение, целящо удължаване, ще възникнат и много правни спорове, не на последно място дали Великобритания ще трябва да възобнови вноските си в бюджета на ЕС, както през преходния период. А една от причините Джонсън да иска да напусне ЕС на първо място беше да спре да изпраща на блока още пари.
Всичко това би било трудно да се подреди дори в най-добрите времена, камо ли през последните няколко дни от годината, когато напрежението между двете страни е високо.
Джонсън иска Великобритания просто да се откъсне
Подобно удължаване е трудно както от правна гледна точка, така и от чисто политическа.
Откакто Джонсън спечели общите избори преди 12 месеца, той многократно заяви, че няма намерение да удължава преходния период. Вчера говорителят му също отхвърли подобен сценарий.
Премиерът не само се противопоставя на подобен ход, той не е и склонен да води преговори с ЕС, висящи над администрацията му от години. Той също така смята, че натискът на времето е най-големият му актив при извличането на евентуални отстъпки от блока. А това ни води към другата причина, поради която удължаването на преходния период не е на дневния ред на Джонсън.
Повечето време не е това, което е необходимо
Може би би имало смисъл да се удължат търговските преговори, ако настоящите трудности са породени от липса на време и двете страни трябва да проведат допълнителни дискусии, за да намерят къде да намерят споразумение.
Но не това се случва. Преговорите продължаваха месеци наред. Около 98% от сделката от 1500 страници е готова. Това, което трябва да стане сега, е Джонсън и ЕС да решат дали са готови да направят компромис - по-специално относно това при какви права рибарите от ЕС ще могат да ловят във водите на Великобритания. И ако двете страни не могат да направят това през следващите 24 часа, то няма малка причина да се предполага, че биха могли да го направят през следващите 24 месеца.
Никога не казвай никога
Както видяхме многократно с пропуснатите срокове за преговорите за Брекзит, ако има воля - почти винаги има и начин.
От самото начало ЕС искаше преходният период да бъде по-дълъг - да задържи Великобритания по-дълго в своята орбита, да продължи да получава бюджетни плащания, което обаче щеше да доведе и до повече време за договаряне на една по-всеобхватна сделка. Така че, ако политическите обстоятелства се променят радикално във Великобритания през следващите две седмици, ЕС може и да е готов да "играе на топка".
Не се изключва и удължаване на преходния период под други имена. Сега може да са възможни мерки за извънредни ситуации дори като краткосрочен мост към общо споразумение. Те обаче ще бъдат много по-изчерпателни от планираното търговско споразумение.
Възможно е също така, макар и много малко вероятно, по-голямата част от търговската сделка да бъде договорена преди края на годината и двете страни да отделят повече време за разрешаване на последните останали проблеми.