Протестите в Китай често са малки по мащаб. На 17 май шепа работници във фабрика за пречистватели на въздуха в Ксиамен, крайбрежен град в провинция Фудзиен, югоизточен Китай, се събраха, за да поискат изплащането на заплатите, които според тях са просрочени. Протестът беше тих, но беше един от близо 30-те подобни демонстрации само този месец.

С повторното отваряне на фабриките в Китай и изоставянето на драконовските мерки срещу коронавируса работниците също започнаха да стачкуват със забележителна бързина.

Тази година в Китай вече е имало най-малко 130 стачки във фабрики, над три пъти повече спрямо броя им през цялата 2022 г., според данни, събрани от China Labour Bulletin (CLB), базирана в Хонконг неправителствена организация, цитирано от The Guardian.

Базата данни на CLB далеч не е изчерпателна - по собствена оценка тя обхваща около 5%-10% от всички колективни действия в Китай. Но при липсата на официална статистика, CLB предоставя моментна снимка на споровете и преговорите, които се случват в цялата страна.

И тази година Китай изглежда навлиза в "нова ера" на работнически стачки след Covid, каза Ели Фридман, професор в училището по индустриални и трудови отношения в университета Корнел в Ню Йорк.

За повечето от стачките основната причина са парите. Въпреки че икономиката на Китай постепенно се възстановява от ударите, които понесе през трите години на строги мерки за нулева Covid, фабриките все още се борят за оцеляване. А влошаващите се политически отношения между САЩ и Китай започват да се усещат в икономиката.

В месечно правителствено проучване на 3000 фабрики в Китай, всичките 13 индикатора за икономическа активност, включително нови поръчки и цени са се понижили през април.

Стачки и хаос блокират летищата в Европа и заплашват идващия летен сезон

Стачки и хаос блокират летищата в Европа и заплашват идващия летен сезон

Туроператорите са все по-притеснени за предстоящия летен сезон

При недостиг на пари много фабрики не изплащат възнагражденията на работниците, като или им плащат със закъснение или намират начини да ги съкратят, без да им платят обезщетение, като например ги командироват на място, до което е невъзможно работниците да пътуват за работа.

Китай може да е авторитарна държава, но протестите срещу шефовете на компании са нещо обичайно. Въпреки че имаше спад в подобни инциденти по време на пандемията, малки, изолирани инциденти по конкретни проблеми - обикновено неплащане на заплати - са повсеместни във фабричните цехове и строителните площадки, които захранват икономиката на страната и света.

Миналата година стотици работници във фабриката на Apple iPhone на технологичната група Foxconn в Джънджоу в провинция Хенан се сблъскаха с полицията след необуздани протести заради забавяне на бонус плащанията.

Нови стачки на наземния персонал блокираха десетки полети от германските летища

Нови стачки на наземния персонал блокираха десетки полети от германските летища

Всички полети от Берлин и по-голяма част от пристигащите са отменени

Мащабът на тези демонстрации и фактът, че те се случиха, когато страната беше обхваната от пандемичните ограничения, привлече широко внимание в социалните медии. Стачките  обаче нямаха никаква връзка с по-широко работническо движение.

Парадоксът в сърцето на комунистическия режим е, че партията на работниците не толерира независимите синдикати.

"Това е толкова голяма ирония, колкото комунистическата система, която приема консуматорството", каза Джефри Васерстрьом, професор по китайска история в Калифорнийския университет в Ървайн. Всички работници в Китай имат право да се присъединят към профсъюз, но този съюз трябва да бъде свързан с Общокитайската федерация на профсъюзите, държавен орган. Това води до "нулево доверие" между работниците и синдикатите, каза Фридман. Федерацията е, добави той, "напълно независим фактор в живота на хората".

Някои може би са очаквали работническото движение в Китай да се развие по различен начин. През 90-те години, когато Китай се подготвяше да се присъедини към Световната търговска организация през 2001 г., правителството започна да въвежда закони за защита на правата на работниците.

Стачки разтърсиха производството в Германия

Стачки разтърсиха производството в Германия

Работа спряха служителите и в BMW и Audi

Това кулминира със закона за трудовия договор през 2008 г., който даде право на работниците на писмен договор и обезщетение. Но, както в много други страни, работодателите скоро намериха начини да заобиколят тези задължения.

"След 2008 г. повече фабрики наеха временни работници или работници чрез агенции - те намериха много различни начини да избегнат отговорността", каза Айдън Чау, изследовател в CLB.

По-малко от половината работници мигранти, хората, които се местят в градовете, за да заемат нископлатени работни места във фабрики и строителство имат писмени трудови договори, на които имат право.

През април стотици шофьори на доставки за Meituan, една от двете основни платформи за доставка на храна в Китай, стачкуваха в Шануей, град в провинция Гуангдонг, заради лошо заплащане и натиск да шофират в опасни и дъждовни условия.

Акцията беше изненадваща с броя на работниците, които успяха да организират, и с факта, че привлякоха подкрепа от шофьори от цялата страна, както и от потребители.

В епохата след пандемията колективните действия бяха "забележителни", каза Чау, особено след като Чен Гуоджианг, работник по доставка на храна, беше арестуван в Пекин през 2021 г. за подобни оплаквания. Това "изпрати сигнал до работниците", каза Чау.

Васерстрьом добави: "Стачките понякога водят до малки побебеди, за да върнат хората на работа, но понякога се правят малки отстъпки и организаторите се наказват."

Стачки на работниците на Amazon в 3 големи европейски държави

Стачки на работниците на Amazon в 3 големи европейски държави

Служителите настояват за трудови договори и по-добри условия на труд

Но по време на стачката в Meituan от миналия месец компанията изглежда отстъпи, срещайки няколко от работниците. Обществената симпатия към шофьорите помогна за случая им, според Чау. Но всеки, който се надява да агитира за по-големи искания, ще бъде предпазлив: Чен публикува видео в акаунта си в WeChat през 2022 г., в което изглеждаше освободен, но той спря да говори за стачки.